Czyli o tym jak zweryfikować nasz pomysł na biznes zanim zainwestujemy pieniądze i nasz czas w jego realizację.
Mało jest start-upów, które osiągnęły swój sukces bazując na pierwotnym pomyśle. To co wydaje nam się koncepcją biznesową bardzo często jest tylko punktem wyjścia – naszym 'Planem A’. Czy projekt który będziemy realizować osiągnie sukces czy nie, zależy od tego czy uda nam się dojść do planu, który działa, zanim wyczerpie się nam finansowanie albo cierpliwość inwestorów. W dojściu do działającego planu pomogą nam metodyki Customer Development i Lean Startup.
Mało jest start-upów, które osiągnęły swój sukces bazując na pierwotnym pomyśle. To co wydaje nam się koncepcją biznesową bardzo często jest tylko punktem wyjścia – naszym ‘Planem A’. Czy projekt który będziemy realizować osiągnie sukces czy nie, zależy od tego czy uda nam się dojść do planu który działa, zanim wyczerpie się nam finansowanie albo cierpliwość inwestorów. W dojściu do działającego planu pomogą nam metodyki Customer Development i Lean Startup.
‘Plan A’
Dlaczego nasz ‘Plan A’ nie ma większych szans powodzenia? Ponieważ bazuje na tym co nam się wydaje – na naszych hipotezach dotyczących problemów które chcemy rozwiązać i na tym jakie rozwiązania będą właściwe.
Najważniejsze dla naszego biznesu jest zweryfikowanie dwóch elementów planu – problemu i rozwiązania. Realizując nowy projekt bazujemy zawsze na jakimś problemie który chcemy rozwiązać, np. dla ‘Naszej Klasy’ problemem który założył sobie jej twórca mógłby być np. ‘utrudniony kontakt z kolegami szkolnymi’, a rozwiązaniem ‘portal społecznościowy pozwalający na tworzenie klas, przypisywanie się do nich i możliwość wymiany wiadomości pomiędzy użytkownikami’.
Jak zweryfikować problem?
Problem który jest podstawą naszego pomysłu powinien być pierwszą rzeczą którą weryfikujemy. Jeśli problem został źle określony, to cała reszta rozwiązania też będzie błędna i nic z naszego biznesu nie wyjdzie.
W jaki sposób zweryfikować problem? Musimy wyjść do klientów (najlepiej, gdy należą do grupy wczesnych użytkowników – ‘early adopters’) i zadać im kilka pytań:
- czy problem który dostrzegamy faktycznie jest dla nich problemem,
- w jaki sposób obecnie ten problem jest rozwiązywany (istniejące alternatywy),
- czy są jeszcze inne problemy związane z daną tematyką które nasz klient dostrzega.
Zadając takie pytania będziemy w stanie określić czy faktycznie to co sobie założyliśmy jest problemem dla naszych klientów.
Jeśli na tym etapie okaże się, że dla naszych klientów istotniejsze są inne problemy, powinniśmy przemodelować nasz pomysł i dopasować rozwiązanie pod nową koncepcję. Mając zweryfikowany pomysł możemy przejść do testowania rozwiązania.
Największe szanse na sukces mamy wtedy, gdy potrafimy określić i zweryfikować problem ‘must-have’, czyli taki który nasi klienci muszą rozwiązywać, a my możemy zaproponować lepsze rozwiązanie niż istniejące alternatywy.
Jak zweryfikować rozwiązanie?
Weryfikacja rozwiązania wymaga ponownego wyjścia do klientów. Aby móc zadać im pytania o nasze rozwiązanie musimy znaleźć sposób na zaprezentowanie im go. Możemy do tego celu wykorzystać makiety, przygotowane w dedykowanym programie, albo już w docelowym środowisku w którym planujemy później realizować projekt.
Jest kilka rzeczy na które powinniśmy zwrócić uwagę przygotowując makiety:
- celem nadrzędnym makiet jest pokazanie naszego rozwiązania i sposobu w jaki będzie działać,
- makiety powinny być na tyle zbliżone do rzeczywistości jak jesteśmy w stanie to przygotować – im będą wyglądać bardziej ‘prawdziwie’ tym skuteczniej zweryfikujemy nasze rozwiązanie,
- jeśli to możliwe powinniśmy wykorzystywać prawdziwe dane zamiast ‘lorem ipsum’.
O co powinniśmy zapytać klientów podczas rozmowy testującej rozwiązanie? Poniżej kilka przykładów:
- czy zaproponowane rozwiązania są sensowne,
- który element rozwiązania jest najcenniejszy,
- czy jakieś dodatkowe funkcjonalności byłyby tutaj pomocne.
Bardzo istotnym elementem o którym póki co jeszcze nie rozmawialiśmy są opłaty za korzystanie z naszego rozwiązania. Rozmowa na temat rozwiązania jest dobrym momentem żeby zadać klientowi parę pytań dotyczących poziomu cen który sobie założyliśmy.
Działający plan
Kiedy wiemy, że punkt w którym się znajdujemy jest tym momentem kiedy możemy zacząć realizację projektu? Jest tak wtedy, gdy:
- potrafimy określić grupę wczesnych użytkowników naszego projektu,
- mamy określony problem (najlepiej typu ‘must-have’),
- umiemy określić minimalny zestaw funkcjonalności potrzebny do rozwiązania problemu,
- wiemy jaką cenę są w stanie zapłacić nasi klienci i gwarantuje nam to rentowność projektu.
Jeżeli któryś z powyższych celów nie został osiągnięty, należy przemodelować nasz pomysł na biznes i wykonać ponownie badanie problemu oraz propozycję rozwiązania.
Minimalny zestaw funkcjonalności powinien być naszym celem dla wersji 1.0 produktu, którą mając zweryfikowany pomysł możemy zacząć realizować.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Jest to gościnny wpis Dariusza Sroki. Osoby chcące dowiedzieć się więcej na temat Lean Startup i Customer Development zapraszamy na blog poświęcony tej tematyce – http://www.customerdevelopment.pl