Korzyści z wdrożenia systemu opartego na marketing automation jest tak wiele, że w zasadzie powinno dziwić, że nie wszystkie firmy jeszcze z niego korzystają. Co więcej - uznawany jest dzisiaj za warunek konieczny do prowadzenia dochodowego biznesu.

Aż 75% firm korzystających z systemu MA, już po roku zauważa wyraźny zwrot inwestycji. W tym tekście postaram się przekonać niezdecydowanych, że automatyzacja marketingu to duża oszczędność czasu i pieniędzy.

Zachęć klienta do zapisania się na newsletter i przygotuj dla niego dedykowaną ofertę

Co to jest marketing automation i z czym to się je?

Prawdopodobnie większość czytelników MamStartup choć raz usłyszała termin „marketing automation”. Tym, dla których jest to sformułowanie nowe, wyjaśnię krótko jego specyfikę. MA odnosi się do technologii, które pozwalają na zautomatyzowanie i mierzenie działań marketingowych, sprawniejszy przepływ informacji i usprawnienia procesów biznesowych. Ma to na celu przyciągnięcie (i zatrzymanie) klientów oraz powoduje szybszy zwrot inwestycji. Już sama definicja przedstawia marketing automation w całkiem dobrym świetle, prawda? 

Systemy automatyzujace marketing stanowią dziś coraz powszechniejszy trend w strategiach promocyjnych marek. Niezależnie od branży, w jakiej działasz, jednym z kluczowych celów zawsze będzie pozyskanie klientów, budowanie z nimi trwałej relacji i skłonienie ich do dokonania korzystnej decyzji zakupowej. Prawdopodobnie, tak samo jak inni, borykasz się też z ograniczonym czasem, ilością personelu albo limitowanym budżetem.

Największą siłą automatyzacji marketingu w kontekście branży e-commerce jest doskonalenie procesów sprzedażowych poprzez gromadzenie informacji o potencjalnych klientach oraz analizowanie ich zachowań konsumenckich.

Gdy doba pęka w szwach

Czas jest dzisiaj towarem deficytowym, dlatego żeby skutecznie prowadzić biznes, trzeba optymalnie wykorzystywać czas swój i pracowników. Dzięki systemom MA setki czynności wykonywane do tej pory ręcznie możemy zautomatyzować, a zaoszczędzony w ten sposób czas wykorzystać w kreatywny sposób. Komputer wykonuje te czynności szybciej, a przy okazji ograniczamy do minimum prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Czy nam się to podoba, czy nie - komputer myli się rzadziej niż człowiek. A pracownik, który może poświęcić swój czas na zadania bardziej kreatywne, jest wydajniejszy, a jego poziom zadowolenia z pracy wzrasta. Zyskujemy więc nie tylko czas, ale też skutecznego i produktywnego członka zespołu.

Poznaj swoich klientów oraz ich preferencje zakupowe

Zamiast wysyłać ręcznie setki maili i newsletterów do klientów, możemy tę czynność zautomatyzować i stworzyć kilka kampanii e-mail marketingu naraz oraz zaplanować ich publikację w dogodnym dla nas terminie.

Dzięki automatyzacji marketingu możemy też segmentować listę mailingową, tworzyć spersonalizowane treści, dostosowane do indywidualnych potrzeb i zainteresowań zakupowych konsumentów, przez co znacznie skraca się czas konwersji potencjalnych klientów (ang. lead) na klientów (ang. client).

Zaufanie jako warunek konieczny

Czas jest ważny, to już ustaliliśmy. Ale zaoszczędzenie kilku godzin dziennie, to nie jedyna korzyść, jaką odniesiemy z wprowadzenia systemów automatyzujących marketing. Żadna firma nie może liczyć na sukces, jeśli nie cieszy się zaufaniem swoich klientów. Dzięki MA cała strategia marketingowa jest skupiona wokół prawdziwej osoby, a nie anonimowego tłumu - personalizujemy treści, wsłuchujemy się w potrzeby klienta i wychodzimy naprzeciw jego oczekiwaniom. Spersonalizowany content jest znacznie bardziej atrakcyjny - ponad 75% klientów deklaruje, że mają dość otrzymywania informacji, które ich ani nie dotyczą, ani nie interesują.

Jak zyskać zaufanie klienta?

  • pokaż, że znasz jego oczekiwania zakupowe,
  • wysyłaj dynamiczne newslettery z rekomendacją produktów komplementarnych do jego wcześniejszych zakupów,
  • twórz angażujące treści,
  • pozwól na ocenę towarów już zakupionych,
  • nie spamuj towarami spoza obszarów jego zainteresowań konsumenckich.

Jak pokazują statystyki, aż 57% klientów jest w stanie podać dane osobowe, jeśli mogą liczyć na dedykowane oferty - kupony zniżkowe, vouchery z okazji np. urodzin, dlatego tak ważne jest, aby czuli oni przywiązanie do marki. Nie zapomnijmy jednak dokładnie wytłumaczyć klientowi, do czego potrzebujemy tych informacji.

Zaangażuj klientów proponując im zniżkę na zakupy po zapisaniu się do newslettera

Automatyzacja powoduje wzrost dochodów

Jedną z niepodważalnych zalet automatyzacji marketingu jest duża oszczędność pieniędzy. Wyjaśniliśmy już sobie, jak ważne jest utrzymanie zaufania klienta do marki. Badania wykazały bowiem, że pozyskanie nowego klienta jest o około sześć razy droższe niż utrzymanie obecnego. Dlatego zaangażowanie klienta przekłada się bezpośrednio na ilość zaoszczędzonych funduszy (które możemy zainwestować, żeby dotrzeć do kolejnych potencjalnych klientów).

Zbierając dane o klientach możemy stworzyć trafnie targetowaną kampanię marketingową, której skuteczność jest dużo większa dzięki znajomości zachowań konsumenckich jej odbiorców.

MA przyczynia się nie tylko do większego zaangażowanie klientów, lecz także do zwiększenia sprzedaży w e-sklepach. Dzięki systemom takim jak edrone możemy ratować porzucone produkty w koszykach, tworzyć rekomendacje produktowe, listy zakupowe, budować programy lojalnościowe itd.

Co ważne, aż 75% firm zauważa wyraźny zwrot inwestycji po roku od wprowadzenia automatyzacji, a duży odsetek z nich już po kilku miesiącach.

Inwestowanie w marketing automation zdecydowanie się opłaca. Oszczędzamy czas i pieniądze oraz zyskujemy zaangażowanych klientów, którzy chętnie wracają do sklepu. To klasyczna sytuacja typu win-win!

Katarzyna Gądek

Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zawodowo związana z marketingiem. Pisze dużo i chętnie - ostatnio najwięcej o e-commerce, oraz tworzy treści na kanały social media. Pracuje w edrone, gdzie pełni funkcję copywritera. Pasjonatka dalekich podróży rowerowych, biegania po górach i białego Kiner Bueno.

Komentarze (0)