Jakie książki inspirują Marka Zuckerberga do działania i realizowania kolejnych pomysłów biznesowych? Tego dowiedzieli się obserwatorzy jego profilu na Facebooku, na którym podzielił się ulubionymi książkami. Obserwującym podał tytuły aż 23 książek, które powinien przeczytać każdy przedsiębiorca.

Na zdjęciu: Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka | fot. materiały prasowe

Książka co dwa tygodnie

Mark Zuckerberg w 2015 roku rzucił sobie książkowe wyzwanie. Postanowił w ciągu roku przeczytać 23 książki, które pozwolą mu zrozumieć świat. Na każdą z nich wyznaczył sobie dwa tygodnie czasu. Swoim postanowieniem zmotywował tysiące internautów. Jednym z nich był autor strony "A Year of Books", który postanowił towarzyszyć Prezesowi Facebooka.

Gdy Zuckerberg ogłaszał na swoim profilu kolejną książkę, którą czytał, robił to samo i swoje opinie zamieszczał na stronie. O tym. jak duży wpływ na początkujących przedsiębiorców miało czytelnicze wyzwanie Zuckerberga niech świadczy fakt, że gdy napisał o książce "The end of power" w ciągu kilku godzin wyczerpał się jej cały nakład dostępny na Amazon.com.

5 książek, które poleca Mark Zuckerberg

My z całego zbioru 23 książek, które powinien przeczytać każdy przedsiębiorca, wybraliśmy pięć i postanowiliśmy przybliżyć Ci dlaczego warto przeczytać właśnie je. Po resztę książkowych pozycji odsyłamy do wspomnianej wcześniej strony. 

1. The End of Power. Moises Naim


Tę książkę w jednym zdaniu można podsumować tak: coraz łatwiej jest zdobyć władzę, coraz trudniej z niej korzystać i coraz łatwiej ją stracić. Taki wniosek wyciągnęli krytycy, którzy dzielili się opiniami na temat tej pozycji. Podobnego zdania był Mark Zuckerberg, który w swoim książkowym wyzwaniu właśnie tę książkę wybrał jako pierwszą.

– Ta książka wyjaśnia, jak świat zmienił się i dał zwykłym ludziom możliwość uzyskania władzy, tak dużej, jaką dawniej mogły zdobyć tylko duże rządy, wojsko czy inne organizacje – pisał Zuckerberg. Autor "The End of Power", zdaniem krytyków, pokazuje, że przez to jesteśmy mniej odporni na złe decyzje podejmowane przez złych liderów, których sami wybraliśmy.

2. Creativity, Inc. Ed Catmull, Amy Wallace


– Tę książkę napisał założyciel studia Pixara i opowia o jego doświadczeniach związanych z kulturą kreatywności. Autor uważa, że ludzie są z zasady kreatywni, ale wielu z nich skupia się na wykonywaniu pracy [według schematów] – pisał Mark Zuckerberg na swoim profilu na Facebooku. Książkę polecał przede wszystkim managerom, którzy chcą motywować swoich pracowników.

– Uwielbiam czytać relacje z pierwszej ręki dotyczące tego, jak ludzi budowali świetne firmy, jak Pixar – dodał. Jego zdaniem tego typu książki powinny być inspiracją do tego, by również stworzyć dobrze prosperującą firmę. Sam Zuckerberg z książki wyciągnął kilka lekcji, które pozwolą mu usprawnić swój biznes. Ed Catmull, współtwórca Pixara, zapowiadał, że w książce są porady, dzięki którym jego firma stała się wielka.

3. Portfolio of the poor. Daryl Collins, Jonathan Morduch, Stuart Rutherford, Orlanda Ruthven


Pierwszego września Mark Zuckerberg polecił swoim fanom książkę pt. "Portfolio of the poor". Napisał wtedy: "Ta książka wyjaśnia, jak opisane rodziny inwestują swoje pieniądze, by przetrwać". Słowo "przetrwanie" ma tutaj ogromne znaczenie, bo bohaterzy książki żyją za 2,5 dolara dziennie. To, w jaki sposób wykorzystują tak niskie środki, pokazuje ich kreatywność.

– To niesamowite, że prawie połowa mieszkańcow świata – 3 miliardy ludzi – żyje za 2,5 dolara dziennie albo i mniej. Ponad miliard ludzi żyje za dolara dziennie – pisał CEO Facebooka. "Portfolio of the poor" odpowiada na pytania: jak za tak małe pieniądze nakarmić rodzinę, zadbać o dom i o edukację dzieci. Książka wyjaśnia, jak biedni rozwiązują swoje finansowe problemy.

4. Why Nations Fails. Daron Acemoglu, James Robinson


Ta pozycja jest uzupełnieniem poprzedniej w naszym zestawieniu i zdaniem Marka Zuckerberga również powinna zostać przeczytana przez każdego przedsiębiorcę. – Jest uzupełnieniem "Portfolio of the poor", które tłumaczyło, jak ludzie radzą sobie w biecie. Ta książka wyjaśnia, dlaczego istnieje bieda – pisał Zuckerberg. W tej pozycji szukał odpowiedzi na pytanie, co wpływa na istnienie ubóstwa w danym regionie.

– Książka bada różnego rodzaju instytucje społeczne, założone przez lokalne społeczności, których celem było zachęcenie mieszkańców do osiągnięcia dobrobytu, rozwoju gospodarczego i eliminacji biedy – zapowiadał książkę CEO Facebooka. Książka miała pokazać Zuckerbergowi jak działa społeczność, która dąży do jednego, wspólnego celu.

5. The Beginnig of Infinity. David Deutsch


New York Times napisał o tej książce tak: Prowokacyjna, pomysłowo bada naturę i postęp w dostępie do wiedzy. Książka podbiła serca wielu czytelników i szybko trafiła na listę bestsellerów. The Beginnig of Infinity to książka napisana przez nagradzanego fizyka Davida Deutscha, który wyjaśnia nasze miejsce we wrzechświecie. 

Zabiera nas w podróż po podstawach nauk ścisłych, które mają pomóc w zrozumieniu tego, w jaki sposób tworzyć nowe rozwiązania mające wspomóc ludzkość. – Idealnie wpasowała się w koniec roku. Książka Davida Deutscha wyjaśnia, jak wydobyć z nas samych jeszcze więcej – zachwalał tę pozycję Mark Zuckerberg.

-

To koniec naszego wyboru pięciu książek, które powinien przeczytać każdy przedsiębiorca (polecanych przez Marka Zuckerberga). Przypominamy o naszych poprzednich zestawienia książek dla startupowców. Polecamy szczególnie nasz artykuł pt. Te książki zachwyciły polskich startupowców.

Komentarze (0)