Rosnąca dynamika rozwoju nowych technologii oraz coraz większa liczba pojawiających się innowacji ma znaczący wpływ na każdą dziedzinę biznesu, w tym także na świat sportu. Szczególnie zauważalna jest rola oraz wykorzystanie aplikacji mobilnych przez podmioty działające w sporcie.

Kiedyś wyniki meczów, składy, tabele ligi czy też artykuły sportowe można było znaleźć tylko i wyłącznie w tradycyjnych formach przekazu takich jak gazety, pisma czy też telewizyjne kanały informacyjne. Obecnie wspomniane formy zostały zastąpione przez mobilne, cyfrowe kanały komunikacji z odbiorcą takie jak tablety, smartfony, komputery oraz telewizory. Współczesny sport nierozerwalnie związany jest z rosnącą komputeryzacją oraz cyfryzacją, a ta pojawia się coraz bliżej odbiorcy. Rynek mobilny zaczyna dominować w cyfrowym świecie i charakteryzuje się ciągłym, stabilnym wzrostem. Z raportu serwisu We Are Social wynika, iż penetracja Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych osiągnie w 2016 roku poziom 50% ludności świata, natomiast liczba internautów na świecie już przekroczyła liczbę trzech miliardów.

Świetnym przykładem aplikacji mobilnej, która dostarcza odbiorcy kompleksowy zestaw informacji oraz statystyk ze świata sportu jest produkt firmy Samsung, czyli aplikacja Kick. Za jej pośrednictwem użytkownik otrzymuje pełen pakiet danych na temat danego meczu, ulubionej drużyny czy też konkretnego piłkarza wraz ze szczegółowym raportem przed i pomeczowym. Użytkownik KICK-a ma zapewniony dostęp do danych, które niegdyś były zarezerwowane tylko i wyłącznie dla firm bukmacherskich, największych stacji telewizyjnych czy też klubów sportowych.

Innowacje są widoczne nie tylko w świecie aplikacji mobilnych i rozwiązań cyfrowych. Mają one również realny wpływ na funkcjonowanie podmiotów sportowych. Każdy pasjonat piłki nożnej czy też gier komputerowych z pewnością pamięta rok, w którym po raz pierwszy zetknął się z grą o nazwie Championship Manager. Tytuł ten wniósł wiele świeżości w świat wirtualnej rozrywki pozwalając graczowi wcielić się w role managera klubu piłkarskiego i decydować o wielu najważniejszych sprawach w klubie. Dokonywanie transferów, rozbudowa stadionu, ustalanie składu meczowego, zarządzanie intensywnością treningów a także konferencje prasowe to tylko jedne z wielu zadań jakie stawiał przed nami Championship Manager. Wszystko jednak bazowało na cyfrowych danych, zbiorze liczb i statystyk, na podstawie których podejmowano decyzje. Nie inaczej jest w duńskim klubie FC Midtjylland.

Jest to klub unikatowy nie z powodu doskonałego szkolenia młodzieży, kontaktu z kibicami ale dlatego, że jest on zarządzany przez piłkarskich naukowców – Rasmusa Ankersena oraz Matthew Benhama. Wyznają oni filozofię prowadzenia klubu, która zakłada podejmowanie decyzji na podstawie tylko i wyłącznie danych liczbowych i statystyk. Według nich pozycja w tabeli zajmowana przez dany klub nie odzwierciedla jego rzeczywistego potencjału, ponieważ na wynik mogło mieć wpływ grono czynników takich jak decyzje sędziego, pech, szczęście itd. W związku z przyjętym wzorcem decyzyjnym ograniczona została rola trenera. Transfery czy też skład muszą być zgodne z tym, co zostanie pokazane na ekranie komputera. Dzięki temu klub stara się do minimum ograniczyć ryzyko związane z błędami ludzkimi.

-

Jak można zauważyć nowe rozwiązanie technologiczne oraz innowacje mają ogromny, fundamentalny wpływ na świat sportu. Problemem, który dotyka większość osób chcących wprowadzić nową usługę czy też produkt jest brak środków na pokrycie początkowych kosztów oraz brak wiedzy na temat założenia i prowadzenia działalności. Idealnym rozwiązaniem są konkursy startup takie jak Sports Startup Project. Jest to pierwszy w Polsce projekt, który wspiera nowe, innowacyjne rozwiązania w obszarze biznesu sportowego. Na zwycięzców czeka nie tylko nagroda pieniężna, ale także pakiet usług mentoringowych oraz wsparcie promocyjne. Więcej szczegółów na stronie www.dms.sportwin.pl.

Krzysztof Panowicz

Specjalista ds. Marketingu w Sportwin

Koordynator pierwszego w Polsce projektu startup w branży sportowej. W firmie odpowiada takżę za organizację Dni Marketingu Sportowego – corocznej konferencji dotyczącej marketingu sportowego.

Komentarze (0)