Czego uczy praca u konkurencji? Przede wszystkim organizacji i umiejętności określania celu. W czasie etatu warto również obserwować rynek oraz poznawać potencjalnych klientów. Przykładem osoby, która dobrze wykorzystała wiedzę zdobytą w innej firmie jest Paulina Poniewska, założycielka Bookto.

Firma na starcie kariery

Paulina Poniewska, podążając za marzeniami, swoją pierwszą firmę założyła na początku kariery zawodowej. Chociaż jej próba prowadzenia działalności w branży reklamowej zakończyła się fiaskiem, nie porzuciła swoich ambicji. Kiedy po zamknięciu swojego przedsięwzięcia zaczęła pracę na etacie, jej potrzeba niezależności zawodowej nie wygasła. Po trzech latach od rozpoczęcia kariery w Woblinku, platformie z e-bookami, pomysł założenia własnej firmy pojawił się ponownie.

Znajomość branży e-booków zainspirowała Poniewską do realizacji własnego projektu. Trzy lata obserwacji rynku pozwoliły na dokładne zaplanowanie działań oraz zaprojektowanie serwisu. Boże Narodzenie w 2013 roku okazało się przełomowym momentem, w którym bohaterka podjęła decyzję o porzuceniu etatu na rzecz realizacji pomysłu, który kiełkował przez czas spędzony w Woblinku. Wtedy postanowiła stworzyć Bookto, alternatywną porównywarkę cen elektronicznych książek.

Poznaj, a później działaj 

Poniewska uważa, że “najważniejszą kwestią jest wiedza na temat branży, do której się wchodzi. Poznaj, a później działaj”. Zgodnie z tą dewizą przed wprowadzeniem Bookto na rynek e-booków dokładnie zbadała specyfikę tego obszaru. Analizę umożliwiła praca w zakresie promocji i współpracy z wydawnictwami w Woblinku. Dzięki niej nauczyła się działalności branży wydawniczej oraz poznała tajniki marketingu.

Według niej nie istnieje sprawdzona recepta na sukces przedsięwzięcia, ale za ważne czynniki uznaje wykorzystanie wiedzy o rynku oraz połączenie jej z konsekwentnymi i wcześniej zaplanowanymi działaniami. Jako warunek konieczny dodaje też umiejętności promocji i efektywnej organizacji pracy. Uznaje je za gwarancję powodzenia swojego projektu. Dzięki stosowaniu się do powyższych stwierdzeń i mimo piętrzących się wyzwań kobieta optymistycznie patrzy w przyszłość.

Syzyfowa praca

Jako pierwsze z wyzwań podaje priorytetyzację zadań. - Mam z tym ogromny problem, ponieważ wszystko jest dla mnie najważniejsze, a z punktu widzenia realizacji projektu, tak nie jest. Trzeba umieć określić plan minimum, a następnie kolejne etapy wdrażania nowych elementów - przyznaje i dodaje, że niesie to za sobą kolejne próby sił - implementacja jednego elementu wpływa na te dodane wcześniej lub czekające w kolejce. - Trzeba być przygotowanym na wszystko - stwierdza.

Poza zagadnieniami technologicznymi Poniewska zauważa wyzwanie w postaci budowania zasięgu. - 30% Polaków czyta książki, a z tego ok 3-5% książki elektroniczne. A ile z tego kupuje ebooki? - pyta i zastanawia się, jak skutecznie trafić do tej grupy. Chcąc być na bieżąco, często zagląda na fora i grupy dyskusyjne, aby poznać swoich potencjalnych klientów. Tam poszukuje podpowiedzi, jak zaspokoić ich potrzeby czytelnicze.

Piracka konkurencja

Internauci wbrew pozorom są bardzo wymagający. - W Polsce wiele osób uważa, że skoro mogą coś mieć za darmo, to nie będą za to płacić - zauważa przedsiębiorca. Za konkurentów uważa portale, które umożliwiają ściąganie e-booków pochodzących z niewiadomych źródeł. Stanowią one równie mocnych rywali, jak inne porównywarki. Jak te doświadczenia i  znajomość branży e-booków pomogły Paulinie Poniewskiej stworzyć Bookto?   

Przede wszystkim pomogły zauważyć zapotrzebowanie na stworzenie responsywnego narzędzia, które będzie łatwo dostępne na każdej platformie - od tradycyjnego komputera, po smartfon z małym ekranem. Czytelnicy e-booków doceniają mobilność. Chętnie korzystają też z rozszerzonych informacji o książkach oraz możliwości pobrania i przeczytania darmowego fragmentu jeszcze przed zakupem.

Zabukuj cenę książki

Serwis oferuje również nowe rozwiązanie, jakim jest usługa Book to - alert cenowy, który polega na ustawieniu ceny, po której potencjalnie kupilibyśmy danego e-booka. Kiedy książka osiągnie ten pułap, otrzymujemy maila z powiadomieniem. Podobnie jest z dostępem do aktualnych promocji i szerokich możliwości filtrowania książek. Na tych zastosowaniach serwisu pomysłodawczyni nie zamierza kończyć.

Paulina Poniewska oraz jej wspólnik, Patryk Kobierski, odpowiedzialny za kwestie techniczne, deklarują, że to dopiero początek. Chcą, aby Bookto docelowo stało się centrum informacji o książkach elektronicznych oraz platformę do promowania nowych wydawnictw. Uważają, że forma porównywarki to nie wszystko, czego oczekują klienci, a to właśnie ich potrzeby chce spełniać zespół.

Komentarze (0)