... ... ...

Trzy zespoły z Polski dostały się do półfinałów międzynarodowego konkursu Microsoft Imagine Cup

Dodane

14-04-2016

Adam Sawicki
Finał krajowej edycji konkursu Imagine Cup organizowanego przez Microsoft został rozstrzygnięty. Do międzynarodowych półfinałów zakwalifikowali się studenci z Białegostoku, Łodzi i Poznania. Będą walczyć o udział w finale, który odbędzie się w lipcu w Seattle.

Tegoroczna edycja konkursu Microsoft Imagine Cup jest już czternastą, w której studenci uczelni wyższych z całego świata rywalizują ze sobą w trzech kategoriach: innowacje, projekty społeczne i gry. Początkowa faza rozgrywek odbywa się na szczeblu krajowym, gdzie 15 drużyn walczy o udział w międzynarodowych półfinałach, żeby następnie w lipcu w Seattle wziąć udział w ścisłym finale.

Podczas ostatecznej rozgrywki jury wybiera zwycięskie projekty spośród wszystkich, trzech kategorii i przyznaje ich twórcom nagrody finansowe. Zespoły te mogą liczyć na pięćdziesiąt tysięcy dolarów, a także pomoc merytoryczna przedsiębiorców i partnerów współpracujących z Microsoftem. Szansę tę otrzymały trzy drużyny z Polski:

Innowacje: UltraSonicSquad

Magda Szkalej, Miłosz Makowski i Andrzej Rumiński, studenci z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu opracowali Mouse3D. Jest to myszka komputerowa, która kształtem i rozmiarem nie różni się od dobrze znanych, dostępnych na rynku rozwiązań. Jednak jej zastosowanie jest nieco inne niż tradycyjnych odpowiedników. Mouse3D wykorzystuje ultradźwięki, dzięki czemu za jej pośrednictwem użytkownik z łatwością może obsługiwać programy komputerowe w trzech wymiarach.

Na zdjęciu: twórcy UltraSonicSquad | fot. materiały prasowe 

Technologię opracowaną przez UltraSonicSquad można również wykorzystać do budowy np. specjalnych rękawiczek umożliwiających internautom interakcję w wirtualnej rzeczywistości (VR). – Wierzyliśmy, że UltraSonicSquad ze swoim zaawansowaniem i doświadczeniem ma szansę na wygraną. Cieszymy się, że udało się pokazać potencjał naszego rozwiązania i że sędziowie dostrzegli jego możliwości. Mamy świadomość, że wyjazd do Stanów Zjednoczonych jest na wyciągnięcie ręki. Czeka nas wiele pracy, ale na pewno warto – mówi Magda Szkalej, cytowana w komunikacie prasowym.

Projekty społeczne: PSYLLOSOFT

– Realizowany przez nas projekt MATIA jest pierwszym na świecie sztucznym okiem umożliwiającym osobom niewidomym orientację w przestrzeni – wyjaśnia Krzysztof Bujnarowski, który wraz z Petrosem Psyllosem odpowiada za projekt. Stworzone przez studentów z Politechniki Białostockiej narzędzie to niewielki, mobilny system wizualny dedykowany osobom, które mają problemy ze wzrokiem. Wyposażony jest m.in. w czujniki ultradźwiękowe i dwie kamery, dzięki którym gromadzi informacje o przestrzeni otaczającej użytkownika.

Na zdjęciu: twórcy PSYLLOSOFT | fot. materiały prasowe 

Następnie poprzez komendy głosowe informuje go np. o przeszkodach znajdujących się na drodze. Twórcy przedsięwzięcia planują skomercjalizować projekt, gdy tylko uda się im wygrać międzynarodowy finał Microsoft Imagine Cup. – W planach mamy uczestnictwo w wielu targach i konferencjach, które będą miały olbrzymie znaczenie marketingowe dla projektu. Jeśli chodzi o samą MATIĘ, to chcemy zminiaturyzować cały układ oraz znaleźć jak najbardziej skuteczny model biznesowy umożliwiający optymalizację kosztów produkcji i dystrybucji urządzenia – mówi Krzysztof Bujnarowski.

Gry: Unicell

Za projekt ten odpowiedzialni są studenci z Politechniki Łódzkiej i Wyższej Szkoły Informatyki i Umiejętności w Łodzi. Igor Derbis, Kamil Kozłowski, Jakub Rogalski, Mateusz Miągowski, o których mowa, stworzyli edukacyjną grę Unicell. Podczas gry użytkownik przejmuje kontrolę nad jednokomórkowym organizmem i dba o jego prawidłową ewolucję poprzez zarządzanie wewnętrznymi strukturami komórki.

Na zdjęciu: twórcy Unicell | fot. materiały prasowe 

Na proces ten składa się kilka czynności w tym: wchłanianie pożywienia, odrzucanie szkodliwych cząsteczek, budowanie nowych organelli, trawienie pokarmu na molekuły i składowanie tych molekuł. – Bardzo się cieszymy, że jury uznało naszą ideę za tak bardzo inspirującą i że pozwoli nam reprezentować Polskę na finałach – mówi Kamil Kozłowski, cytowany w komunikacie prasowym.

Zdaniem Rafała Albina, dyrektora Działu Nowych Technologii w Microsoft Polska, wszystkie te projekty są zaawansowane biznesowo, odznaczają się wysokim potencjałem komercjalizacji i mają szanse w krótkim czasie pojawić się na rynku. Dodaje, że w ciągu kilku ostatnich lat formuła Imagine Cup znacznie się zmieniła, a wydarzenie to nie jest już tylko konkursem, a także kuźnią startupów, które będą wpływać na innowacyjność i rozwój Polskiej gospodarki. Zanim jednak do tego dojdzie, zwycięskie zespoły muszą jeszcze zmierzyć się z drużynami z innych krajów w kolejnym etapie rywalizacji.

Komentarze (0)