George Church, profesor Harvardu i genetyk MIT, wprowadza na rynek nową usługę. Chce zmienić sposób, w jaki ludzie kupują i sprzedają swoje sekwencje DNA. Przedsiębiorca wierzy, że korzystając z technologii blockchain i kryptowalut może zrobić to lepiej niż inne firmy zajmujące się genomiką.

fot. Unsplash.com

Nebula Genomics stara się zmienić sposób, w jaki firmy radzą sobie z indywidualnym DNA. Dzięki takim firmom jak 23andMe tysiące ludzi przebadały swoje genomy pod takim kątem jak pochodzenie i warunki zdrowotne, które mogą przekazać swoim dzieciom, ale ich liczba ich klientów nadal jest niewielka. Dzieje się tak z dwóch powodów - badania nadal są dość drogie, a konsumenci nie mają zapewnionej odpowiedniej prywatności. To jest właśnie punkt, w którym Nebula chce zyskać przewagę nad konkurencją. 

Eliminacja pośredników

Firmy takie jak 23andMe i AncestryDNA to "pośrednicy", którzy nabywają DNA ludzi, a następnie sprzedają je firmom farmaceutycznym i badawczym za miliony dolarów. Zespół Nebula Genomics chce ich wyeliminować. Zamiast tego właściciele DNA oraz danych będą bezpośrednio kontaktować się z nabywcami, a w zamian za przekazanie firmom informacji o genomie otrzymywać wynagrodzenie.

Jak informuje futurism.com, koszt sekwencjonowania DNA jednej osoby na początku będzie wynosił 1000 dolarów. Przedsiębiorcy jednak spodziewają się, że za kilka lat cena spadnie poniżej 100 dolarów. Jeżeli właściciel nie zechce sprzedać informacji, interpretacja danych będzie jednak bezpieczniejsza, gdyż nie będzie wykonywana u podmiotów zewnętrznych. W zależności od życzenia dane będą przechowywane w dowolnym miejscu - nawet na Dropboxie klienta. Organizacje, które chcą kupić DNA użytkowników, będą musiały z góry udzielić informacji, kim są, a wszystkie transakcje będą rejestrowane na blockchainie Nebula Genomics.

Blockchain gwarantem bezpieczeństwa

Biorąc pod uwagę sposób, w jaki obecnie działa mechanizm sekwencjonowania genomu, integracja blockchaina wydaje się dość rewolucyjna. Jednak Nebula nie jest tak wyjątkowa, jak mogłoby się wydawać. Inne firmy, takie jak EncrypGen, Luna DNA i Zenome, wskazały, że mogą budować platformy dla ludzi, którzy będą sprzedawać własne DNA. Co więcej - firma nie zostanie oficjalnie uruchomiona przed końcem bieżącego roku, dając konkurencji dużo czasu na nadrobienie zaległości.

Już w tej chwili Nebula ma ostrą konkurencję. Testy od 23andMe są popularne i niewiarygodnie proste, a cena o wiele bardziej przystępna i wynosi od 80 do 160 dolarów.

Komentarze (0)