Małe i średnie przedsiębiorstwa rzadko weryfikują swoich potencjalnych klientów. Według zeszłorocznego badania KRD, nie robi tego aż 43 procent firm z sektora MŚP. Ale nawet szybka i pobieżna weryfikacja może zabezpieczyć spółkę przed potencjalnymi problemami.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Prywatnie większość z nas weryfikuje każdy większy wydatek i transakcję. Przed zakupem nowego samochodu sprawdzamy informacje o konkretnym modelu, a w przypadku zakupu używanego auta zabieramy je do mechanika. Szukamy w internecie także opinii o hotelu, do którego jedziemy na wakacje. W biznesie bywa inaczej: firmy bardzo rzadko sprawdzają swoich potencjalnych kontrahentów. Jest to zadziwiające, bo dostępne sposoby weryfikacji są proste i w większości nie wymagają nakładów finansowych.  

Informacji o kontrahentach szukaj w tych miejscach

1. Internet i telefon

W internecie i mediach społecznościowych najprościej i najszybciej sprawdzić firmę, o której nic nie wiemy. Można tam znaleźć podstawowe informacje, np. czy istnieje strona internetowa spółki lub jej fanpage na Facebooku (i jakie pojawiają się opinie na jej temat). Do tego w łatwy sposób znajdziemy w sieci adres przedsiębiorstwa, które może znajdować się w wirtualnym biurze. 

Oczywiście pozyskane tak informacje powinniśmy traktować z pewną rezerwą. Innym, ciągle niezastąpionym i niezawodnym sposobem na upewnienie się, czy firma w ogóle istnieje jest telefon. Dzwoniąc pod wskazany numer, zyskujemy taką pewność.

2. Serwisy z opiniami o pracodawcy 

Warto też zbadać opinie pracowników o pracodawcy na portalach takich jak GoWork. Na przykład jeśli firma nie wypłaca zatrudnionym osobom wynagrodzeń w terminie, jest to sygnał, który ostrzega nas, że w przyszłości możemy zostać potraktowani przez kontrahenta w podobny sposób.

3. CEiDG i KRD

Idąc krok dalej, warto sprawdzić potencjalnego partnera w ogólnodostępnych źródłach. Takim źródłem jest na przykład CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej. Na podstawie nr NIP, nazwiska właściciela firmy czy też adresu, pod którym zarejestrowana została spółka, zweryfikujemy, czy faktycznie w takim rejestrze firma występuje oraz czy jej dane są poprawne.

Za niewielką opłatą można także zweryfikować firmę w jednym z Biur Informacji Gospodarczej, na przykład w KRD lub BIG InfoMonitor – te firmy nie tylko potwierdzą dane kontrahenta, ale także zbadają, czy nie ma długów w ZUSie, urzędzie skarbowym oraz, czy nie prowadzi postępowania upadłościowego. Niektóre podmioty udostępniają też informacje pozytywne i pokazują, czy firma wywiązuje się w terminie z płatności np. rachunków, czynszu czy rat kredytów.

Monika Woźniak

współzałożycielka SMEO

Strateg produktowy z 12-letnim doświadczeniem w zarządzaniu obszarami obsługi klienta i procesami oceny wierzytelności faktoringowych w m.in. Idea Money, Bibby Financial i Alior Bank; absolwentka Szkoły Głównej Handlowej; w trakcie certyfikacji ACCA. Współzałożycielka SMEO, firmy oferującej faktoring online wspierający płynność finansową małych i średnich firm. Specjalizuje się w rozwoju produktów finansowych dedykowanych małym i średnim firmom.

Komentarze (0)