W ciągu mojej przygody z budowaniem startupów i produktów cyfrowych (digital products), jednym z największych problemów jakie mnie spotykały, było zbudowanie właściwego zespołu. Szukałem ludzi najlepszych nie tylko pod kątem kwalifikacji, ale również dzielących moją wizję. Robiłem to na 11 sposobów.

Podczas tej nierównej walki, nauczyłem się kilku fundamentalnych rzeczy o tym, jak dobrać i wyszukać najlepszego technicznego co-foundera dla swojej nowej firmy. W tym artykule przedstawię Ci 6 strategii, których możesz użyć by znaleźć swojego technicznego co-foundera. Dodatkowo, przedstawiam 5 zasad, których zalecam przestrzegać przy wybieraniu co-founderów technicznych oraz nietechnicznych.

Jak zwiększyć szanse w walce o ponadprzeciętnego co-foundera technicznego?

W dzisiejszych czasach dobry pomysł nie wystarczy by przekonać Twojego potencjalnego CTO (czy później także inwestora) by dołączył do Twojego projektu. Jak już kiedyś wspomniałem, przydatne może być stworzenie prototypu aplikacji - Execution is the key! Poza aspektem silnej motywacji Twojego co-foundera do "dowożenia" projektu, rozważ także:

1. Zbudowanie MVP

Posiadanie czegoś namacalnego (nie musi być to gotowa aplikacja) bardzo ułatwi Ci sprawę. Nie musisz posiadać żadnych ponadprzeciętnych umiejętności - zrób to, w czym czujesz się najsilniejszy.

  • jeśli jesteś sprzedawcą - stwórz ponadprzeciętny pitch dla swojej aplikacji i sprzedawaj nim wizję produktu potencjalnym klientom,
  • jeśli jesteś marketerem - bloguj o swoim produkcie, stwórz prosty landing page i twórz bazę potencjalnych klientów,
  • jeśli jesteś UI/UX designerem - zbuduj cudowny prototyp aplikacji,

2. Szukaj co-foundera, który poświęci się tylko jednemu projektowi - Twojemu

Uwierz mi, nie chcesz pracować z co-founderem, który pracuje na etacie, a przy okazji poza Twoim projektem jest CXO w 3 innych startupach na co dzień. Nawet, jeśli jest to niesamowicie utalentowana osoba, nie jest to co-founder dla Ciebie. Musisz znaleźć kogoś, kto nie tylko będzie podzielał Twoją wizję, ale będzie też na równym poziomie oddany projektowi. Zobaczysz, że czasem determinacja i ciężka praca jest ważniejsza od doświadczenia. W świecie startupów czas jest na wagę złota.

Bycie skupionym na jednym projekcie jest tu kluczowe.

3. Pamiętaj, że nie każdy programista to świetny CTO

Ciężko jest stwierdzić (zwłaszcza osobie nietechnicznej), czy Twój techniczny co-founder lub programista, z którym zaczynasz współpracę, będzie dobrym CTO. To, że ktoś jest w stanie zbudować aplikację, nie oznacza jeszcze, że będzie dobrym szefem technicznym Twojego startupu.

W większości przypadków - techniczni co-founderzy dosyć szybko dochodzą do wniosku, że nie chcą być CTOs. Wynika to z faktu, że zarządzanie ludźmi, procesami, zatrudnianie developerów, wyznaczanie kierunku rozwoju firmy i dbanie o sprawy bardziej organizacyjne, niekoniecznie jest tak przyjemne, jak samo budowanie produktu od strony programowania.

Zastanów się, czy potrzebujesz CTO, czy po prostu programisty, który napisze dla Ciebie aplikację. Jeśli technologia nie jest Twoim unique value, może nie powinieneś za wszelką cenę szukać CTO?

4. Znajdź "pracusia" takiego jak Ty

Pierwsze miesiące budowania startupu są niesamowicie trudne. Jeśli kiedykolwiek wcześniej budowałeś startup, to znasz krew, pot i łzy, które towarzyszą wielogodzinnej pracy. Przyciskasz sam siebie do granic swoich możliwości i prawdopodobnie potrzebujesz co-foundera, który razem z Tobą zainwestuje w ten projekt tak dużą ilość energii.

Pamiętaj też, że budowanie nowego biznesu to rodzaj maratonu. Twój co-founder powinien pokazać takie samo poświęcenie projektowi, jak Ty przez długi okres czasu - sukces startupu jest często wynikiem kilkuletniej walki. Dopytaj swojego potencjalnego co-foundera o jego poprzednie przedsięwzięcia oraz to, jak wyglądała wtedy jego praca i jego zaangażowanie.

Twój co-founder powinien ignorować powiedzenia "niemożliwe", "nie da się" i zawsze szukać rozwiązania.

5. Zamiast szukać co-foundera technicznego możesz też zatrudnić software house lub freelancera

– Bez developera, Groove nigdy nie zostałby zbudowany. Dowiedz się, w jaki sposób zacząłem obracać mój pomysł w biznes – mówił Alex Turnbull, CEO of Groove. Przeczytaj historię Alexa Turnbulla, niesamowicie utalentowanego CEO którego obecny SaaSowy startup zarabia ok. $400k miesięcznie. Jego pierwsza aplikacja była w pełni wyoutsourcowanym do agencji MVP. I udało się, odniósł sukces!

Miejsca i pomysły, jak w Polsce znaleźć co-foundera technicznego

6. GoldenLine lub LinkedIn

Poszukaj co-foundera w pobliżu, po jego umiejętnościach, które są dla Ciebie kluczowe (np. "javascript", "node.js", "cto" itd.). Przeczytaj świetny artykuł Dave'a Nevogt'a, założyciela Hubstaff, o tym, jak on znalazł w ten sposób swojego co-foundera technicznego.

Sprawdź też grupy na LinkedIn lub GoldenLine ukierunkowane na technologie lub startupy. Wartymi uwagi są na pewno:

7. Portale "randkowe" dla co-founderów

Poszukiwanie co-foundera to trochę jak randkowanie :) Oboje jesteście niepewni siebie, poddenerwowani i starający się sprawić jak najlepsze wrażenie. Więc dlaczego by nie poddać się temu rodzajowi poszukiwań na typowych dla co-founderów portalach randkowych?

  • CoFoundersLab - obecnie największy, międzynarodowy portal tego rodzaju dla co-founderów,
  • Founder Dating -  podobny do poprzedniego, portal o trochę mniejszej skali,
  • Founder2be - tutaj nie tylko znajdziesz swojego co-foundera, ale możesz także otrzymać feedback dla Twojego pomysłu od użytkowników z całego świata,
  • Polskie media branżowe - wcale nie musisz daleko szukać. Dodaj za darmo ogłoszenie w sekcji "Praca" i poczekaj na spływające e-maile.

8. Grupy na Facebooku

Istnieją dwa rodzaje grup na Facebooku, które możesz odwiedzić w celu trafienia na co-foundera technicznego.

Związane z technologią

Spróbuj znaleźć co-foundera doświadczonego w wybranej przez Ciebie technologii (np. Node.js, React, JavaScript), przeszukując grupy jej poświęcone.

Związane ze startupami

Poszukaj na Facebooku lokalnych grup o tematyce startupowej, uniwersalny wzór wyszukiwania:  'startup + nazwa twojego miasta/kraju/województwa". Poniżej znajdziesz listę z ponad 30-stoma grupami pełnymi potencjalnych co-founderów.

Darmowa lista grup na Facebooku pełnych potencjalnych co-founderów dostępna jest też w tym .pdfie.

9. Hackathony/Startup Weekends itd.

Możesz poznać swojego co-foundera przy pracy i już wstępnie przetestować go podczas intensywnych hackathonów lub startup weekendów. Nie musisz nawet być z nim/nią w zespole. Wystarczy, że będziesz uważnie obserwował co dzieje się dookoła Ciebie, by znaleźć osobę, która wyróżnia się dla Ciebie z tłumu.

  • Lean Startup Machine - odbywają się na całym świecie, workshopy skupione wokół metodologii Lean Startup. Naucz się jak zbudować produkt i sprzedawać go już w ciągu 2-3 dni od jego założenia.
  • Startup Weekend - nie potrzebujesz mieć żadnego doświadczenia by wziąć udział w tym wydarzeniu. Cel jest prosty - w ciągu 54 godzin musisz pod okiem i przy wsparciu mentorów, zbudować i dostarczyć działający produkt.
  • Hackathony - szczególna forma Startup Weekendu nastawiona głównie na programistów i rozwiązywanie problemów technicznych oraz budowanie technologicznych rozwiązań problemów.

10. Wydarzenia dla programistów i przedsiębiorców

  • Crossweb.pl- obecnie największy w Polsce katalog wydarzeń z branży IT,
  • Inkubatory.pl - sprawdź wydarzenia w lokalnych inkubatorach przedsiębiorczości, biurach karier itd.
  • Startup Digest - newsletter działający w większości dużych miast na świecie z aktualnymi wydarzeniami związanymi ze startupami,
  • Meetup.com - najpopularniejsze na świecie miejsce z eventami.

11. Przyjaciele i rodzina

Proste, ale skuteczne - najpierw poszukaj co-foundera wśród ludzi, których dobrze znasz i którym ufasz. Porusz temat Twojego pomysłu na imprezie lub spotkaniu z przyjaciółmi, nigdy nie wiesz kiedy i gdzie znajdziesz swojego wymarzonego co-foundera. Daj znać na swoich social mediach - Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin o tym, że szukasz współzałożyciela do swojego projektu.

-

Powodzenia w poszukiwaniu co-foundera! Jeśli znasz jakieś ciekawe miejsca, które mogą być pomocne dla innych przy szukaniu co-founderów daj koniecznie znać w komentarzu poniżej!

-

Mateusz Warcholiński

Co-Founder & COO w Brainhub

Mateusz na codzień zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii rozwoju firmy Brainhub, specjalizującej się w budowaniu epickich aplikacji webowych i mobilnych w oparciu o JS (Node.js, React.js i wiele innych) dla klientów z całego świata. Od 2009 roku jego pasją jest budowanie innowacyjnych startupów o globalnym zasięgu. Jego specjalność to także szeroko pojęta sprzedaż oraz inbound marketing.

Komentarze (0)