Marketing mobilny to istotny element wszystkich działań marketingowych. Jak jednak prowadzić skuteczną komunikację z naszym klientem przez urządzenia mobilne? Z jakich narzędzi korzystać oraz czego unikać?

Żyjemy w świecie mobilnym

Z roku na rok wzrasta liczba użytkowników smartfonów. Według raportu TNS OBOP „Mobile Life” blisko połowa Polaków posiada i aktywnie korzysta ze smartfonów, i nadal rośnie sprzedaż tych telefonów. Nic dziwnego, że eksperci od kilku lat ogłaszają czas mobile. Chłonność rynku dostrzegają nie tylko producenci sprzętu (na całym świecie w 2014 roku sprzedano blisko 1,7 miliarda telefonów), ale także marketerzy oraz eksperci od komunikacji. Okazuje się bowiem, że telefony i tablety to jedne z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, gwarantujących bezpośrednie dotarcie do zainteresowanych odbiorców.

Wynika to przede wszystkim z charakterystyki użytkowania tego rodzaju sprzętu. Telefon komórkowy to element towarzyszący nam przez cały dzień. Dodatkowo atutem jest również to, że z telefonu zazwyczaj korzysta określony (jeden) użytkownik. Komunikaty wysyłane przez smartfony mają więc bardzo sprecyzowany charakter. Ponadto smartfony przestały pełnić funkcję wyłącznie telefonu. Są teraz źródłem wiedzy, rozrywki oraz komunikatorem, który użytkownikom towarzyszy w wielu czynnościach - podczas aktywności fizycznej, w podróży, pracy a nawet w czasie wolnym.

Badania zachowań użytkowników smartfonów w zeszłym roku podjął się ośrodek badawczy Nielsen. Jak się okazało 85% czasu poświęconego na aktywne korzystanie z urządzeń mobilnych badani spędzają wewnątrz aplikacji (zaledwie około 10% czasu ze smartfonem w ręku to faktyczne rozmowy telefoniczne). W sumie, z telefonów komórkowych (czytanie wiadomości, komunikację, aplikacje itd.) korzystamy blisko 3 godziny dziennie.

Możliwości marketingu mobilnego

Komunikacja z użytkownikami urządzeń mobilnych odbywać się może na kilku płaszczyznach. Najbardziej podstawową i nieco już przestarzałą metodą dotarcia do użytkowników jest masowa wysyłka wiadomości SMS. Przy wykorzystaniu prostych narzędzi - bramek, systemów wysyłki - możemy dotrzeć z wiadomością tekstową do bazy użytkowników telefonów, zarówno zdefiniowanych przez nas, jak i dostarczonych przez operatora. Pozwala to np. wysłać sms z przypomnieniem o wydarzeniu (zarejestrowana wizyta u specjalisty, zbliżająca się impreza masowa itd.). Trzeba jednak pamiętać o społecznym “odbiorze” tego rodzaju narzędzia. Wiadomości sms są postrzegane jako prywatna forma komunikacji (zdecydowanie bardziej niż np. mail), dlatego też SMS lepiej się sprawdzą w komunikacji z osobami, które same zadeklarowały, że chcą otrzymywać wiadomości od nas - nr tel podały przy rejestracji, dodały się do listy subskrybentów.

Komunikaty użytkownikom można wysyłać również poprzez Bluetooth. Technologia ta daje nieco większe możliwości personalizowania wiadomości, ponieważ wykrywa ona obecność użytkownika w pobliżu. Możemy więc potencjalnego klienta przywitać w danym miejscu, poinformować, gdzie się znajduje - restauracje w ten sposób mogą oferować np. zniżkę odwiedzającym centrum handlowe, organizatorzy imprez masowych wysyłać powiadomienia do użytkowników, że np. za chwilę odbędzie się w danym miejscu występ artysty.

Komunikację z odbiorcami ułatwiają także QR kody, które pozwalają użytkownikowi w prosty sposób skorzystać z dodatkowych funkcji - “przenieść” komunikację z tradycyjnych nośników do smartfona - pobrać ulotkę oglądanego “na żywo” produktu, otrzymać kupon zniżkowy lub np. obejrzeć animację lub film dotyczący produktu czy usługi, o której czyta w sieci.

W dobie multiscreeningu istotnym elementem działań marketingowych są także kampanie reklamowe w wyszukiwarkach na telefonach oraz dostosowywanie strony internetowej danego produktu czy usługi do wersji mobilnej. Strona musi być skalowalna, zawierać te same treści, które zawiera www, jednak nie może być jej kalką. Z pewnych funkcjonalności standardowej strony odwiedzający ją przez telefon użytkownik i tak nie skorzysta. Spokojnie można zrezygnować np. z możliwości pobierania formularzy czy druku dokumentu bezpośrednio ze strony internetowej.

Jak przywiązać do siebie klienta - kilka słów o aplikacjach mobilnych

Wiele marek decyduje się również na tworzenie dedykowanych aplikacji mobilnych, które mają zastępować komunikację poprzez stronę przeglądarkową. Banki wprowadzają możliwość dokonywania transakcji poprzez aplikację, e-commerce wybór produktów i ich zakup, systemy do zarządzania pracą oferują aplikacje mobilne z podglądem wszystkich zadań. Dzięki temu przyzwyczajają swoich użytkowników i fanów do stałej komunikacji właśnie poprzez telefon. Większość aplikacji umożliwia wysyłanie użytkownikom powiadomienia - o nowych produktach czy funkcjonalnościach.

Najważniejsze przy planowaniu aplikacji jest odpowiedź na pytanie “Co mój klient z tego będzie miał”. Tylko to gwarantuje, że użytkownik zdecyduje się ją pobrać. Musi ona odpowiadać na potrzebę (np. chęć oszczędzania czasu) lub swoją prostotą wygrywać z wersją mobilną klasycznej www, zachowując jednocześnie jej wszystkie funkcjonalności. Aplikacje mobilne mogą pełnić funkcję rozbudowanego systemu lojalnościowego, który nagradza użytkownika za każde przybycie do sklepu, zeskanowanie produktu na regale czy płatność mobilną.

Zlecać czy stworzyć samemu?

O ile klasyczne działania reklamowe na mobile - reklamy czy powiadomienia Bluetooth - są relatywnie tanim narzędziem, to stworzenie dedykowanej aplikacji mobilnej wiąże się z większymi kosztami. W tym przypadku nie ma właściwie górnej granicy cenowej a koszt produkcji zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od zaawansowania technologicznego aplikacji - jakie będzie ona mieć funkcjonalności, ilości niezbędnych prac graficznych oraz tego, na które systemy operacyjne decydujemy się ją stworzyć - czy z naszej aplikacji mają korzystać tylko użytkownicy iOS, Windows Phone czy także użytkownicy telefonów z Androidem.  

Alternatywą dla dedykowanej aplikacji tworzonej na zlecenie mogą być gotowe systemy do tworzenia aplikacji mobilnych, dedykowane małym i średnim przedsiębiorstwom, które z wiadomych względów nie są w stanie ponieść kosztów produkcji aplikacji. Narzędzia tego typu pozwalają w prosty sposób samodzielnie zbudować aplikację np. z menu czy mapą miejsca z przygotowanych modułów, bez umiejętności programowania.

Eksperci nie mają wątpliwości - skuteczne są wyłącznie działania zintegrowane i dobrze zaplanowane. Warto więc tworząc strategię marketingową marki lub firmy w planach uwzględnić komunikację mobilną, dobierając odpowiednie narzędzia oraz określając sobie cel. 

Hubert Wochyński

Prezes i założyciel Planet Soft

Absolwent Informatyki i Ekonomii, specjalista w projektowaniu systemów informatycznych oraz zarządzaniu ich realizacją. Założyciel i pomysłodawca kilku startupów w tym również PoqAd, platformy do samodzielnego tworzenia aplikacji mobilnych z gotowych modułów skierowanej do sektora MSP.

Zdjęcie główne artykułu picjumbo.com

Komentarze (0)