Pokazali się w lokalnych mediach. Dzięki temu Bidroom rozpoczął rozmowy z pierwszym zagranicznym klientem

Dodane:

Klaudia Ferenczuk Klaudia Ferenczuk

Udostępnij:

Wielu przedsiębiorców chcąc dotrzeć do większej liczby klientów decyduje się na rozszerzenie działalności na zagraniczne rynki. Jakkolwiek wiąże się to z dużym ryzykiem, może przynieść przedsiębiorstwu znaczne korzyści materialne. Jak wyglądała ekspansja w Bidroom?

Poniższy tekst jest czwartym artykułem z cyklu „Pierwszy zagraniczny klient”, który jest kontynuacją zbioru kilkunastu artykułów opisujących historie polskich startupów o tym, jak pozyskały pierwszego klienta. Mamy nadzieję, że nowy cykl przypadnie Wam do gustu. 

Na zdjęciu: Michael Ros i Casper Knieriem, założyciele Bidroom

W zależności od oferowanego przez nas produktu wejście na rynek globalny może być wręcz koniecznością. Doskonałym przykładem jest działający w branży turystycznej krakowski startup z holenderskimi korzeniami, firma Bidroom. Oferuje ona opartą na członkostwie platformę rezerwacyjną, a więc jej główną grupą docelową są osoby podróżujące, preferencyjnie przynajmniej kilka razy do roku.

Obecnie rynek turystyczny rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Zwłaszcza ostatnie dziesięciolecie, przyniosło wiele pozytywnych zmian w tym zakresie. Tanie linie lotnicze doprowadziły do zwiększenia liczby osób, które mogą sobie pozwolić na podróż, nawet do najdalszych zakątków świata. Internet natomiast przyniósł tysiące nowych sposobów sprzedaży i reklamowania swoich produktów. Dzięki temu i ogólnej tendencji globalizacyjnej, zdecydowanie łatwiej jest dzisiaj zwiększyć liczbę obsługiwanych rynków i dotrzeć do tysięcy a nawet milionów nowych konsumentów.

Rozszerzenie działalności na nowe rynki nie jest procesem łatwym. Wymaga miesięcy testów i udoskonalania produktu tak, aby zadowolił wszystkich odbiorców. Wersja beta platformy Bidroom.com istniała już od 11 miesięcy zanim jej założyciele zdecydowali się pokazać ją pierwszym potencjalnym klientom na rynku holenderskim. Dopiero po kilku kolejnych miesiącach zdecydowali się na dalszą ekspansję.

Pierwszym krokiem było otworzenie nowego biura, tym razem już nie w Holandii, lecz w Polsce. Konkretnie zaś na krakowskim Rynku Głównym. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Wchodząc na rynek innego kraju należy stworzyć właściwe punkty odniesienia dla tamtejszych konsumentów. Niewiele miejsc jest w Polsce tak dobrze znanych jak Rynek Główny Krakowa. Sama rozpoznawalność lokalizacji biura zwiększa zaufanie klientów.

Następnie, CEO firmy zdecydował się publicznie ogłosić informację dotyczącą przygotowań do ekspansji. Był to bardzo śmiały krok, ze względu na fakt, iż dopiero zaczynała ona stawiać kroki na nowych rynkach, jednak właśnie ta odwaga doprowadziła do uzyskania pierwszego zagranicznego klienta.

Przedstawiciele hotelu Wyndham Hotel Group przeczytali artykuł opisujący dotychczasowy wzrost i plany rozszerzenia działalności firmy i sami postanowili się z nami skontaktować. Klienta przekonało to, że Bidroom umożliwia hotelarzom nie tylko zaoszczędzenie sporych sum pieniędzy, ale przede wszystkim odzyskanie kontroli, którą w dużej mierze stracili na rzecz innych platform rezerwacyjnych. Dlatego też otwierając nowy hotel w Dubaju, Wyndham Hotel Group szukał nowych kanałów dystrybucji umożliwiających optymalizację zysków.

Zdecydowali się więc przyłączyć do Bidroom.com. Jako część ogromnej sieci hoteli dołączając do platformy w lutym 2016 roku zapewnili jej lepszą widoczność na arenie międzynarodowej. To ułatwiło dalszą ekspansję i stworzyło wiele nowych możliwości.

Mając pewność, że produkt jest atrakcyjny dla międzynarodowej publiczności założyciele firmy, Michael Ros i Casper Knieriem, z jeszcze większym entuzjazmem podeszli do tworzenia nowego oddziału przedsiębiorstwa. Przez rok testowali różne rozwiązania i rozwijali Bidroom zatrudniając grupę profesjonalistów w poszczególnych dziedzinach. Posiadanie wykwalifikowanego zespołu, wykazującego się nie tylko dużą wiedzą, ale również entuzjazmem, energią w działaniu i innowacyjnością to podstawa sukcesu. Silny zespół to silna firma.

Kolejnym istotnym krokiem było ustalenie kluczowych segmentów rynku globalnego oraz grup docelowych w każdym z nich. W zależności bowiem od kraju, grupy docelowe mogą się od siebie różnić. Firma została podzielona na zespoły odpowiedzialne za poszczególne rynki zagraniczne, prowadzone przez osoby z nich pochodzące lub posiadające z nimi silne związki. Dzięki temu komunikacja z poszczególnymi konsumentami miała odpowiednią formę. Jest to bardzo ważny aspekt rozwoju firmy na rynkach zagranicznych. Należy pamiętać o różnicach między poszczególnymi państwami i respektować je, zachowując jednak integralność działań przedsiębiorstwa.

Działania przedsiębiorstwa prowadzone są obecnie już na skalę globalną. Opracowane zostały wytyczne dla każdego zespołu zarówno w dziale sprzedaży, jak i marketingu a nawet HR. Dzięki jasnemu określeniu celów i strategii, a także wybraniu najbardziej efektownych działań umożliwiających ich osiągnięcie, obecnie Bidroom zatrudnia prawie 40 osób w Polsce i Holandii, oraz zapewnia wybór spośród ponad 75 000 hoteli z całego świata.

Autorka tekstu:

Klaudia Ferenczuk

Digital Marketing Specialist w Bidroom