Facebook uruchomił pierwszą w Polsce i 10. na świecie Radę MŚP. Dla małych i średnich przedsiębiorstw to forum do wzajemnego dzielenia się doświadczeniami oraz możliwość poznawania strategii i narzędzi marketingowych z pierwszej ręki.

Dla Facebooka to źródło wiedzy i inspiracji na temat funkcjonowania mniejszych przedsiębiorstw oraz ich oczekiwań wobec narzędzi które im oferuje.

Na spotkaniu w warszawskim biurze Facebooka rozpoczęła działalność Rada MŚP – platforma dialogu i współpracy pomiędzy polskim sektorem małych i średnich przedsiębiorstw a Facebookiem. To pierwsza w Polsce i 10. na świecie taka inicjatywa. – Małe i średnie firmy to ponad 99% polskich podmiotów gospodarczych. Zapewniają również ponad 69% miejsc pracy. Te liczby są bardzo istotne, ale nie mniej istotna jest wartość jaką firmy te tworzą dla lokalnych społeczności – podkreślił Robert Bednarski, Dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, otwierając inauguracyjne spotkanie.

Wtórowała mu Xochilt Balzola-Widmann, odpowiedzialna w Facebooku za współpracę z sektorem MŚP w całym regionie EMEA: – Ogłoszona niedawno nowa misja Facebooka mówi o tym, że chcemy umożliwiać ludziom budowanie wspólnoty i zbliżać do siebie mieszkańców całego świata. Ta misja odnosi się zarówno do większej skali dwóch miliardów osób, które korzystają z Facebooka, ale ma również zastosowanie do grup takich jak ta, którą dziś tworzymy. Za pośrednictwem wspólnot takich jak ta Rada, wszyscy przedsiębiorcy mogą dzielić się pomysłami i informacjami by wzajemnie pomagać sobie we wzroście i rozwoju.

Społeczną rolę biznesu uwidaczniała Ewa Wójcik, założycielka UltraMaszyny, warszawskiej firmy oferującej kursy i sprzęt szyjący oraz członkini nowo powstałej Rady. – Kierujemy naszą ofertę i zarażamy pasją do krawiectwa zarówno osoby, które podchodzą do tego czysto hobbystycznie, jak i te, które poszukują w nim pełnoetatowego zajęcia. – wyjaśniła Ewa Wójcik i mówiła jak dużą rolę w rozwoju jej biznesu odgrywa Facebook. – Mniej więcej od 3 lat Facebook ma dla nas fundamentalne znaczenie – zarówno jeśli chodzi o budowanie marki, jak i bieżącą komunikację z naszymi klientami.

W skład pierwszej polskiej Rady MŚP weszło 13 przedsiębiorstw. Nie brakowało wśród nich firm, które z powodzeniem prowadzą działalność również na skalę międzynarodową. Firm takich jak wrocławska LittleFrog, która zajmuje się produkcją chust do noszenia dzieci. – Zaczynaliśmy od 40 chust, które pakowaliśmy w naszym własnym mieszkaniu. Dziś wysyłamy nasze produkty do ponad 80 rynków na całym świecie – opowiadają Marzena i Patryk Rietig, właściciele firmy. – Facebook umożliwia nam zachowanie tzw. work-life balance. Nie jesteśmy związani z biurem, a jednocześnie możemy pozostawać w nieustannym kontakcie z naszymi klientami. – tłumaczą.

Rolę Facebooka we wspieraniu międzynarodowej ekspansji małych i średnich przedsiębiorstw zaznaczał również Robert Bednarski: – Wspólnie z OECD i Bankiem Światowym, wśród ponad 70 milionów firm obecnych na Facebooku realizujemy badanie Future of Business. Jego ostatnia edycja jasno pokazała pozytywną rolę handlu zagranicznego dla kondycji przedsiębiorstw i perspektyw rozwoju. Uwidoczniła również to, jak duże znaczenie w działalności międzynarodowej mają dla małych i średnich przedsiębiorstw narzędzia online. Przeszło połowa małych i średnich eksporterów przyznaje, że ponad 75% ich sprzedaży na rynkach międzynarodowych zależy od narzędzi online – narzędzi takich jak te, które oferujemy w ramach platformy Facebooka i Instagramu – mówił.

Bartłomiej Jóskowski, kolejny z uczestników Rady MŚP i twórca marki MebS, przedsiębiorstwa o ponad 30-letniej, rodzinnej tradycji, wykorzystuje Facebooka do przedstawiania opowieści, jaką niosą ręcznie rzeźbione meble, tworzone z pasją przez najlepszych snycerzy, którzy w jego firmie odnaleźli swój drugi dom. – Każdy wyprodukowany przez nas mebel jest owocem długiej pracy najlepszych rzemieślników, dlatego oprócz pokazywania na naszej stronie finalnych dzieł, wykorzystujemy zdjęcia i nagrania wideo aby pokazać drogę, jaką one pokonują oraz ludzi, bez których ich stworzenie nie byłoby możliwe. Podobnie jak MebS, materiałów wideo do promocji na Facebooku używa już połowa polskich MŚP – mówi Jóskowski.

Cykliczne spotkania w ramach Rady MŚP mają służyć zarówno uczestniczącym w nich przedsiębiorcom w zdobywania jak najlepszej wiedzy o nowościach i efektywnym wykorzystaniu narzędzi Facebooka, ale są także bardzo cenne dla samej platformy i wnioski jakie płyną z tych spotkań przekładają się na realne udoskonalenia. Przykładowo format reklamy w formie pokazu slajdów został wprowadzony z inspiracji indyjskiej Rady MŚP.

Komentarze (0)