18 0 0

Wysyłamy zdalnego łazika na Marsa, a żeby zrobić inwentaryzację, musi jechać człowiek. Surge Cloud planuje to zmienić

Dodane

30-05-2018

Karolina Halik
Handlometria to nowe podejście w zarządzaniu sprzedażą w sklepach. Bada się w niej ilość produktów na półce, sposób ustawienia towaru, ciągłe informacje o sprzedaży i zainteresowaniu danym produktem czy kategorie. Jest to zapowiadana przez Surge Cloud rewolucja w branży retail.

na zdj. zespół Surge Cloud | fot. mat. prasowe

Celem poznańskiej firmy jest cyfryzacja handlu stacjonarnego. Surge Cloud chce uzyskać pełną kontrolę nad kosztami oraz czasem poświęcanym na merchandising czy logistykę produktów w sklepie. Po trzech latach poszukiwań optymalnego rozwiązania zespół latem tego roku dokona wdrożeń testowych. 

Czym jest handlometria?

Handlometria (ang. retailmetry) jest ideą zarządzania opartą na pozyskiwaniu danych oraz informacji dzięki różnym urządzeniom, np. nadajnikom, sensorom, bramkom sieciowym czy kamerom, do badania zjawisk związanych z zachowaniem towaru i ludzi w punkcie sprzedaży. Do obsługi danych, czyli ich odbioru, przetwarzania, zapisywania, prezentacji i proponowania rozwiązań wykorzystywane są technologie informatyczne. Wśród nich znajdują się m.in. chmury obliczeniowe, aplikacje analityczne czy algorytmy maszynowe. 

Półki zbierające dane o produktach

Dział R&D Surge Cloud opracował inteligentne półki, które zbiorą niezbędne dane w czasie rzeczywistym. Monitorowane będą produkty znajdujące się na półce, ich ustawienie, podnoszenie przez klientów czy sprzedaż. Umożliwią to czujniki zaimplementowane w półkach. Taki podgląd pozwoli na pełną inwentaryzację w trybie natychmiastowym. Tomasz Napierała, CTO projektu, komentuje - Wiemy nie tylko, że na regale stoi sok marki X, ale także z jakiej jest  partii produkcyjnej. W tej sytuacji zarządzanie FIFO (first-in-first-out, z ang.) czy wycofywanie tzw. czerwonych alertów (produkt z wykrytą wadą/nieprawidłowością) staje się o wiele łatwiejsze.

Zebrana w ten sposób wiedza pozwoli szybko reagować na braki towarowe, kontrolować ekspozycję produktu, zbierać informacje o krótkich terminach przydatności produktów i automatyzować dostawy. W konsekwencji umożliwi również złożone analizy i predykcje w oparciu o sztuczną inteligencję i zachowanie klientów.

Inspiracje od najlepszych w branży

Zespół Surge Cloud mówi, że głównym motywatorem do stworzenia takiego rozwiązania były dane o kosztach obsługi zatowarowania oraz stratach w sprzedaży z powodu braku danej kategorii na półce, inspiracją natomiast był sam AmazonGo. Testy inteligentnych półek rozpoczną się jeszcze latem i obejmą wszystkie formaty sklepów obecne na rynku. W tym celu Surge Cloud współpracuje z partnerami technologicznymi: Orange Polska, które odpowiada za łączność infrastruktury, a NXP dostarcza rozwiązania radiowe. Głównym inwestorem spółki w 2018 roku został Dawid Urban, założyciel Chic Group.

Komentarze (0)