... ... ...

Laureat Grand Press i były prezes RMF FM też robią startupy. Poznaj 5 projektów, które stworzyli ludzie mediów

Dodane

19-02-2016

Adam Łopusiewicz
Czy laureat najważniejszej nagrody dziennikarskiej w polskich mediach może stworzyć startup? Tak, czego dowodem jest Wojciech Staszewski, zdobywca dwóch nagród Grand Press, który wraz z innym dziennikarzem stworzył RunGuru. To nie jedyny przypadek, gdy ludzie mediów zajęli się startupami.

Coraz większe zainteresowanie startupami w polskich mediach zawdzięczamy przede wszystkim sukcesom przedsiębiorców, którzy dzięki kreatywności i motywacji stworzyli ciekawe przedsięwzięcia. Idea związana z tworzeniem startupów, czyli szybka praca nad rozwiązaniem danego problemu, często bez obszernego biznesplanu i planu na przyszłość, spodobała się nie tylko dziennikarzom mediów elektronicznych. Przykładem jest redaktor graficzny “The Wall Street Journal”, Elliot Bentley, który znużony korzystaniem z różnych programów do transkrypcji wywiadów nagranych dyktafonem postanawia stworzyć własne - oTranscribe.

Takich przykładów wzięcia spraw w swoje ręce jest więcej. Cieszy to, że i na polskim rynku można znaleźć startupy, które stworzyli ludzie mediów. Poniżej znajdziecie opis pięciu wybranych projektów, które stworzyli ludzie mediów.

Na zdjęciu: Wojciech Staszewski, współtwórca RunGuru | fot. youtube.com 

1. RunGuru

Marcin Chłopaś, dziennikarz radiowo-telewizyjny, Wojciech Staszewski, współtwórca akcji “Polska Biega” i laureat dwóch nagród Grand Press (m.in. za reportaż “Lubię, jak boli”) i Tomasz Staśkiewicz, psycholog biznesu i psycholog sportowy w 2014 roku spotykają się, by razem stworzyć platformę, która posłuży jako wirtualny trener dla amatorów biegania. Chcą ułatwić biegaczom znalezienie odpowiedniej diety, ułożenie planu treningowego oraz znalezienie imprez sportowych, w których warto wziąć udział. Tworzą RunGuru. Na zrealizowanie projektu otrzymują 490 tysięcy złotych dofinansowania z POIG. Kolejne 200 tysięcy złotych na rozwój przedsięwzięcia Marcin Chłopaś pozyskuje samodzielnie.

Na zdjęciu: Marcin Przasnyski, współtwórca Vodeon

2. Vodeon

Twórca i pierwszy wydawca dwóch epickich magazynów o grach - Top Secret i Secret Service - Marcin Przasnyski - ma na swoim koncie kilka startupów technologicznych. Jeszcze w 2000 roku pracował nad narzędziem, które pozwoli przenieść prasę drukowaną do internetu. Później premierę ma jego serwis StockWatch, który stworzono dla inwestorów giełdowych “na każdym etapie wtajemniczenia”. Ostatnim projektem, nad którym pracuje Przasnyski jest Vodeon, platforma łącząca miłośników sztuki filmowej. Razem z Maciejem Obuchowiczem oraz Tomaszem Raczkiem, krytykiem filmowym, tworzą serwis VOD, który ma być tanią platformą do oglądania filmów w internecie. Projekt pochłania dziesiątki milionów złotych. Niestety jego działalność zostaje zawieszona z końcem 2014 roku.

Na zdjęciu: Kazimierz Gródek, współtwórca Wizyta | fot. rmf.fm

3. Wizyta

Pod koniec listopada 2013 roku wiceprezes zarządu RMF i były menedżer Microsoftu prezentują światu swój startup. Kazimierz Gródek i Bartłomiej Danek tworzą serwis Wizyta.pl, który jest systemem do rezerwacji i zarządzania nimi za pośrednictwem aplikacji internetowej. Dzięki niej, właściciele zakładów usługowych, czy restauracji mogą łatwiej zaplanować swoją pracę i zarządzać kontaktem z klientami. Pracę nad Wizyta.pl wspiera Orange Fab, konkurs organizowany przez francuski telekom, którego polską edycję wygrywa projekt wiceprezesa zarządu Radio Muzyka Fakty. Narzędzie docenia też branża startupowa, która w 2014 roku Wizycie przyznaje Aulera, nagrodę dla najlepszego startupu.

Na zdjęciu: Tomasz Plata, pomysłodawca Carsi

4. Carsi

Pomysłodawcą TVN Player, tvnmeteo.pl i kulinarni.pl jest Tomasz Plata, były menedżer Grupy ITI, który wcześniej pracował też dla Grupy RMF FM. Te platformy internetowe tworzy podczas pracy dla koncernu medialnego, by później przejść na swoje. Dwa lata temu, z własnych oszczędności, realizuje swój pierwszy pomysł na startup - tworzy serwis społecznościowy dla zmotoryzowanych Carsi.pl. Ma on być miejscem spotkań pasjonatów motoryzacji. W serwisie mogą tworzyć własne kluby zainteresowań, ale też przyjrzeć się prezentowanym ofertom i skorzystać z rabatów na usługi i produkty z branży motoryzacyjnej. Tomasz Plata, razem z Arturem Rackickim (Social WiFi) i funduszem Satus Venture tworzy też projekt Buku.pl.

Na zdjęciu: Jarosław Kuźniar, twórca Goforworld | fot. youtube.com

5. Goforworld

Jarosław Kuźniar, laureat wielu nagród dla prezenterów telewizyjnych, związany z Grupą TVN, w styczniu 2015 roku zaczyna pracę nad startupem. W swoim serwisie Goforworld stara się zachęcić czytelników do podróżowania i pokazuje, że wycieczki nie powinny się kończyć tylko na zwiedzaniu. “Dla nas podróż to nie zawsze są wakacje” - pisze na stronie Jarosław Kuźniar. Dlatego na stronie publikuje artykuły o podróżach, reportaże, galerie fotograficzne i filmowe i organizuje spotkania LIVE. Goforworld to też internetowe biuro podróży, który organizuje wycieczki do wielu miejsc na świecie. W firmę w sierpniu ubiegłego roku zainwestował AIPSeedCapital.

Poznaliście właśnie pięć polskich startupów, które stworzyli ludzie mediów. Jesteśmy ciekawi, czy doświadczenia zdobyte podczas pracy w dużych redakcjach pomogą w realizacji pomysłu na biznes.

Komentarze (0)