2 tys. kilometrów bez kierowcy. Autonomiczne auta ciężarowe zakończyły test

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Wyruszyły z różnych miejsc na świecie, w trasie utworzyły zwarte kolumny i dojechały do Rotterdamu. Zakończyły się niedawno testy autonomicznych aut ciężarowych. Zanim jednak na dobre trafią na ulice czeka je kolejny etap badań.

Autonomiczne auta ciężarowe | fot. materiały prasowe 

Stała prędkość i odległość

Kilka dni temu zakończył się test autonomicznych aut ciężarowych, podczas którego pojazdy sześciu znanych marek pokonały dystans łącznie dwóch tysięcy kilometrów, przekroczyły granice czterech krajów i dotarły do zamierzonego celu. Ich zadaniem w ramach European Truck Platooning Challenge było bezpieczne i ekonomiczne poruszanie się po drogach Starego Kontynentu i zakończenie podróży w Rotterdamie.

I tak, 29 marca samojeżdżace pojazdy ciężarowe sygnowane przez DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania i Volvo wyjechały z garaży swoich producentów. Wszystkie wyruszyły osobno startując w Szwecji, Niemczech albo Belgii, by wkrótce potem utworzyć na trasie zwarty szyk. Kolumny te liczyły po dwa-trzy samochody, który utrzymywały między sobą stałą odległość, niekiedy wynoszącą 10 metrów i stałą prędkość.

Mniejsze zużycie paliwa

Komunikowały się ze sobą dzięki łączności Wi-Fi, a za bezpieczeństwo przejazdu odpowiadały radary, sensory i komputer, nad którym czuwał człowiek siedzący na miejscu kierowcy. Ostatecznie autonomiczne samochody ciężarowe bez jakichkolwiek usterek i incydentów dotarły od Rotterdamu. Okazało się również, że zużycie paliwa jest o dziesięć procent mniejsze niż zakładano przed rozpoczęciem eksperymentu.

Zdaniem Melanie Schultz van Haegen, holenderskiej minister infrastruktury i środowiska, test zakończył się pomyślnie, a jego wyniki są obiecujące dla Europy. – Autonomiczne ciężarówki zapewniają, że transport jest bardziej ekonomiczny i wydajny. Ponadto przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, bo większość wypadków spowodowanych jest przez ludzkie błędy – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym.

Odpowiednie przepisy dla autonomicznych pojazdów

Zwróciła również uwagę na konieczność ujednolicenia przepisów drogowych w całej Europie. Przekonuje, że dzięki temu będzie można otworzyć granice dla samojeżdżących pojazdów i rozpocząć międzynarodową spedycję z wykorzystaniem tych maszyn. Zapowiedział także przekazanie wyników testu urzędnikom z Europejskiej Rady Transportu. Mają być one pomocne w tworzeniu odpowiednich regulacji prawnych.

Póki co jednak nie wiadomo kiedy autonomiczne pojazdy ciężarowe trafią na drogi. Zakończony kilka dni temu test European Truck Platooning Challenge jest dopiero pierwszym, który przeprowadzono. Niebawem kolumny aut sterowane przez komputer czeka kolejny etap eksperyment. Tym razem ich zadaniem będzie odebranie z portu w Rotterdamie towarów wyprodukowanych przez Unilever i dostarczenie ich do magazynów spółki rozmieszczonych w całej Europie.

Tesla w 2018, a Google w 2020 roku

Bardziej konkretne terminy, w których pojazdy autonomiczne miałby pojawić się na rynku, podają producenci aut osobowych i giganci internetowi. Według Elona Muska, szefa Tesli, samojeżdżące samochody sygnowane przez jego spółkę wyjadą z garażu w 2018 roku. Zaś przedstawiciele Google zapowiadają debiut „w okolicach” 2020 roku.