10 sposobów na efektywne wykorzystanie wideo w PR

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Komunikowanie i budowanie świadomości marki są niezmiennymi dominantami PR-u. Co natomiast się zmienia, to kanały tej komunikacji. Internet zrewolucjonizował sposób rozprzestrzeniania się informacji, które firma ma do przekazania światu.

autorka: Kamila Kaczmarczyk, Living Media

Komunikowanie i budowanie świadomości marki są niezmiennymi dominantami PR-u. Co natomiast się zmienia, to kanały tej komunikacji. Internet zrewolucjonizował sposób rozprzestrzeniania się informacji, które firma ma do przekazania światu. Papierowe notki wysyłane w kopertach do dziennikarzy wyparte zostały przez e-maile i newslettery o znacznie większej efektywności. Ale w internecie dekada to cała epoka. Toteż dzisiejszy obraz komunikacji z mediami ulega znaczącym zmianom.

Spośród setek „ważnych” maili zalewających nieustannie redakcyjne skrzynki, niewiele ma szanse na uważne przeczytanie i publikację zawartych w nich wiadomości. Doszliśmy do momentu, w którym przeeksploatowany e-mailing jest już passé.

Co jest zatem najnowszym trendem w komunikacji? Wideo PR. Poświadczają to niezbite statystyki, przytoczone np. w powyższym wideo-raporcie Google. Dlaczego wideo jest ważnym dla PR narzędziem i jak możesz je stosować w codziennej praktyce? Oto 10 przydatnych rad.

1. Uzupełnienie tekstowej informacji prasowej

Zakładając, że już sama treść informacji prasowej jest wartościowa i zasługuje na publikację, dodanie do niej filmu wideo znacznie zwiększa jej moc oddziaływania i szanse na rozpowszechnienie, rozszerza bowiem możliwości kontaktu. Dlaczego?

Otóż, film dobrze dostosowany do historii zawartej w komunikacie prasowym może wzmocnić jego główną tezę, zdynamizować całą wiadomość i ułatwić jej dystrybucję.

Wideo można przecież bardzo łatwo udostępnić: blogi, mikro-blogi, serwisy społecznościowe, fora i wirusowe maile to kanały błyskawicznego rozpowszechniania informacji wideo. Stwarzają one nieograniczone możliwości oceny i interakcji między ich odbiorcami, którym dajesz okazję do dyskutowania o Twojej historii i budowania tym samym sieci opinii o marce.

Ponadto wideo może stanowić wsparcie dla SEO PR. Dobrze zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych, użytych w tytule i opisie, film przyciąga uwagę wyszukiwarek, które generalnie faworyzują materiały wideo na listach wyników wyszukiwania.

2. Tworzenie VNR, czyli video news release

VNR to po prostu news w formie wideo, z którym obcujemy na co dzień w telewizji i na stronach portali informacyjnych. Szacuje się, że wartościowy news wideo przeciętnie potrzebuje ok. 90 sekund, by się rozpowszechnić w sieci. W tym krótkim czasie jest on nieustannie dystrybuowany przez użytkowników, agregatory, RSS i rozmaite serwisy informacyjne. Jest jeden warunek: wysokiej jakości treść, mocny, uderzający materiał, interesujące wywiady są koniecznością, jeśli chcesz przebić się ze swoim newsem firmowym przez gąszcz informacji zalewających sieć każdej sekundy.

VNR warto jest publikować, jeśli:

  • w Twojej firmie zachodzą właśnie ważne dla niej i jej otoczenia, przełomowe zmiany;
  • ma miejsce wysokiej rangi wydarzenie branżowe, w które jesteś zaangażowany;
  • firma podaje do publicznej wiadomości wyniki badań, które przeprowadziła.

Również tutaj najważniejsze kryterium brzmi: historia musi być warta opublikowania, by pozytywnie przejść przez redaktorski test pt.: „no, i co z tego?”.

3. Narzędzie promocji strony i bloga firmowego

Przykuj uwagę klientów i partnerów biznesowych do nowych treści wideo na swojej stronie lub blogu. Istnieje wiele sposobów zastosowania wideo do prezentacji skuteczności i kreatywności naszych działań PR oraz współtworzenia pozytywnego wizerunku firmy. Oto kilka pomysłów:

  • umieść na stronie firmowej wideo zawierające portfolio nowych kampanii i projektów, z których jesteście najbardziej dumni;
  • publikuj na stronie krótkie filmy informacyjne i wywiady przedstawiające sylwetki kluczowych pracowników firmy;
  • stwórz film w rodzaju „dzień z życia firmy”, który pozwoli lepiej ją poznać nowym pracownikom;
  • poproś swoich klientów o referencje i opublikuj ich wypowiedzi w postaci wideo;
  • twórz poradniki filmowe odpowiadające na najczęstsze pytania profesjonalistów, dostarcz im rzetelnej wiedzy.

4. Czas na show!

Jeśli nie chcesz otwierać organizowanej przez Twoją firmę konferencji, gali lub szkolenia kolejnym nudnym przemówieniem, ale zaskoczyć audytorium świeżym podejściem do tematu, to dobrze przygotowany i przemyślany spot wprowadzający może być kluczem do Twojego sukcesu.

Film ze świetnym podkładem muzycznym, profesjonalnie zmontowany, przedstawiający ciekawą historię niesie ze sobą nie tylko przewidywalną dla wszystkich informację, ale i emocje, dostarcza przeżyć estetycznych, nadaje dodatkowy wymiar wydarzeniu i podnosi rangę Twojej marki.

Przebojowe intro to rozrywka, show, które ludzie przecież uwielbiają. To także swoiste „5 minut” dla Twojej marki, produktu czy usługi, podczas których ma ona szansę pokazać swoją inną, intrygującą i interesującą twarz.

Dla przykładu, konferencję producentów obrabiarek do drewna zamiast przemówieniem prezesa stowarzyszenia czy firmy, można rozpocząć dynamicznym klipem, przedstawiającym industrialne hale produkcyjne w artystycznym ujęciu, niebanalnych kadrach, opatrując je hasłami zgodnymi z misją marki, np.: „nowoczesność”, „wizjonerstwo”, „wiara w siłę ludzkiego umysłu”, przy akompaniamencie żywiołowej, energetycznej i porywającej piosenki. Takie wprowadzenie uratuje nawet najbardziej sztampowe spotkanie branżowe.

Warto zainwestować więc czas i kapitał w przygotowanie odpowiedniego materiału wideo. Może on posłużyć później do innych celów wizerunkowych i zostać przekształcony w inne „formy życia”, jak DVD dla uczestników, webcast czy film promocyjny.

5. Wideo jako narzędzie marketingu partyzanckiego

YouTube to nieprzebrana skarbnica pomysłów i przykładów marketingu partyzanckiego (ang. guerilla marketing), z których najlepszym udaje się przyciągnąć uwagę milionów użytkowników, a także gazet i kanałów telewizyjnych.

Materiał „partyzancki” wykorzystujący chwilowo popularne w sieci tematy i memy, przekłada się również na lepsze pozycje w rankingach stron marek. Stworzenie intrygującego filmu wideo i przesłanie go do YouTube jest stosunkowo tanie, biorąc pod uwagę potencjalne niebotyczne zyski dla marki i produktu. Polski przykład doskonałego wirusowego filmu z ostatniej chwili to materiał wideo stworzony przez sieć TESCO, wykorzystujący mem księdza Natanka.

6. Wideo jako „czynnik WOW”

Dzięki niebywałemu postępowi nowoczesnych technologii, posługiwanie się PowerPointem do prezentacji informacji o firmie nie zrobi już wrażenia ani na jej klientach, ani akcjonariuszach. Szczególnie zaś agencje reklamowe i interaktywne, które chcą przekonać potencjalnych klientów o swoim przyszłościowym podejściu i kreatywności, muszą dziś inwestować w inteligentne sposoby prezentacji danych i wykorzystywać najnowocześniejsze kanały komunikacji.

Wideo, jak żadne inne medium, pozwala nam wytworzyć “czynnik wow” niezbędny w relacji z klientem, co decyduje o naszym sukcesie rynkowym. W wideo można zawrzeć wszystko: wywiady, fotomontaże, dynamiczne infografiki, skale i referencje klientów. To najlepsze medium do popisania się przed klientami swoimi umiejętnościami.

Innowacyjność jest odpowiedzią na potrzeby rynku. W dobie ogromnej liczby danych zalewających użytkowników internetu, sukces osiąga bowiem ten, kto dostarcza wartościowych informacji w formie jak najbardziej czytelnej i skondensowanej.

Zamiast więc szczegółowych tabel do prezentacji danych, spróbuj użyć nowoczesnych animacji, obrazkowych metafor, przełożyć fakty i liczby na język codziennego życia. Prostym przykładem na nowoczesną prezentację dużej liczby danych są raporty z badań Google, zawarte w ich unowocześnionym niedawno narzędziu – Google Think Insights.

7. Ocena skuteczności kampanii

Prezentacja wideo pokazująca korzyści biznesowe osiągnięte dzięki kampanii to klucz do trwałych stosunków z klientem. Zwięzłe i obrazowe przedstawienie danych: zastosowanej strategii i taktyk oraz osiągniętych wyników w formie naprawdę ekscytującego wideo zadowoli wymagających klientów, oczekujących czegoś więcej niż standardowe PDF-y i prezentacje. Coraz częstsze publikacje materiałów wideo w sieci i statystyki konsumpcji tego typu materiałów to solidny dowód, że wideo PR działa.

8. Zaprezentuj się!

Ekran plazmowy w recepcji biura prezentujący Wasze autorskie materiały wideo: portfolio, statystyki, materiały reklamowe, to doskonała wizytówka np. dla agencji PR. Ale nie tylko – profesjonalnie przygotowane wideo może być solidnym atutem każdej firmy, dbającej o nowoczesny wizerunek.

9. Budowanie zespołu i przywiązania klienta

Zainwestuj we własną platformę wideo i wykorzystuj ją w codziennej pracy: do budowania relacji wewnątrz firmy oraz z zewnętrznymi klientami. Mając dostępny cały warsztat wideo na co dzień – ograniczeniem w jego wykorzystaniu jest tylko Twoja kreatywność. Stwórz na przykład luźny, rozrywkowy materiał wideo pokazujący dzień pracy danego działu, przygotuj film z „dni otwartych” lub relację z wizyty Twoich klientów w firmie, uchyl rąbka tajemnicy, pokaż pracę firmy „od kuchni”. Następnie podziel się linkami z zainteresowanymi. Zobaczysz jakie ożywienie więzi może wywołać taki materiał między Twoimi kolegami z pracy i między Tobą a klientami.

10. Twoje wideo jako wartościowe „know how”

Stań się prekursorem, wytyczaj trendy, pokaż, że znasz nowe technologie i potrafisz wykorzystać w pracy nowe kanały dotarcia do odbiorcy. Na polskim rynku PR konkurencja w temacie wideo wciąż jest stosunkowo niewielka, ale rośnie, podobnie jak świadomość firm dotycząca roli tego medium w komunikacji.

Pamiętaj, że wszelkie przygotowane przez Ciebie materiały wideo mogą być inspiracją i pomocą dla innych, którzy zechcą je dystrybuować. Zespoły odpowiedzialne za PR w firmach mogą wykorzystać Twoje filmy jako narzędzie promocyjne do podjęcia podobnych projektów, a klienci – używać Twoich raportów wideo we własnych ofertach. W ten sposób Twoja marka sama się promuje, przyciągając do siebie partnerów czy sponsorów przyszłych projektów.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska