1. Uczestnicz w startupowych eventach
Eventy i startupowe konferencje są bardzo dobrym sposobem, żeby się wypromować. Do tego uczestnicząc w nich poznasz branżę, nawiążesz relacje z dziennikarzami, ale przede wszystkim masz szansę, żeby zaprezentować startup przed inwestorami, którzy też goszczą na takich imprezach. Warto, żebyś odwiedził Wolves Summit i InfoShare, które co roku odbywają się w Polsce. Spotkania organizowane są także w mniejszych miastach.
2. Skontaktuj się z mediami i dziennikarzami branżowymi
Na samym początku będzie ci trudno dotrzeć do grona znanych dziennikarzy oraz mediów, ale warto próbować. Na pewno pomoże ci w tym kampania crowdfundingowa albo kampania na Product Huncie. Dziennikarze, którzy piszą o nowych technologiach, sami szukają interesujących projektów. Platformy takie, jak wspomniany wcześniej Product Hunt, a także Kickstarter i Indiegogo, to miejsca, które regularnie odwiedzają. Ważne, żebyś pierwszy nawiązywał kontakt i np. zaproponował temat artykułu – ułatwisz im pracę!
Proponuję skontaktować się z zagranicznymi serwisami np. TechCruch, The Next Web i VentureBeat, jeśli zaś chodzi o nasze podwórko, sugerują: MamStartup, Antyweb oraz INNPoland.
3. Publikuj posty w grupach na Facebooku, LinkedIn i Reddit
Istnieje dużo grup i społeczności startupowych. Warto dać im znać, że istniejesz oraz opowiedzieć o swoim projekcie, a także udostępnić przydatne artykuły. Oto grupy, które polecam:
Facebook:
Reddit:
Linkedin:
- Cloud & SaaS Startups
- STARTUPS, Entrepreneurs, Mentors, Startup Jobs, Silicon Valley, Angel Investors and Venture Capital
4. Wystartuj z kampanią crowdfundingową
Kampanie na takich platformach, jak Kickstarter czy Indiegogo są bardzo popularnym i skutecznym sposobem na pozyskiwanie pierwszych klientów i pieniędzy na rozwój produktu. Ale nie tylko, to również dobra forma promocji startupu. Ponadto ruszając z kampanią crowdfundingową sprawdzisz, czy potencjalni klienci są gotowi zapłacić za twój produkt.
5. Dodaj informację o projekcie na portalach startupowych
Istnieją dwa największe serwisy, na których powinien znaleźć się każdy startup: Angel List i CrunchBase. Przed uzupełnieniem profilu warto obejrzeć, jak wyglądają profile większych startupów, np. BaseCrm. Te platformy będą bezpłatnie generować ruch na twojej stronie zwłaszcza, gdy trafisz do sekcji Trending Now.
6. Wystartuj z kampanią na Product Huncie
Kampanie na Product Huncie stają się coraz popularniejszą formą promocji. Wśród polskich startupów, które pojawiły się na tej platformie, można wymienić: Brand24, Estimote i CallPage. Start takiej kampani wymaga starannych przygotowań, ale inwestycja naprawdę się opłaca – oczywiście jeśli kampania wypali.
7. Dołącz do branżowych kanałów w Slacku
Pamiętaj, że jeśli tworzysz swój pierwszy startup, warto budować sieć kontaktów z branżą. To właśnie od ludzi, którzy działają w podobnym obszarze, dowiesz się najwięcej wartościowych rzeczy. Założyciele startupów wymieniają się pomysłami m.in. na Slacku. Dołącz więc do branżowych kanałów.
Kanały, które polecam:
Podsumowanie
Istnieje wiele różnych niestandardowych sposobów na wypromowanie swojego startupu. Oprócz tych, które wymieniłem, są jeszcze różne “growth hacki”, które mogą w tym pomóc – więc kombinuj. Bo nawet, jeśli twój projekt to drugi Uber, czy Google, nie znajdziesz inwestorów i klientów, jeśli będą o nim wiedzieli tylko twoi rodzice i garstka znajomych.
–
Sergey Butko
Współwłaściciel i szef marketingu w CallPage. Każdego dnia zajmuje się pozyskiwaniem leadów i zmienianiem ich w klientów. Doświadczenie i wiedzę zdobywał, realizując projekty marketingowe m.in. w firmie konsultingowej oraz tworząc strony internetowe po godzinach. Pasjonuje się optymalizacją współczynnika konwersji.