Doświadczeni startupowcy w mediach, na blogach czy na facebooku dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z błędami, które popełnili na początku z biznesem. Postanowiliśmy je zebrać w jedno miejsce, abyś mógł szybciej przygotować się do uniknięcia błędów, o których mówią.

Rozwijanie startupu to ogromne wyzwanie, zwłaszcza jeśli robisz to pierwszy raz, bez doświadczenia w procesie tworzenia biznesu. Nawet jeśli masz niezwykle unikatowy pomysł, wiedz że tworząc startup będą pojawiać się problemy związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, finansami oraz doborem odpowiedniego zespołu pracowników. Problemy związane właśnie z tymi aspektami najczęściej prowadzą do upadku 9 na 10 startupów. 

1. Zaślepienie pomysłem

Skoncentrowanie na pomyśle i nie dostrzeganie tego, co dzieje się dookoła najczęściej wróży klęskę. Dlatego szczególnie na początkowym etapie przedsięwzięcia najważniejsze jest spojrzenie z różnych perspektyw i wysłuchanie głosów krytycznych na temat naszego biznesu. Wielu startupowców mimo konstruktywnej krytyki usilnie wierzy w swój pomysł, przez co tworzy model biznesowy odbiegający od rzeczywistych potrzeb odbiorców. A później dziwi się, że z jego produktu nikt nie chce korzystać.

2. Nie ignoruj Cash Flow

Bardzo wiele biznesplanów tworzonych przez startupy nie uwzględnia prognozy przepływu pieniędzy, czyli tzw. cash flow. Aby podkreślić ich znaczenie wielokrotnie cytowany jest prof. Kenneth Morse, który mówił: “Cash flow is more important than your mother!” Oczywiście każdy startup ma na uwadze swoje obroty oraz określone cele wzrostu, natomiast bez szczegółowego planowania przepływu finansów, to tylko połowa sukcesu. To właśnie on jest jedynym sposobem na przekonanie inwestora, że firma ma pełne panowanie nad finansami i nie stoi przed ryzykiem szybkiego upadku.

3. Analizuj liczby

Często startupy przeceniają jak ważne dla inwestorów są marże i wkłady poszczególnych działów na pokrycie kosztów stałych przedsiębiorstwa. Każda mała firma musi dokładnie wiedzieć, ile może wydać na pozyskanie każdego klienta i w którym momencie zaczyna mu się to opłacać. Formułą sukcesu dla zrównoważonej działalności twojej firmy jest sytuacja, w której wartość klienta jest większa niż koszt jego pozyskania Customer Lifetime Value (CLV) > Customer Acquisition Cost (CAC).

4. Produkt “zawsze” niedoskonały

Często nie wystarcza samo zaangażowanie w momencie intensywnego wdrażania i testowania produktu lub usługi. Startupy zapominają o kontynuacji w gromadzeniu feedbacku od klientów w celu udoskonalania swojego produktu. Dlatego na każdym etapie należy badać hipotezy czy nasze założenia pokrywają się z tym, czego potrzebuje rynek. Zgodnie z mottem “Build, Measure, Learn, Repeat” każdy startup powinien tworzyć, mierzyć, wyciągać wnioski nieustannie powtarzając ten proces udoskonalania produktu i badania potrzeb rynkowych.

5. Team złożony z przypadku

Przy tworzeniu startupu zespół to najważniejszy jego element. Ci którzy w poszukiwaniu odpowiednich osób kierują się wygodą, relacjami z przyjaciółmi, brakiem czasu oraz budżetem ryzykują nie tylko dobre relacje, lecz powodzenie całego przedsięwzięcia. W pierwszej kolejności zespół powinien być dobrany w oparciu o kompetencje i umiejętności, ponieważ celem jest stworzenie drużyny składającej się z uzupełniających się nawzajem talentów.

6. Rządzenie zamiast zarządzania

W startupie założyciele najczęściej traktują swoje przedsięwzięcie jak dziecko, którego nie chcą wypuścić z rąk, dlatego sami biorą na siebie większość obowiązków. Robiąc to, bardzo łatwo przegapić moment, w którym firma mogłaby rozwijać się bardziej dynamicznie. Wtedy założyciel grzęznący w natłoku pracy zatrzymuje cały postęp, ponieważ nie chce oddelegować swoich obowiązków. A powinien polegać na zespole, ponieważ tylko zaufanie i dobry podział zadań w zależności od kompetencji pozwoli rozwinąć firmę.

-

Jeśli przeraziła Cię statystyka z początku tego tekstu, która mówi, że 9 na 10 biznesów upada, poznaj słowa amerykańskiego inwestora, przedsiębiorcy i autora wielu książek. Robert Kiyosaki powiedział: „9 na 10 biznesów upada. Wpadłem więc na niezawodny pomysł: stwórz 10 biznesów!”. Nie zachęcam do tworzenia dziesięciu wersji biznes planu, ale do nieustannego eliminowania błędów, które zatrzymują rozwój naszego przedsięwzięcia.

Monika Świędrych

Prawniczka i startuperka

Twórczyni rozwiązań B2B rewolucjonizujących branżę prawną w Internecie. CEO & Co-Founder Prawos.pl oraz autorka bloga PrawniczyMarketing.pl. Pasjonatka nowych technologii oraz biznesu internetowego. 

Komentarze (0)