Przez dwa lata Google pytał swoich pracowników o to, co ich zdaniem najbardziej wpływa na jakość pracy w zespole. Wyniki zaskoczyły, bo okazało się, że najmniejszy wpływ na to, jak pracownicy czują się w grupie skupionej na jednym projekcie ma to, kto nad nim pracuje.

Zdjęcie główne artykułu by creativevix.com | Licencja CO0 

Dotychczas uważano, że to właśnie cechy osobowości członków zespołu mają największy wpływ na jakość pracy. Najnowsze badanie ekipy z Google dowodzi jednak, że najważniejsze jest co innego - bycie miłym. Dzięki temu w zespole powstaje więcej pomysłów, bo każdy ze członków wie, że jego pomysł nie zostanie wyśmiany, ani zlekceważony. Badania pokazują też, że najbardziej efektywnie pracują te zespoły, które spędzają czas razem nie tylko w biurze, ale i poza nim.

Psychiczne poczucie bezpieczeństwa

Podczas dwustu wywiadów z pracownikami Google i po przeanalizowaniu 250 atrybutów funkcjonowania 180 zespołów giganta z Mountain View, badacze z Projektu Aristotle dowiedli, że najważniejsze jest psychiczne poczucie bezpieczeństwa. Tym samym odrzucono teorie dotyczące innych aspektów pracy zespołowej i dowiedziono, że to właśnie bycie miłym daje najlepsze wyniki. Jeśli członkowie zespołu będą czuli, że mogą otwarcie mówić o swoich wątpliwościach i pytać o szczegóły zadania - będą pracować efektywniej.

– Społeczny aspekt zespołu jest bardzo ważny, ponieważ wielu ludzi nie motywuje samotna praca tylko dla pieniędzy – mówi Jasmine Hu, który wcześniej opublikował inne badanie dla "Academy of Management Journal", dotyczące najczęściej wymienianych motywacji członków zespołu. – Swoją pracą chcą mieć wpływ na życie innych ludzi – dodaje. Członkowie Projektu Aristotle mają podobne zdanie, co starali się udowodnić m.in. w artykule dla Nytimes.com. Oprócz wyników badania opublikowali też infografikę.

Pięć pytań

Pokazuje ona pięć kluczowych pytań, na które warto odpowiedzieć, jeśli chcemy zadbać o powstanie udanego zespołu. Zdaniem Google odpowiedzenie na nie pozwoli zespołom sprawdzić, czy są na dobrej drodze do efektywnej pracy. Jeśli więc ufamy badaniom przeprowadzonym przez tę firmę, warto podczas zebrania grupy zapytać członków zespołu o poniższe pięć rzeczy. Jeśli na którekolwiek z pytań członek zespołu odpowie przeczącą, to znak dla lidera, że warto rozwiązać problem, o którym mowi.

  1. Czy potrafisz podejmować ryzykowne decyzje bez poczucia niepewności i zażenowania?
  2. Czy możesz liczyć na każdego członka zespołu wykonując ważne etapy zadania, nad którym wspólnie pracujecie?
  3. Czy cele, role i plany realizacji założeń są dla zespołu zawsze jasne?
  4. Czy Twoim zdaniem pracujecie nad celem ważnym dla każdego z członków zespołu?
  5. Czy zespół czuje, że to nad czym pracuje ma sens?

 

Infografika przedstawiająca kluczowe cechy dobrego zespołu przygotowana przez re:Work

Zastosowanie

W Google pracuje ok. 60 tys. osób, które są w conajmniej jednym, niektóre w dwóch, a nawet w trzech zespołach. Dlatego dla Google było ważne znalezienie odpowiedzi na pytanie dotyczącego tego, jak ułatwić komunikację, a tym samym efektywność zespołów pracujących nad rozwiazaniami mającymi usprawnić wyszukiwarkę internetową, jak i inne produkty giganta z Mountain View. Mimo że badanie dotyczyło pracowników korporacji, myślę że jego wyniki można spokojnie zastosować i w startupach.

Komentarze (0)