Branża:

transport i komunikacja

Finansowanie:

inwestor prywatny

Model biznesowy:

inny

URBANROLL

Czym jest Wasz projekt?

URBANROLL – Innowacyjny system transportu miejskiego! Składać ma się z sieci pojazd elektryczny z wyglądu przypominający czterokołową hulajnogę oraz stacji dokująco-ładujących. Wygodne poruszanie się na pojeździe zapewni stabilna, prostokątna platforma (dostosowana także do potrzeb osób starszych) oraz intuicyjny system prowadzenia i skręcania pojazdem dzięki innowacyjnej kierownicy – wychylenie kierownicy w bok spowoduje skręcanie kół. Kontrola prędkości również zamontowana będzie w kierownicy. Wyposażenie pojazdu w prądnicę odzyskującą energię i system tzw. wolnego koła pozwoli zmniejszyć koszty użytkowania – pojazd jadąc będzie dodatkowo ładował baterie. Da to możliwość przejechania przy maksymalnym obciążeniu (ok. 150 kg wliczając dodatkowy bagaż) od 40 do 60 minut z maksymalną prędkością 20 km/h. Pojazdem będzie można sterować za pomocą oprogramowania w telefonie komórkowym (wyznaczenie celu podróży, odnalezienia pojazdu za pomocą systemu GPS). Kompaktowa forma pozwoli na złożenia pojazdu i ciągnięcia go za sobą jak walizki, co znacznie ułatwi dotarcie z nim w miejsca niedostępne dla tradycyjnego transportu.

Jaki problem rozwiązujecie?

Nadmierny hałas, choroby, zatłoczenie, zanieczyszczenie powietrza, brak bezpieczeństwa i płynności ruchu to tylko niektóre z wielu efektów generowanych przez współczesny miejski system transportowy. Według różnych szacunków ruch w miastach powodowany przez transport drogowy odpowiada za 40% emisji CO2 i 70% emisji pozostałych zanieczyszczeń. Odpowiedzią na te zagrożenia jest właśnie URBANROLL. Jest pojazdem korzystającym z baterii ładowanych z odnawialnych źródeł energii. Zamontowane w nim prądnice pozwolą na odzyskanie energii wtedy gdy pojazd będzie zjeżdżał w dół. Projektowane stacje ładująco-wypożyczające będę wyposażone w system do produkcji i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii (panele fotowoltaiczne i wiatraki). Rezultat projektu wpłynie na zmniejszenie wielkości emisji zanieczyszczeń i zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym.

Do kogo kierujecie swój projekt?

Włodarze miast będą zmuszeni zapewnić mieszkańcom i turystom alternatywne środki poruszania się po kluczowych arteriach metropolii. Rezultat naszego projektu jest odpowiedzią na ww zapotrzebowanie, gdyż: - jego wdrożenie w miastach gwarantuje obniżenie emisji C02 i innych zanieczyszczeń - umożliwia dotarcie do każdego miejsca w mieście, do którego nie można dojechać samochodem, bądź autobusem (np. centra miast, centra handlowe) - jest w pełni dostosowany do potrzeb osób starszych lub otyłych (które nie mogą skorzystać z dostępnych obecnie rowerów) i szukają alternatywnego rozwiązania (gdzie nie trzeba angażować siły mięśni) - stanowi alternatywę dla miejskiego systemu wynajmu rowerów (jedynego który jest obecnie dostępny w trybie po ang.sharing i ma wiele słabszych stron, o których piszemy w punkcie dotyczącym Konkurencji) - zaspokaja potrzebę wprowadzenia przez włodarzy miast usprawnień dla mieszkańców i turystów miast - poprzez umieszczenie dużej ilości stacji umożliwia przemieszczanie się na krótkich odcinkach (teoretycznie do przejścia ale praktycznie dla wielu osób bardzo męczące) - poprzez zastosowanie innowacyjnej baterii umożliwia jazdę z szybkością do 20 km/h co gwarantuje szybkie dotarcie do celu, ale jednocześnie jest prędkością bezpieczną w momencie kolizji - w związku z brakiem odpowiednich przepisów prawnych regulujących poruszanie się na takim pojeździe można się nim poruszać zarówno na chodniku, ścieżce rowerowej jak i ulicy (ponieważ ma odpowiednie oświetlenie z tyłu i przodu) - zapotrzebowanie na tego rodzaju system dotyczy każdego miasta w Europie i na świecie

W jaki sposób projekt ma zarabiać?

URBANROL Scharing ma generować przychody z krótkotrwałego wynajmu pojazdów.

Kto stoi za projektem?

Projekt powstał w wyniku współpracy designerów, inżynierów i pracowników naukowych oraz przedsiębiorców zainteresowanych komercyjnym zastosowaniem tego środka transportu w przestrzeni miejskiej.

Na jakim etapie jest projekt? Jakie macie obecnie wyniki?

Obecnie projekt jest w fazie modelowania i podstawowych testów technologicznych, w których uczestniczyć będą specjaliści z wiodących uczelni technicznych Krakowa i Częstochowy.

Jakie są plany rozwoju?

Planowane jest wykonie wersji testowej kilku pojazdów, a następnie po przeprowadzeniu badań przedstawienie rozwiązania władzom dużych miast, w których projekt mógłby być wdrożony.