5 startupów, które stworzyli absolwenci Politechniki Poznańskiej

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Czy polskie uczelnie przygotowują do otwarcia własnej firmy? Okazuje się, że tak, a dowodem na to są znane polskie startupy, które stworzyli studenci, bądź absolwenci. Sprawdzamy i pokazujemy jak radzą sobie teraz startupy stworzone przez studentów Politechniki Poznańskiej.

Pisaliśmy już o zaletach otwarcia firmy na studiach. W przygotowanym przez nas artykule mogliście poznać pięć powodów świadczących o tym, że czas na uczelni warto wykorzystać na rozwój swojego pomysłu na biznes. Wśród nich wymieniliśmy możliwość konsultacji projektu z profesorami – ekspertami w branży, otwartość na testowanie i zainteresowanie nowymi rzeczami przez studentów oraz szacunek i uwaga mediów, które chętnie piszą o młodych ludziach biorących „sprawy w swoje ręce”.

Tym razem postanowiliśmy jednak pokazać jak absolwenci jednej z czołowych polskich uczelni wykorzystali czas studiów nad pracą nad swoim projektem. Okazuje się, że pięć znanych polskich startupów powstało właśnie dzięki umiejętnościom zdobytym na Politechnice Poznańskiej. Cieszy też fakt, że w ekipie wszystkich wymienionych projektów są absolwenci kierunków powiązanych z informatyką. Poznajcie 5 startupów, które stworzyli absolwenci Politechniki Poznańskiej.

1. NaviExpert

Od 2005 roku działa spółka NaviExpert, której twórcami są dwaj absolwenci Politechniki Poznańskiej. Jej pomysłodawcami są dr Maciej Hapke (absolwent, a później doktorant PP) i Andrzej Jaszkiewicz. Na pomysł stworzenia nawigacji wpadli w 2004 roku. Jaszkiewicz zajął się przygotowaniem prototypu aplikacji. Do zespołu dołączyły później trzy osoby, które wsparły pomysł merytorycznie i finansowo. Szybko też znalazł się inwestor w postaci funduszu inwestycyjnego MCI Management S.A. – notowanego na GPW.  

2. JakDojade

W 2006 roku Artur Szychta i Mikołaj Grajek, jako pracę dyplomową, przedstawiają promotorowi projekt aplikacji mającej pokazać jak dotrzeć z punktu A do punktu B wykorzystując komunikację miejską. Wtedy rzadko kto miał telefon wykorzystujący GPS a dostęp do internetu był bardzo drogi. Mimo to studenci Politechniki Poznańskiej postanowili dalej rozwijać projekt, który miał być tylko pracą zaliczeniową. Prototyp jakdojade.pl okazał się na tyle ciekawy, że pierwsze pieniądze na jego dalszy rozwój wyłożyli profesorowie uczelni oraz inwestorzy z branży IT.

3. PolakPotrafi

Na pomysł stworzenia tego portalu crowdfundingowego wpadł Jakub Sobczak jeszcze podczas studiów. Na Politechnice Poznańskiej uczęszczał na zajęcia z elektroniki i komunikacji. Po zajęciach, wraz z kilkoma znajomymi, pracował nad portalem, który miał ułatwiać zbieranie pieniędzy na realizację konkretnych celów. Portal polakpotrafi.pl wystartował w marcu 2011 roku i od razu spotkał się z dużym zainteresowaniem. W październiku 2014 roku serwis ogłosił, że dotychczas internauci wsparli projekty łączną kwotą pięciu milionów złotych.

Na zdjęciu: Budynek Centrum Mechatroniki, Biomechaniki i Nanoinżynierii | fot. Archiwum Działu Informacji i Promocji PP

4. Legimi

Historia tego startupu, którego twórcami są absolwenci Politechniki Poznańskiej, sięga 2007 roku. Wówczas powstały pierwsze szkice portalu dla miłośników ebooków. Jego inicjatorami byli Mikołaj Małaczyński, absolwent Politechniki Poznańskiej na Wydziale Informatyki i Zarządzania oraz Mateusz Frukacz, również absolwent PP Wydziału Informatyki i Zarządzania. Po roku od startu projektu, Legimi wzbudził zainteresowanie inwestora, który objął część udziałów w spółce. Firma otrzymała również dotację z Unii Europejskiej.

5. Glip

Na stworzenie interaktywnych powierzchni dotykowych w 2011 roku wpadł Grzegorz Hibner, absolwent Politechniki Poznańskiej. Razem z Przemysławem Kozłowskim, również absolwentem PP, postanowił przenieść swoją fascynację technologiami na własny produkt. Spółkę Glip zarejestrowali dwa lata później, by móc otrzymać wsparcie kapitałowe od Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Dziś firma tworzy stoły multimedialne, ekrany i infokioski dotykowe oraz podłogi interaktywne.