Za wykonaną pracę należy zapłacić. Za dobrze wykonaną pracę można przyznać pracownikom bonusy różnego rodzaju. Za świetną pracę i wyjątkowe wyniki warto przyznawać premie. Mówi się, że o pieniądzach się nie rozmawia, ale Piotr Sedlak udowadnia, że można o nich pisać.

Jego podręcznik o wynagrodzeniach w małych firmach oraz startupach zawiera wiedzę niezbędną każdemu przedsiębiorcy z sektora małych i mikro przedsiębiorstw. Po tę książkę powinni też sięgnąć managerowie pozostałych firm, mogą z niej bowiem zaczerpnąć wiele pomysłów na to, jak wynagradzać swoich podwładnych.

Wiedza w pigułce

To, co można powiedzieć o książce Sedlaka, to że na pewno zawiera ogromną dawkę wiedzy, i tej prawniczej, i tej typowo praktycznej. Autor podpiera się w wielu przypadkach teoriami ekonomicznymi i badaniami społecznymi. Pokazuje, jakie są oczekiwania pracowników i jak mają się one do możliwości i chęci kadry zarządzającej. Książka ta pokazuje, jak znaleźć złoty środek pomiędzy tymi wszystkimi elementami.

Zdarza się bowiem, że z motywacją pracownika można przesadzić. Jak wynika z badań, „wraz ze wzrostem motywacji sprawność działania rośnie do pewnego poziomu, a następnie zaczyna spadać. Przy działaniach trudnych „punkt przegięcia” (gdy motywacja zaczyna spadać) występuje stosunkowo szybko — Innymi słowy: przy trudnych zadaniach wysoki poziom motywacji jest niewskazany.”

Jest to też książka, która pokazuje nam, że istnieje coś takiego, jak mit racjonalności. Dotyczy on zarówno pracowników, jak i szefów. Pamiętajmy bowiem, że żaden pracownik z naszego zespołu nie zna ofert wszystkich firm konkurencyjnych, nie potrafi ich również w pełni ocenić. Będzie więc raczej koncentrować się na fragmentach pełnego obrazu. Poza tym zdarza się, że pracownicy wybierają ofertę konkurencji, nawet jeśli jest ona niższa niż nasza. Wszystko spowodowane jest działaniem księgowania umysłowego. Dodatkowo nieracjonalnie oceniamy różne korzyści, a dokładniej mówiąc, kierujemy się zasadą malejącej użyteczności krańcowej.

Wszystkie pojawiające się w książce zwroty oraz definicje są wytłumaczone i bardzo obrazowo przedstawione. Dowiemy się między innymi, czym są wartości odbierane przez nas emocjonalnie, jak przedstawiają nam oferty handlowe sprzedawcy i dlaczego robią to źle.

W książce Saldak nie boi się obrazowych przykładów swoich teorii oraz obserwacji. Co kilka stron znajdziemy między innymi takie oto wtrącenia: „Kształtując wynagrodzenie pracowników, również powinieneś mieć świadomość tej zasady. Zabranie pracownikowi 100 PLN za spóźnienie z premii wynoszącej 500 PLN będzie dużo bardziej oddziaływać na niego psychologicznie niż wypłacenie mu dodatkowych 100 PLN do 400 PLN premii za wzorową punktualność.” Dzięki nim dużo łatwiej jest nam zobrazować sobie pewne zjawiska.

Czasem bowiem lepiej zmotywuje naszego pracownika 100 zł premii, a innym zaś razem lepsza dla niego będzie jakaś dodatkowa nagroda, np. tygodniowy wyjazd z rodziną w góry. Wszystko ma swoje miejsce i zależy od wielu czynników. 

Budowanie systemu wynagrodzeń

Dzięki kolejnym pytaniom i odpowiedziom, jakie zadaje nam autor, możemy samodzielnie zbudować mechanizm nagradzania naszych pracowników. Musimy pamiętać, że system wynagradzania jest jednym z najlepszych narzędzi kształtowania zachowań osób zatrudnionych, a odpowiednie jego wykorzystanie pozwala na realizację celów naszej organizacji. Krótko mówiąc, jeśli np. kluczem do sukcesu firmy jest staranność, to właśnie za nią należy nagradzać pracowników, jeśli budowanie relacji z klientem, to premie powinny być przyznawane tym osobom, które robią to najlepiej.

Przykładów takich może być wiele i będą one zmienne zależnie od branży i firmy. Warto pamiętać o jednej zasadzie - jeżeli zależy nam na wzroście biznesu, to sformułujmy system wynagrodzeń w taki sposób, aby wspierał sprzedaż.

W książce znajdziemy też porady, jak radzić sobie w trudnych chwilach. Autor podpowiada nam, jak zabezpieczyć los firmy w przypadku generowania strat finansowych, czy też co możemy zrobić, jeśli nie stać nas na płacenie wysokich stawek. Dobrze pokazany też jest sposób budowania systemów premiowych. Pojawia się tutaj pojęcie benefitów, które nie ograniczają się tylko do karty na siłownię i opieki zdrowotnej. 

„Jak wynagradzać pracowników w start-upach i małych firmach” to książka praktycznie komplementarna. Przyda się wszystkim, nie tylko młodym managerom i właścicielom firm. Pozwala ona popatrzeć na system wynagrodzeń z innego punktu widzenia, o którym czasem zapominamy. 

 

Waldemar Sadowski

Założyciel i CEO w BUY.BOX

Pomysłodawca BUY.BOX-a. Z wykształcenia inżynier i ekonomista. Od kilkunastu lat aktywnie związany z branżą e-commerce i e-marketingu. W swojej karierze zawodowej zajmował kluczowe kierownicze stanowiska: dyrektora generalnego księgarń internetowych; prezesa sieci księgarń; new business directora w sieci afiliacyjnej. Był zaangażowany w tworzenie serwisu lubimyczytać.pl w początkowych latach jego działalności. Jest pasjonatem nowych technologii i od 2013 roku rozwija własną firmę. Rocznie ze swoim psem przebiega około 1500 km, do pracy jeździ rowerem i kategorycznie odmawia jedzenia mięsa.

Komentarze (0)