... ... ...

Co najmniej milion beaconów pojawi się w Polsce. Zobacz gdzie już je wdrożono

Dodane

07-06-2017

Adam Sawicki
Właściciele centrów handlowych, stadionów i restauracji coraz chętniej sięgają po cyfrowe technologie, aby komunikować się ze swoimi klientami. Wykorzystują do tego między innymi beacony. Zobacz gdzie w Polsce już je wdrożono.

fot. pexels.com

Interaktywnie pisze, że do tej pory rozmieszczono na całym świecie nieco ponad 8 milionów beaconów. Wkrótce jednak ma się to zmienić i do 2020 ich liczba wyniesie 400 milionów. Natomiast w ciagu pięciu lat w Polsce będzie ich co najmniej milion. Oto trzy lokalizacje, w których już zostały wdrożone. Zobacz do czego wykorzystuje je outlet Factory, hipermarket budowlany Leroy Merlin oraz sieć kin Multikino.

Rabaty i zniżki

Jednym z pierwszych obiektów handlowych w Polsce, który zdecydował się na wdrożenie beaconów jest outlet Factory w Poznaniu. W drugiej połowie kwietnia 2015 roku na jego powierzchni, obok salonów Reserved, Puma i Home&Cook pojawiły się niewielkie nadajniki Bluetooth Low Energy. Przechodząc obok nich, informowały klientów o możliwości skorzystania z rabatu oraz pozwalały zadowolonym konsumentom podzielić się z bliskimi pozytywnymi doświadczeniami i przesłać im zniżkę.

– Wykorzystano 95% przewidzianych kuponów. Aż 78% osób zdecydowało się na podzielnie się swoim shopping experience z bliskimi – mówi w rozmowie z PAP Renata Narożyńska z Qpony.pl, spółki, odpowiedzialnej za przebieg akcji. Dodaje, że bardzo istotne przy tym wdrożeniu okazało się założenie o niespamowaniu smartfonów klientów. Użytkownik, który raz otrzymał powiadomienie, nie otrzymywał go po raz kolejny.

Przy tej okazji przedstawiciele Factory wspomnieli, że priorytetowo traktują nowe technologie, a beacony to innowacyjne rozwiązanie, które cały czas szuka swojego miejsca w branży retail. Ich zdaniem, żeby ta technologia służyła jako docelowe narzędzie komunikacji z klientami, musi przejść przez fazę testów i właśnie tak traktowali ten etap. Dodali, że wyniki są bardzo dobre, ale nie zdradzili czy zamierzają na stałe wdrożyć te nadajniki.

Preferencje zakupowe

Kilka miesięcy później polski startup Linteri rozmieścił sto beaconów na powierzchni hipermarketu budowlanego Leroy Merlin, zlokalizowanego na warszawskim Żoliborzu. Dzięki temu francuska sieć sklepów miał poznać preferencje zakupowe klientów i zwiększyć sprzedaż oferowanych produktów. Za wszystko odpowiadała platforma i niewielkie nadajniki, które między innymi śledziły ścieżki pokonywane przez konsumentów.

– Chcąc efektywnie komunikować się z klientami musimy nauczyć się zbierać, analizować i łączyć dane. Nie tylko te z kanałów cyfrowych, ale także ze świata analogowego. Beacony umożliwią nam lepsze zrozumienie zachowań klientów, jednocześnie nie naruszając ich prywatności – mówi w rozmowie z Wirtualnymi Mediami Przemek Porada, menedżer ds. internetu w Leroy Merlin Polska. Dodaje, że w niedalekiej przyszłości pozwolą na bardziej efektywną, spersonalizowaną komunikację, zarówno online jak i w fizycznych sklepach.

Przygotowania do tego przedsięwzięcia trwały od grudnia 2014 roku. Badano wówczas ile osób odwiedzających Leroy Merlin ma włączony na swoim smartfonie moduł transmisji Bluetooth, bez którego nie można by połączyć się z beaconami. Test wypadł pomyślnie, czego efektem jest wcześniej wspomniane zaimplementowanie urządzeń na powierzchni marketu.

Repertuar kin

Na wdrożenie beaconów zdecydowała się także sieć Multikino. Początkowo niewielkie nadajniki znajdowały się tylko w dwóch kinach należących do firmy: w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy i Starym Browarze w Poznaniu. Spółce zależało wówczas, aby sprawdzić potencjał nowego kanału komunikacji, dlatego zintegrowali nadajniki z aplikacją Qpony. Umożliwiała ona dystrybucję rabatów i zaproszeń na seanse filmowe.

Te wyświetlały się na ekranach smartfonów, kiedy ich użytkownicy mieli włączony Bluetooth i znajdowali się w zasięgu beaconów. W ten sposób zweryfikowano ile osób w ogóle odbiera powiadomienia i ilu spośród nich reaguje na nie. Według Wojciecha Szymczyka, kierownika e-commerce w Multikinie, już wtedy wyniki testu były obiecujące, w związku z czym zapowiedział kolejne wdrożenia technologii.

W efekcie 370 nadajników pojawiło się we wszystkich trzydziestu trzech kinach należących do sieci. Rozmieszczono je w punktach, wokół których zwykle skupia się tłum: główne wejścia do budynków, popcorn bary i sale kinowe. Mają być wykorzystywane między innymi do informowania widzów o możliwości kupna biletu za pośrednictwem aplikacji mobilnej, dostępnych zniżkach i ofercie kinowego baru.

Z czasem beacony pojawią się w kolejnych supermarketach, punktach handlowych oraz w restauracjach i na stadionach.

Komentarze (0)