CeBIT to największe w Europie targi oprogramowania, sprzętu komputerowego i nowych technologii. W dniach 11-15 czerwca Hanower odwiedziło wielu gości z Polski, w tym silna reprezentacja województwa łódzkiego – to właśnie Łódź jest miastem pilotażowym dla sieci 5G w Polsce.

O rekordowej liczbie innowacji opartych na 5G prezentowanej podczas tegorocznej edycji opowiada Piotr Anuszczyk z Media4U. 

fot. www.cebit.de

Rewolucja w medycynie 

Innowacyjne łączenie IT i medycyny to jeden z najbardziej oczekiwanych w tym roku trendów na CeBIT. Telechirurgia, czyli technika przeprowadzania operacji na odległość, przy użyciu robotów medycznych wyposażonych w specjalistyczne narzędzia, rozwija się już od kilku lat. Dotąd lekarze podchodzili do niej jednak z pewną rezerwą. Szybkość przesyłu danych i o wiele większy transfer w sieci 5G może zrewolucjonizować tę technikę, pozwala bowiem uzupełnić zmysł wzroku i słuchu „dotykiem”. Dodatkowe dane pozwalają precyzyjnie odwzorować nacisk, jaki dane narzędzie wywiera na konkretnej tkance, co do tej pory było niemożliwe. Zdaniem 5G LAB – niemieckiego narodowego programu rozwoju 5G, jest to właśnie ta funkcja upowszechni przeprowadzanie tego typu operacji na świecie. Czy rzeczywiście tak będzie? Technologicznie rozwiązanie jest gotowe, pozostaje nam czekać na odpowiedź świata medycznego.

Motoryzacja – wyścig zbrojeń dla większego bezpieczeństwa

W czasie CeBIT doszło do ważnego aliansu: firmy Continental i Vodafone ogłosiły partnerstwo na rzecz innowacji. To jasny znak, że branża motoryzacyjna dąży do całkowitego wyeliminowania wypadków drogowych z udziałem pieszych i rowerzystów, przy użyciu sieci 5G. Jak zatem będą wyglądały podróże przyszłości?

Już dziś kierowcy korzystają z takich udogodnień jak asystent parkowania czy aktywny tempomat. Dzięki transferowi 5G w niedalekiej przyszłości samochody wyposażone w liczne czujniki będą transmitowały ponad 1 GB na minutę. Dzięki temu możliwe będzie łączenie informacji, które samochody posiadają niezależnie od siebie: tak będzie działał system wzajemnego ostrzegania o przeszkodzie. Znajdzie to zastosowanie przede wszystkim w sytuacjach, gdy dla jednego z pojazdów, np. dojeżdżającego do skrzyżowania, potencjalne niebezpieczeństwo (np. biegnące dziecko) będzie niewidoczne. Samochody w pobliżu (po drugiej stronie skrzyżowania) wiedząc o zagrożeniu będą ostrzegały nadjeżdżający pojazd, jeszcze zanim o niebezpieczeństwie dowie się o kierowca. 

W branży motoryzacyjnej trwa prawdziwy wyścig zbrojeń. Marka Volvo zobowiązała się do całkowitego wyeliminowania wypadków z udziałem pieszych w ciągu kilku lat. Podobny cel stawia sobie Continental, giganci branży nie chcą pozostawać w tyle. Prawdopodobnie system znajdzie zastosowanie nie tylko w nowych pojazdach, ale także w formie doposażania starszych samochodów, możemy więc oczekiwać że najbliższe lata przyniosą zwiększone bezpieczeństwo na drogach. 

fot. www.cebit.de

Branża budowlana będzie liczyć zyski

Sterowanie dźwigiem oddalonym o 400 km od operatora? Nic prostszego. Do placu budowy wystarczy doprowadzić światłowód (w przyszłości, gdy 5G stanie się powszechne i to nie będzie konieczne) i pokryć plac czujnikami. Szybkość i wielkość transferu sieci 5G pozwala na odwzorowanie ruchów dyspozytora w czasie rzeczywistym, dzięki czemu maszyny pracują zdalnie, zachowując pełną precyzję. To nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa pracowników, ale i ogromna korzyść dla branży budowlanej i deweloperskiej: jeden wykwalifikowany operator tego samego dnia jest w stanie pracować na maszynach ustawionych w różnych miastach, a nawet krajach. To prawdziwa korzyść dla branży deweloperskiej i budowlanej, która boryka się m.in. z problemem niedoboru pracowników. Wyeliminowanie konieczności podróży to czysty zysk ze względu na pieniądze, czas, przepisy bhp; śmiało można powiedzieć, że 5G zrewolucjonizuje system pracy w branży budowlanej. 

Interaktywne lustra i zakupy przyszłości

Temat bliższy życiu codziennemu – zakupy. Goście CeBIT mieli szansę przyjrzeć się z bliska rozwiązaniom wdrożonym w wybranych sklepach w Berlinie i w San Francisco: interaktywnym lustrom w przymierzalniach. Wszystkie ubrania w sklepie przyszłości wyposażone są w czujniki RFID, dzięki czemu po wejściu do przymierzalni na lustrze pojawia się lista naszych ubrań wraz z rozmiarami. Lustro jest skonfigurowane z „zegarkami” personelu sklepowego, kiedy więc na panelu dotykowym klikamy w propozycję  innego rozmiaru lub pasującego dodatku, obsługa dostaje tę informację na swoje urządzenia i może przynieść nam wszystko, czego potrzebujemy. W przymierzalni możemy sfinalizować transakcję płacąc dotykowo (wciąż przy użyciu lustra) i – jeżeli mamy taką potrzebę – wpisując adres, pod który ubrania zostaną dostarczone następnego dnia. Czy zakupy mogą być prostsze? 

fot. www.cebit.de

Odlotowa pizza z Neustadt 

Gościom CeBIT zaprezentowany został Jopp – pierwszy dron, który zyskał wszystkie zgody na autonomiczne loty w niemieckiej przestrzeni powietrznej. Mieszkańcy Neustadt mogą zaobserwować drona o udźwigu 2 kg, latającego nad miastem. Co ciekawe, Jopp, który docelowo ma być szeroko wykorzystywany np. jako dostawca pizzy, obecnie przydaje się głównie przedsiębiorstwom produkcyjnym – omijając korki dostarcza części na linie produkcyjne. Jopp przeszedł pomyślnie wszystkie testy i uzyskał wszelkie możliwe zgody, jest zatem spora szansa, że rzeczywiście przestrzeń powietrzna zapełni się  niebawem latającymi dostawcami zestawów lunchowych! 

Czy w przyszłym roku Łódź, a w ślad za nią inną polskie miasta, dogonią technologicznie Neustadt, Berlin i San Francisco? Marszałek województwa, Witold Stępień, podkreśla, że branża IT należy do kluczowych, a zarazem najbardziej perspektywicznych dla rozwoju województwa, sam region zaś jest atrakcyjną lokalizacją dla centrów badawczo-rozwojowych. – Łódź została wskazana w ministerialnej strategii do testów 5G, ponieważ mamy tutaj porozumienie silnego ośrodka akademickiego i biznesu, który jest tym tematem zainteresowany oraz dojrzałość organizacyjną władz miasta w tym zakresie; dodatkowo są tutaj możliwości techniczne do pilotażu – mówi Adam Owczarek, Kierownik Działu Rozwoju Uczelni i Zasobów Ludzkich Politechniki Łódzkiej. 

Sieć 5G w liczbach

Maksymalna przepustowość LTE (4G) – 1 Gb/s

planowana przepustowość 5G – 20 Gb/s

Opóźnienie w LTE – 100 milisekund (0,1 s)

Opóźnienie 5G – 1 milisekunda 

 

Komentarze (0)