Nie wiesz, jak podziękować koledze z pracy za pomoc w realizacji zadania? Daj mu wirtualny punkt, który będzie mógł zamienić na bilety do kina, bony o różnej wartości czy dzień wolny od pracy. Dla takich nagród firma Netizens stworzyła GoodieBoxa - automat, który może stanąć w każdym biurze.

Na zdjęciu: aplikacja, a w tle maszyna vendingowa GoodieBox

Szybkie podziękowanie

Jak nagrodzić współpracownika dzięki GoodieBox? Wystarczy pobrać firmową aplikację i przydzielić koledze "neciaka" za wsparcie w realizacji trudnego zadania (wirtualną monetę, jej początkowa ilość jest zależna od wewnętrznych ustaleń). Kategorie nagród mogą być różne i sięgać od dobrego pomysłu po miłą przysługę czy zażegnanie kryzysowej sytuacji. – Szybka forma podziękowania ma miejsce w świecie online. Natomiast otrzymaną od kolegi wirtualną monetę, może wymienić w specjalnej maszynie – mówi Adrian Leks.

– Tworzenie środowiska, w którym satysfakcja i samorealizacja jest na priorytetowym miejscu, docenienie współpracowników i ich pracy to obecnie prawdziwe wyzwanie dla nowoczesnych firm. System pozwala zarówno nagradzać, jak i wyrażać uznanie dla kolegów z pracy. To oddolny mechanizm, bo doceniają się wzajemnie sami pracownicy. Dzięki temu zespół ma szansę się zintegrować i zmotywować – mówi Witold Kempa, CEO Netizens. Dodaje, że stworzona przez jego firmę maszyna daje też inne korzyści.

Wskazówka na Managera

Takimi mogą np. być raporty dotyczące najczęściej i najmniej nagradzanych pracowników. Odpowiedni dobór nazwy punktów daje managerom obraz za co docenia się ich współpracowników. – Dla managera, czy prezesa może to być także dodatkowa wskazówka, których pracowników należy dodatkowo wyróżnić. Oprócz tego, działy HR zyskują innowacyjne narzędzie do motywowania zatrudnionych, poprzez odpowiedni dobór nagród oraz regulowanie liczby i kategorii monet – mówi Witold Kempa. 

– Nasz system opiera się na natychmiastowym docenianiu kolegów z pracy. To połączenie aplikacji mobilnej, wirtualnych monet oraz maszyny vendingowej z prezentami, która komunikuje się ze smartfonem – mówi Adrian Leks, PR & Marketing Manager Netizens. W firmie, w której pracuje poszukiwano rozwązania do podniesienia satysfakcji pracowników. Zespół uznał, że dotychczasowe formy nie sprawdzały się, więc postanowił stworzyć własny system doceniania.

Na zdjęciu: Witold Kempa, CEO Netizens

Wewnętrzny projekt staje się komercyjnym produktem

– System od początku miał przede wszystkim dawać szansę każdemu na natychmiastowe odwdzięczenie się za pomoc oraz wsparcie. Dodatkowo miał wprowadzić element grywalizacji oraz łączyć dwa światy – offline oraz online. To wszystko miało odbywać się także bez ingerencji osób zarządzających firmą – dodaje Witold Kempa, CEO Netizens. W ten sposób powstał pomysł na GoodieBox, czyli maszynę vendingową do wydawania nagród dla zasłużonych pracowników.

Na początku GoodieBox był projektem wewnętrznym, wyłącznie dla zespołu Netizens (liczącego ponad 50 osób). – Bardzo zależało nam, by w projekcie wykorzystać także maszynę vendingową. Tego typu urządzenia świetnie sprawdziły się już przy innych naszych wcześniejszych realizacjach – mówi Adrian Leks. Pracownicy firmy postanowili połączyć trzy elementy: maszynę vendingową, aplikację mobilną oraz wirtualne punkty, co zajęło im kilkanaście tygodni.

Twarde liczby

System po raz pierwszy zadziałał w listopadzie 2016 roku, a dostęp do niego otrzymali wszyscy pracownicy Netizens. Pomysł na niestandardowe nagradzanie kolegów i koleżanek tak spodobał się zespołowi założycielskiemu, że podniósł propozycję skomercjalizowania produktu. – Byliśmy pewni, że to strzał w dziesiątkę, ale spokojnie czekaliśmy na reakcję pracowników oraz twarde liczby płynące z wygenerowanych statystyk. Po pierwszym miesiącu zobaczyliśmy, że inicjatywa spotkała się z pozytywnym przyjęciem – dodaje.

Wtedy zespół uznał, że powstał gotowy do zakupu oraz natychmiastowego wdrożenia produkt. Dziś może pochwalić się, że od początku 2017 roku do sierpnia, w Netizens wręczono prawie 1000 neciaków, a maszyna była otwierana przez pracowników ponad 700 razy. Rozwiązanie tej polskiej firmy spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem na rynku. Obecnie korzysta z niego już kilkaset osób i trwają prace nad wdrożeniem GoodieBoxa w kolejnych firmach polskich i zagranicznych.

Wyzwanie dla firm

– Skuteczna komunikacja z pracownikami i budowanie w nich przywiązania i zadowolenia z pracy, to dziś wielkie wyzwanie dla firm – mówi Aneta Zabiegała, Business Development Manager Netizens. I na tym wyzwaniu zespół GoodieBox stara się zarobić. Chętnych na maszyny vendingowe do rozdawania nagród nie brakuje, bo punkty dostawać każdy lubi. A wymieniać je na prawdziwe nagrody - jeszcze bardziej.

Komentarze (0)