Planowanie reklamy online wydaje się błahostką. Social media i… no właśnie, czy to jedyny sposób na pokazanie się klientowi? Otóż nie. Można też zadbać o obecność w wynikach wyszukiwania Google. W tym przypadku warto zająć się SEO i AdWords. Jak wybrać odpowiedniego partnera, który w tym pomoże?

fot. unsplash.com

AdWords to bardzo skuteczna forma reklamy. Wiąże się ona z wynikami wyświetlanymi w wyszukiwarce Google. Wpisy te są widoczne nie tylko na pierwszej stronie wyszukiwarki, a od wyników organicznych odróżnia je jedynie dopisek „reklama“. Zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie w wynikach Google wymaga natomiast większego nakładu pracy. Kluczowy może być tu wybór agencji, która wesprze działania online. W poniższym artykule odpowiemy na kilka pytań, które pomogą podjąć decyzję.

1. Na co warto zwrócić uwagę przed wyborem agencji SEO i AdWords?

W wybieraniu agencji odpowiedniej do naszych potrzeb należy sprawdzić jakiej wielkości jest zespół. Mała grupa wcale nie oznacza indywidualnego podejścia. Każda kampania wymaga ciągłego optymalizowania, co sprawia że jedna osoba nie ma szans podołać takiemu zadaniu.

Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić, kto jest osobą kontaktową. Czy jest to specjalista, czy ktoś pośredniczy w komunikacji. Ważny jest kontakt bezpośrednio ze specjalistą z zakresu AdWords, który będzie mógł natychmiast reagować na nasze potrzeby i jednocześnie sam rekomendować zmiany zależnie od czasu czy rynkowych uwarunkowań.

Agencja Verseo pracuje na modelu, w którym specjalista AdWords jest jednocześnie pierwszą osobą, z którą klient miał kontakt. Często to on wprowadza dany biznes w specyfikę reklamy internetowej. Specjaliści natomiast sprzedając usługi i zajmując się prowadzeniem kampanii są bezpośrednio zainteresowani jej powodzeniem.

Wybierając agencję warto wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik. Czy zespół ma doświadczenie, certyfikaty i partnerstwa z Google. To znaki, które potwierdzają, czy agencja wykonuje poprawną pracę.

2. Czy opinie klientów mają znaczenie?

Pewnym drogowskazem są opinie dostępne w internecie na temat danej firmy. Co prawda są łatwe do zmanipulowania, szczególnie kiedy konkurencja chce nam zaszkodzić, ale po wnikliwszej analizie kont wystawiających oceny można wyrobić sobie zdanie. Ważna jest też ilość opinii. Warto poświęcić godzinę na przestudiowanie wpisów. W konsekwencji pozwoli nam to wybrać dobrą agencję. To ważne bo ostatecznie decyduje o przychodach i redukcji kosztów.

3. Co robi agencja w ramach kampanii AdWords?

Często zdarza się, że agencje uruchamiają kampanię, co miesiąc je doładowują i na tym kończy się ich działanie. Bywają przypadki, w których to się sprawdza, a przychody pozostają na odpowiednim poziomie. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo że przy odpowiednich ustawieniach i obserwacji ruchu przychody mogłyby być większe, a koszty zredukowane.

Bardzo ważne jest poprawne przygotowanie struktury kampanii, a następnie analityka ruchu i odpowiednie modyfikacje.  Warto pamiętać, że jeden człowiek jest w stanie wprowadzić ograniczoną liczbę zmian w każdej kampanii, dlatego agencja Verseo opracowała własny, dedykowany temu program, Verseo Campaign Manger, oparty na uczeniu maszynowym. Wprowadza on nawet kilkanaście tysięcy mikro zmian w każdej kampanii na dobę. Można zatem powiedzieć, że ilościowo wspiera jakościową pracę doświadczonego specjalisty AdWords, który może obserwować czy algorytm działa poprawnie. To szczególnie polecane narzędzie w przypadku sklepów internetowych, które generują duży ruch czym dostarczają mnóstwo danych do analityki.

4. Od czego zależy koszt pozycjonowania i jak zracjonalizować wydatki w tym zakresie?

Nim podejmiemy współpracę w kwestii pozycjonowania naszej strony poprośmy o audyt naszej strony. Tak naprawdę na tym etapie będziemy mogli poznać, czy agencja zna się na swojej pracy i jakie zmiany proponuje w jakich ramach finansowych. Pozycjonowanie stron internetowych nie jest nauką ścisłą i sporo zależy też od samej architektury już istniejącej witryny. Warto sprawdzić czy agencja podchodzi do zagadnienia indywidualnie, czy każdemu proponuje to samo.

Już na początku rozmów należy zwrócić uwagę, czy agencja nie oferuje niemożliwego np. „będą Państwo w top3 wyszukiwań organicznych po 3 miesiącach“. Na pozycję wpływa bardzo dużo zmiennych, np. konkurencja na słowa i frazy czy szybkość strony.

5. Z jakich narzędzi korzysta agencja optymalizując kampanie? Czy pracują nad tym ludzie, czy oprogramowanie?

Obecnie w reklamie internetowej można wykorzystywać wiele narzędzi. Są wśród nich wyszukiwarka Google, Google AdWords, remarketing, Sieć Reklamowa, reklamy elastyczne. Ich ustawienie to jedno, ale poprawna optymalizacja i reagowanie na zwiększone czy zbyt małe konwersje wymaga obserwacji, a na tę człowiek nie zawsze ma czas. Specjalista AdWords może się skupić zatem na najważniejszych usprawnieniach, ale oprócz nich może pominąć setki małych zmian, które skumulowane mogą dać wspaniałe efekty jakościowe.

Niektóre agencje wykorzystują programy oparte na uczeniu maszynowym. W Verseo jest to Verseo Campaign Manager, który zbiera dane z ruchu historycznego i teraźniejszego, by optymalizować i przekierowywać środki w kanały najlepiej rokujące. Na rynku dostępny jest również alternatywny system DoubleClick. Verseo oferuje swoim klientom wybór narzędzia wykorzystywanego przy optymalizacji kampanii.

6. Jak wygląda kwestia kosztów?

Warunki finansowe są dla wielu przedsiębiorstw kluczowe podczas podejmowania decyzji. Czasami prowizja ważniejsza jest od efektów, co ostatecznie może nie być racjonalne. Może zdarzyć się, że wybór agencji, która ma małą prowizję, odbije się na jakości prowadzonych kampanii. Duża prowizja hipotetycznie może nam dać pewność, że kampania będzie systematycznie "dopieszczana" i tym samym może ostatecznie przynieść więcej przychodów. Niestety w tym przypadku nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Subiektywnie można określić poprawną prowizję na poziomie 20% - 30% całościowego budżetu kampanii. Agencje proponują często darmowe wyceny działań dla konkretnych witryn.

7. Czy agencja przeprowadza wywiad z klientem?

By przygotować poprawną kampanię agencja powinna szczegółowo przepytać klienta o jego cele, słowa kluczowe, typ biznesu, oczekiwania, a następnie zaopiniować czy jest w stanie zrealizować zadanie we wskazanym zakresie. Ewentualnie od razu powinna zaznaczyć, jakie modyfikacje pierwotnego planu przewiduje, które są realne do osiągnięcia. Przeprowadzenie takiego wywiadu to znak, że agencja SEO czy AdWords podchodzi do tematu poważnie i jest nastawiona na długofalową i satysfakcjonującą współpracę.

8. Jak długi jest czas trwania umowy?

Zbyt krótki czas trwania pierwszej umowy może nie zobrazować potencjału reklam AdWords lub pozycjonowania strony. Jeżeli chodzi Google AdWords, pierwsze rezultaty widać stosunkowo szybko i po miesiącu można już wyciągać pierwsze wnioski z kampanii.

W przypadku kiedy korzystamy z uczenia maszynowego, by w pełni optymalizować naszą kampanię, musimy poczekać do 3 miesięcy. Wtedy algorytmy zbiorą wystarczającą ilość danych i jednocześnie zdążą ją zaimplementować, by wykazać swoją pełną moc. Oczywiście nie jest tak, że przez te 3 miesiące nic się nie dzieje - wtedy taka kampania i tak może osiągnąć wyniki jak prowadzona w sposób tradycyjny. Na przykład program Verseo Campaign Manager będzie pracował i zbierał dane w tle, nie naruszając wyników z tytułu pracy specjalisty.

9. Czy agencja proponuje dodatkowe korzyści?

Przed podpisaniem umowy warto dowiedzieć się czy agencja sama projektuje banery do remarketingu czy Sieci Reklamowej Google, czy musimy je dostarczyć sami. To pewna oszczędność, ponieważ formatów reklam jest aż 18.

W Verseo w cenie są zarówno projekty grafik, jak również dodatkowe narzędzia wspomagające sprzedaż - jak np. kreator stron typu landing page.

10. Czy agencja proponuje kampanie w innych wyszukiwarkach?

Poza osławioną wyszukiwarką Google na świecie jest jeszcze kilka innych. W innych krajach popularne są również takie narzędzia jak Bing i Yandex. Jeżeli chcemy prowadzić nasze kampanie w Polsce, to wystarczy oparcie reklam tekstowych o Sieć Wyszukiwania Google. Jeżeli jednak chcemy kierować swoją reklamę również w innych krajach, to w zależności od specyfiki danego rynku warto wybrać agencję, która wspomoże nasze działania również w dodatkowych miejscach.

Komentarze (0)