Medium zwalnia jedną trzecią załogi. Mieli dobre wyniki, ale chcą zmienić model biznesowy

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Popularna platforma blogowa Medium zamyka dwa biura i zwalnia pięćdziesięciu pracowników. Zdaniem jej założyciela chodzi o wypracowanie nowego modelu biznesowego. Nie chce „nękać” internautów reklamami i słabymi tekstami.

Na zdjęciu: Evan Williams, współzałożyciel Medium | fot. by Joi Ito, flickr.com CC by 2.0

Sprzedaż i pomoc techniczna 

– Zdecydowaliśmy się dokonać kilku znaczących zmian w Medium – napisał współtwórca serwisu Evan Williams.  – Zmniejszamy od dzisiaj jedna trzecią zespołu, eliminując 50 miejsc pracy, głównie związanych ze sprzedażą, pomocą techniczną i innymi funkcjami biznesowymi. Zmieniamy także model biznesowy, aby bardziej odzwierciedlał misję, z którą wystartowaliśmy. 

Prace stracą głównie osoby do tej pory zatrudnione w biurach w Nowym Jorku i w Waszyngtonie, które po prostu mają zostać zamknięte. Niektóre z nich zachowają jednak swoje posady, przy czym będą pracować zdalnie. Dzieje się tak pomimo tego, że miniony rok był najlepszym w dotychczasowej historii spółki. Evan Williams tłumaczy, że w 2016 roku kluczowe wskaźniki, jak ilość czytelników i liczba publikowanych postów, wzrosła o 300 proc. w stosunku do poprzedniego roku. 

Lepsze treści 

Dodaje, że jego firma zainwestowała spore środki w zespół i technologię, a także ruszyła ze sprzedażą reklam. Cel był tego jeden: pozyskać płacących wydawców i zacząć zarabiać. Po części strategia ta okazała się skuteczna, bo pozwoliła Medium pozyskać partnerów i odnotować wcześniej wspomniane wzrosty. Z drugiej strony właściciel platformy zdał sobie sprawę, że nie wie jeszcze jak płacić autorom za wysokiej jakości treści oraz że dotychczasowy model reklamowy nie służy czytelnikom. 

– Zdecydowana większość na co dzień konsumowanych artykułów, filmów i innych treści jest opłacana – bezpośrednio albo pośrednio – przez korporacje, którym ma to służyć. Jest to mierzalne, wzmacniane i wynagradzane w zależności od rezultatów. Do czasu. W efekcie, otrzymujemy to, co otrzymujemy. A jest coraz gorzej – pisze Evan Williams. 

Współtworzył Twittera 

Medium chce się jednak od tego odciąć, ale nie do końca wie, co w tej sytuacji zrobić. Według założyciela spółki, jej przyszłość nie jest jeszcze jasna, a wypracowanie nowego modelu będzie wymagało wielu zasobów, zarówno czasu, ludzi i specyficznych umiejętności. Tłumaczy, że to właśnie dlatego rozstaje się z częścią zespołu. 

– Zdecydowanie jest to najtrudniejsza rzecz, którą zrobiłem, jako współzałożyciel i dyrektor generalny. Chcę serdecznie podziękować kadrze menedżerskiej, która pomogła mi przemyśleć i wdrożyć ten proces. I oczywiście wszystkim pracownikom, z którymi się żegnamy – dodaje. Medium powstało w 2012 roku, a głównym założycielem spółki jest Evan Williams, który wcześniej współtworzył z Jackiem Dorseyem Twittera.