10 powodów, dla których konkursy są dobrym sposobem na finansowanie start up-ów

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Intele.tv, które zostało jednym z laureatów tegorocznej edycji „Go Global” (organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), teraz dzieli się 10 powodami, dla których start up-y powinny brać udział w konkursach na dofinansowanie.

Intele uzyskało 130 000 zł na swoje działania związane w wejściem na rynki zagraniczne – w ciągu pół roku będzie realizować zadania opisane w zwycięskim wniosku. Za kilka miesięcy firma będzie wprowadzać swoje rozwiązania związane z reklamą synchroniczną, telewizją interaktywną, programmatic/RTB oraz synchronizacją kampanii do pogody (marketing moments) na rynki zagraniczne. Przy okazji wielkiego sukcesu związanego z konkursem, czego efektem jest szansa na duży rozwój przedsiębiorstwa, firma dzieli się 10 powodami, dla których konkursy (m.in. takie jak „Go Global”) są dobrym sposobem na pozyskanie funduszy na rozwój start upów.

Warto także wspomnieć o samym Konkurs „Go Global” cieszył się dużym powodzeniem – 170 przedsiębiorstw zgłosiło swój udział, z czego 41 firmom udało się dostać wnioskowane pieniądze. Wśród zwycięzców warto wymienić znane polskie start up-y, taki jak: Kinetise, Origintag, Voicepin czy Interactive Investors Group (właściciel platformy Planaxy.com).

1. Różne grupy docelowe, różne wymagania – dla każdego coś dobrego

Konkursów jest wiele, w związku z czym każdy może znaleźć coś dla siebie. Można znaleźć konkursy kierowane do nowo powstałych start up-ów albo wręcz dla innowacyjnych młodych, którzy dzięki wygranej dopiero stworzą start up („Go creative! Biznes na Start!” albo ”Krakow Business Starter”), istnieją także narzędzia wsparcia dla przedsiębiorstw już istniejących, które mają pomóc w rozwoju („Go Global”). Pula wygranych i liczba zwycięzców również jest bardzo różna. Oprócz działań związanych z innymi formami pozyskiwania pieniędzy (inwestor, crowdfunding, pożyczka), warto przyjrzeć się także konkursom. Dla niektórych wygrana w konkursie może być łatwiejsza niż zdobycie inwestora, dla innych może zagwarantować dodatkowe fundusze . Start up jest jak worek bez dna, więc dodatkowe fundusze nigdy nie zaszkodzą.

2. Jasne zasady gry

Konkursy z definicji opierają się na określonych wymaganiach. Dla ciebie oznacza to dwie rzeczy: po pierwsze wiesz, na czym się skupić (co powinno się znajdować we wniosku), po drugiej, wiesz według jakich kryteriów będziesz oceniany. Dobry pomysł i sztywne trzymanie się dokumentacji bardzo ułatwia przejście całego procesu. Przy okazji masz poczucie większej sprawiedliwości, ponieważ jury wybiera wedle konkretnych zasad, a nie „widzi mi się”.

3. „Duże” dotacje

Nie są one co prawda ogromne, ponieważ budżet z założenia jest dzielony na kilka podmiotów, ale są one dość duże, żeby rozwinąć firmę. Oczywiście różne dotacje występują w różnych konkursach – w Go Global limit sięgał 150 000 zł, konkursy dla młodych przedsiębiorców sięgają raczej 50 000 zł. Jednak taka kwota jest nadal konkretną sumą zagwarantowaną jednorazowo, kiedy w przypadku crowdfundingu możemy zbierać i zbierać, i nadal nie wiedzieć ile pieniędzy uda nam się zdobyć. Poza tym dużym ułatwieniem w późniejszej realizacji jest fakt, że w niektórych konkursach musimy zgłosić konkretną kwotę która nas interesuje, prze co jesteśmy zmuszeni do dokładnego rozplanowani budżetu.

4. Pieniądze na jasne cele – ciężko się pogubić i kasę przejeść bez sensu

Oczywiście miło jest dostać pieniądze, bez wskazania dokładnie na co. Może być to jednak zgubne, szczególnie dla młodych start up­-ów. Po pierwsze, dostając po prostu pieniądze, łatwo byłoby je „przejeść” na inne potrzebne rzeczy (a takich w start up-ie jest zatrzęsienie), po drugie, brak wymagań podania dokładnego celu (którego realizacja jest później sprawdzana), mogłoby prowadzić do mniej dokładnego przygotowania się do wdrażania rozwiązań, co w efekcie mogłaby przeszkodzić w skutecznym wykorzystaniu środków. W aktualnej sytuacji jest opcja win-win, bez określonego celu inwestycji mogłaby by wystąpić sytuacja lose-lose.

5. Wiele edycji

Więcej niż jedna edycja konkursu nie tylko daj nam większą gwarancję, że wygrana będzie sprawiedliwa, a zdobyte pieniądze naprawdę wypłacone. Kontynuacja konkursu daje nam również większy prestiż – zarówno w przypadku udziału, jak i wygranej. Przy okazji jeżeli nie uda nam się wygrać w edycji tegorocznej, to mamy większą szansę, że za rok konkurs się także odbędzie, a my nauczeni na własnych błędach, będziemy mogli wygrać następnym razem.

6. Dodatkowa promocja

Oprócz wygranej, czyli pieniędzy na rozwój firmy, dostajesz także możliwość zareklamowanie się. Media, branża – nie każdy będzie wiedział, że wziąłeś udział, albo wygrałeś, ale na pewno o twojej firmie dowie się więcej osób. Co ważne, dowiedzą się w kontekście twojej innowacyjności. No i dowiedzą się przede wszystkim ludzie zainteresowani, czyli tacy, na których pewnie najbardziej ci zależy, czyli klienci i branża (w tym konkurencja).

7. Poznanie ludzi z branży

Przy okazji konkursu nie zawsze jest gala rozdania nagród i networking (chociaż bywają!), ale sam fakt, że znajdujesz się na liście wygranych też daje sygnał branży, że w niej jesteś i aktywnie działasz. Może to skutkować np. nowymi kontaktami – jeżeli nie przy okazji tego konkursu , to innego wydarzenia branżowego, gdyż stajesz się bardziej rozpoznawalną marką.

8. Ocena profesjonalistów, czy idziesz w dobrym kierunku

Prowadząc start up cieszysz się, że idziesz w dobrym kierunku, jednak zawsze ocena mentora, profesjonalisty się przyda. Co prawda w jury konkursów zasiadają różne osoby, nie zawsze stricte powiązane z twoją dziedziną, ale nadal ich ocena może pomóc. Ktoś z biznesu może świeżym, obiektywnym okiem ocenić, czy idziesz w dobrym kierunku. Zawsze występuje ryzyko, że intuicja może nas zawieść, więc spojrzenie z zewnątrz albo może nam pomóc i odpowiednio nakierować, albo utwierdzić w naszym przekonaniu. W obu wypadkach ocena profesjonalisty nie zaszkodzi, a może pomóc. No i pochwała od ludzi „znających się” zawsze podbudowuje – miło usłyszeć, że robisz coś ciekawego i że ktoś wierzy w celowość twoich działań!

9. Możesz to zrobić sam – to łatwe!

Udział w konkursach wcale nie musi być trudny. My w przypadku „Go Global” sami wypełniliśmy wniosek aplikacyjny. Jeżeli wiesz czego chcesz, umiesz to uargumentować, a przy okazji względnie swobodnie poruszasz się w dokumentacjach, to wypełnienie wniosku nie powinno być problemem. Oczywiście nie każde zgłoszenie wygrywa, ale problemem wcale nie musi być skomplikowana procedura wypełniania. Zakładając, że już twoja firma funkcjonuje, powinieneś sobie bez problemu poradzić z wnioskiem. W przypadku pozyskiwania kasy na otworzenie start up-u – im szybciej nauczysz się wypełniać wnioski i dokumenty, tym szybciej firma zacznie ci dobrze działać. Wypełnianie wsniosków opiera się na podstawowych umiejętnościach, które każdy start up-owiec musi mieć.         

10. To świetna zabawa

Miło jest wystartować w konkursie i wygrać. Miło jest mieć poczucie, że robisz wiele, żeby twój projekt się rozwijał i widzisz perspektywą realizacji swoich założeń. Miło jest spędzić ileś wieczorów, zarwać parę nocy, w imię rozwoju. My się dobrze bawiliśmy biorąc udział w konkursie (nie wiedząc jeszcze o wygranej) i wszystkim to gorąco polecamy.

fot. pixabay.com