Okres świąteczny to prawdopodobnie najbardziej intensywny czas w roku dla każdego marketera. Wszyscy walczą o zwiększenie sprzedaży, przykucie uwagi klientów i poprawę konwersji koszyka zakupowego. Konsekwencją tego stanu jest jeszcze większy szum komunikacyjny i tzw. ślepota banerowa. Wszystko to wpływa na konieczność dopasowania sposobu komunikacji kierowanej do klientów.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Większość działań promocyjnych w okresie przedświątecznym, niezależnie od kanału oraz zastosowanych narzędzi, opiera się na zniżkach cenowych. Kody rabatowe lub specjalne promocje to haczyk na jaki sklepy łapią swoich klientów. Wykreowanie atrakcyjnej okazji zakupowej roztapia lód w sercu nawet najbardziej sceptycznego konsumenta. Taki mechanizm sprawdza się praktycznie zawsze, gdy promowany produkt cechuje duża elastyczność cenowa.

Jak zatem sklepy komunikują swoją ofertę? Spektrum możliwości jest szerokie i w praktyce ograniczone tylko wielkością budżetu. Promocyjne instrumentarium zawiera tak podstawowe formy jak reklama display, kampanie adwords, wykorzystanie social media (gdzie cały czas niepodzielnie rządzi Facebook oraz YouTube). Doskonałe efekty daje dobrze przygotowany i targetowany mailing oraz komunikacja za pośrednictwem newsletterów. Planując działania w okresie świątecznym warto pamiętać o akcjach cross-promocyjnych, które przy odpowiednim doborze partnera ułatwiają znaczne zwiększenie zasięgu prowadzonych działań.

Marketerzy szukając nowych sposób na dotarcie do świadomości konsumentów coraz częściej sięgają po narzędzia public relations bazujące na kampaniach w mediach, współpracę z blogerami oraz najbardziej popularnymi influencerami. Nową pozycją na marketingowej check-liście są kody rabatowe. Ich wykorzystanie przy współpracy z platformą je promującą pozwala na praktycznie bezpłatne dotarcie do grupy docelowej.

Komunikacja prowadzona dla sklepu internetowego może przybierać różne formy i warianty. Możliwości jest wiele, warto pamiętać o kilku praktycznych wskazówkach:

  • najbardziej niedoceniany aspekt komunikacji to analiza bieżącej sytuacji i otoczenia – mikrotrendy, trendy, mody, nowe narzędzia. Jeśli spojrzysz na swój biznes z perspektywy, zwiększysz swoją szansę na ostateczny sukces komunikacyjny i sprzedażowy,
  • grupa docelowa – jej rzetelna analiza to Twoja polisa ubezpieczeniowa. Jeśli znasz profil swojego odbiorcy, to wiesz co i jak powinieneś mu powiedzieć,
  • planowanie – internetowy biznes pędzi jak szalony, co jednak nie zwalnia Cię z obowiązku planowania. I wcale nie chodzi tutaj o rozbudowane arkusze excelowe i setki niuansów. Dobry plan jest logiczny, przejrzysty i prezentuję pewien logiczny koncept wpasowany w istotę Twojego biznesu,
  • więcej nie znaczy lepiej – czasem jeden kanał komunikacyjny gwarantuje większą konwersję niż wszystkie pozostałe razem,
  • ewaluacja – na bieżąco sprawdzaj efekty podjętych działań. Nawet najbardziej podstawowa analityka pomoże Ci odkryć, które z Twoich pomysłów przynoszą najlepsze efekty.

Święta zbliżają się wielkimi krokami, a medialne tuby rozgrzewają się do czerwoności. Praktycznie każdy sklep internetowy będzie walczyć o przykucie uwagi potencjalnych klientów. Wszyscy będą też starali się komunikować głośniej i bardziej precyzyjnie niż bezpośrednia konkurencja. Komu się uda osiągnąć zamierzone cele, okaże się w przeciągu najbliższego miesiąca. Jeśli podejdziesz do tematu z rozwagą, możesz być jednym ze zwycięzców świątecznej batalii.

Kamil Brożek

Head of Polish Market, International Coupons

Komentarze (0)