Wybór modelu biznesowego dla startupu to szalenie istotna rzecz. Podjęcie niewłaściwej decyzji w tej sprawie, może utrudnić rozwój projektu lub nawet przyczynić się do jego porażki. Dlatego też warto poznać najpopularniejsze modele biznesowe stosowane w startupach. W pierwszej części cyklu, o modelu abonamentowym rozmawiamy z Michałem Sadowskim oraz Konradem Latkowskim.
Michał Sadowski, Brand24
Na czym dokładnie polega model abonamentowy?
Jest to tak naprawdę model biznesowy, który nieustannie zdobywa coraz większą popularność na świecie, jak również w Polsce. Jego działanie opiera się na stałej opłacie związanej z korzystaniem z serwisu, opłacie wnoszonej naturalnie przez klientów. Popularność tego modelu jest częściowo powiązana z ogromnym sukcesem narzędzia Basecamp (służącego do zarządzania projektem), realizowanego przez bardzo medialną ekipę 37signals.
Jakie są główne zalety i wady tego modelu biznesowego?
Główne zalety to skalowalność i coś co z braku lepszego zwrotu ujmę jako nastawienie na rentowność. Chodzi tu o działanie zgodne ze zdrowymi zasadami biznesu. Tworzę produkt, produkt rozwiązuje problem klienta, klient płaci za produkt. Niestety nurt zwracania uwagi na przychody od pierwszych dni pracy nad projektem został w pewnym sensie zatracony. Słuchając prezentacji na konkursach startupów, dochodzę do wniosku, że ogromna część młodych przedsiębiorców działa w myśl zasady: dziabniemy fajny portalik, będziemy mieć milion odsłon, a kasa przyjdzie sama jak wepchniemy reklamy (zresztą sam kiedyś miałem takie podejście). Wszędobylski model darmowych usług monetyzujących się w oparciu o reklamy sprawdza się jednak tylko w przypadku nielicznej grupy największych, najbardziej medialnych serwisów.
Warto też dodać, że „problem skalowalność” w przypadku modelu abonamentowego jest najmilszym z problemów. Bo jeśli serwery, na których stoi nasza usługa są coraz mocniej obciążone, to znaczy, że zainteresowanie jest coraz większe, a co za tym idzie także przychody.
Jeśli chodzi o wady, to przychodzi mi do głowy tylko jedna. W przypadku aplikacji, które mają ambicje stać się standardem w swoim sektorze (niezależnie czy jest to narzędzie do zarządzania projektem, monitoringu social media, czy prowadzenia domowego budżetu), znacznie łatwiej jest osiągnąć ten cel jako narzędzie bezpłatne. Uważam jednak, że zalety zdecydowanie przewyższają wady modelu abonamentowego.
Abonament dla aplikacji internetowej zapewnia stabilne źródło przychodów. Jestem przekonany, że w najbliższych latach będzie to jeden z głównych kierunków rozwoju startupów internetowych.
W jakiego typu startupach najlepiej sprawdza się model abonamentowy?
Głównie narzędzia internetowe, ale można na tym modelu oprzeć także usługi premium na popularnych portalach społecznościowych.
Konrad Latkowski, Manubia.pl
Na czym dokładnie polega model abonamentowy?
Każdy kto posiada telefon komórkowy zdaje sobie sprawę na czym polega model abonamentowy. Różnica między telefonem a projektem internetowym jest jednak taka, że operator nie podpisuje umowy na okres krótszy niż 12 miesięcy (często nawet na krótszy niż 24 miesiące). W przypadku startupu (szczególnie takiego młodego) rzadko kiedy podpisuje się umowę na dłuższy okres.
Jakie są główne zalety i wady tego modelu biznesowego?
Zalety? Bez wątpienia prostota rozbudowania systemu o abonament na dłuższy okres, co przekłada się na pozyskiwanie większych sum jednorazowo. W przypadku Manubia bazowym okresem był miesiąc. Dopiero po chyba czterech miesiącach działalności wprowadziliśmy możliwość wykupienia usługi na trzy miesiące z góry. Nasz projekt pozyskuje dzięki temu większe kwoty jednorazowo, natomiast klient nie musi pamiętać o opłaceniu usługi (i nie traci dzięki temu świadczeń dodatkowych). Ogromną zaletą jest też prosty przekaz dla klienta, który w usystematyzowany sposób otrzymują ofertę.
Wady? Jak w każdym tego typu biznesie trafią się klienci „gubiący faktury”, co skutecznie zaburza przepływ pieniędzy oraz dodaje roboty w księgowości (tutaj ogromna przewaga modelu prepaid). Może nie wadą, ale ogromnym wyzwaniem jest także dbanie o klienta i skalowanie tego dbania wraz z rozrostem oferty i ilości klientów. Trzeba tak przygotować system, aby bezinwazyjnie, ale skutecznie przypominał o przedłużeniu aktywności konta.
W jakiego typu startupach najlepiej sprawdza się model abonamentowy?
W zasadzie to chyba każdy typ może korzystać z modelu abonamentowego. Pytanie jest raczej takie, czy klienci danego projektu są do takiej formy przyzwyczajeni i chcą się w taki sposób rozliczać.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska