Przedsiębiorcza Józia zainwestowała sporo pieniędzy w promowanie swojego projektu, ale nie uzyskała oczekiwanych rezultatów. To zmora wielu młodych przedsiębiorców, która niestety dla przedsiębiorczej Józi okazała się jawą. Co zrobiłam źle? – spytała siebie Józia – przecież mam najlepszy produkt!

A marketing miał mi pomóc w jego promocji!

Jeśli o marketingu myślałeś podobnie jak przykładowa Józia, poniżej znajdziesz odpowiedź na pytanie, dlaczego w ten sposób wydane pieniądze nie przyniosły efektów.

1. Zastanów się, co chcesz osiągnąć

Bez celów jesteś jak przysłowiowy żołnierz bez karabinu. Zanim jakkolwiek ruszysz szarymi komórkami, by stworzyć strategię promocji, musisz wiedzieć, co będzie na końcu twojej drogi. Co chcesz osiągnąć? Do ilu odbiorców chcesz dotrzeć i po co? Co chciałabyś od nich uzyskać? Dobrze sformułowane cele są „SMART”, czyli szczegółowe – zawierające konkretny przekaz, mierzalne – możliwe do wyrażenia w liczbach; atrakcyjne – wzbudzające zainteresowanie i chęć działania; realistyczne – możliwe do osiągnięcia; terminowe – określone w czasie.

2. Przetestuj swój produkt

Nawet jeśli jesteś przekonany, że twój pomysł, produkt czy projekt zmieni świat, nie ufaj sobie do końca. Podziel się tym, co masz, ze znajomymi, z rodziną, z każdym, kto zechce poświęcić mu uwagę i przetestować jego potencjał. Patrząc z dystansu i bez emocji, często widzi się więcej, niż siedząc w czymś po uszy.

3. Słuchaj, co mają do powiedzenia inni

Postaw na interakcję. W końcu „kto mówi, ten sieje – kto słucha, ten zbiera”. Nie ignoruj tego, co inni mówią do ciebie o twoim pomyśle, czy produkcie. Nie od dziś wiadomo, że co dwie głowy to niejedna i że burza mózgów jest wylęgarnią pomysłów. Miej też na uwadze fakt, że Twój produkt ma się podobać bardziej Twoim klientom niż Tobie

4. Poznaj swojego odbiorcę

Nie zapominaj, że Twoja promocja to komunikat. Nie wygłaszaj komunikatów w powietrze. Zobacz twarz osoby, do której chcesz mówić. Żeby zbudować odpowiedni przekaz, musisz wiedzieć, ile lat ma odbiorca, co lubi, czego nie, gdzie się szwenda (np. po Sieci czy poza Siecią i jak tu lub tu, to gdzie konkretnie), ... „Odpowiednie dać rzeczy słowo” możemy tylko wówczas, gdy wiemy, do kogo mówimy.

5. Zdecyduj, o czym chcesz mówić

O wszystkim na raz nie ma sensu. Załóż, że Twój odbiorca usłyszy tylko jeden komunikat. Dlatego potraktuj go jak złotą rybkę, która daje ci szansę wypowiedzieć tylko jedno życzenie. Co to będzie – informacja o Twoim produkcie; obietnica korzyści; zapewnienie, że Twój produkt rozwiąże konkretny problem, wpłynie pozytywnie na czyjeś życie? Ty decydujesz.

6. Bądź złotą rybką – spełniaj marzenia

Twój produkt ma spełniać marzenia i zaspakajać pragnienia. Dlatego warto stworzyć listę aspiracji, korzyści – wszystkiego, co Twój produkt może dać innym. Taka lista jest dobrym punktem wyjścia do kreowania konkretnej już strategii marketingowej. Bo przecież wiemy, że marketing jest niczym innym, jak reagowaniem na potrzeby i obiecywaniem zaspokojenia ich tym, co dla nich przygotowaliśmy.

7. Dobierz media strategicznie

Media to miejsca, które przyciągają różne osoby. Jak wiesz, kim jest Twój klient i gdzie go możesz spotkać, sprawdź, jakich mediów jest odbiorcą. Dobierz odpowiednie media do swojego projektu i budżetu. Myśl tak, jakbyś siedział w skórze swojego klienta. Przykład? Jeśli Twoim klientem jest 18-latek, który spędza większość dnia przy komputerze, raczej nie zachwyci go ulotka (ani jako forma reklamy, ani jako Twój pomysł na komunikację z nim). Jeśli komputer to jego naturalny atrybut, kontaktuj się z nim przez social media.

8. Działaj i zarażaj innych

Jeśli wierzysz, że Twój pomysł, projekt czy produkt spełnia marzenia, pokaż to innym. Zarażaj ich swoim entuzjazmem i zachęcaj do działania. Jeśli tworzysz kampanię marketingową, nie zapomnij o tym, że wezwanie do aktywności jest najlepszym sposobem na to, by ruszyć twojego odbiorcę z miejsca. Pamiętaj jednak, że nie wstanie, jeśli ty będziesz siedzieć.

9. Nie zapomnij, że efekt marketingowy potrzebuje czasu

Planując działania marketingowe, nie zapomnij, że działasz w czasie. Zaplanuj zatem swoje działania na przestrzeni tygodni, miesięcy - podobnie jak inne rzeczy. Stwórz harmonogram. Rób ewaluację, czyli co jakiś czas sprawdzaj, czy twoja kampania działa. Doskonal ją i ucz się na swoich błędach.

10. Nie bądź Józia – nie bój się zapytać

Bo kto pyta nie błądzi. Nie myśl, że jesteś Alfą i Omegą. Nie żałuj środków na wiedzę, bo brak wiedzy może kosztować cię znacznie więcej. Nie bądź Józia – przejrzyj specjalistów od marketingu w Sieci i znajdź dla siebie doradcę marketingowego. Działania Józi okazały się nieskuteczne, ale Józia nie jest z tych, co się poddają, gdy trafiają na kłodę. Dlatego też Józia wyciągnie wnioski i zabierze się za swój marketing jeszcze raz. Tym razem jednak zacznie od solidnego planu, w którym uwzględni to, o czym wcześniej zapomniała.

Patrycja Babicka

Kreatywna w Get Smarter

Współtowrzy platformę do spotkań między specjalistami a ich odbiorcami. Absolwentka teatrologii i polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera na kierunku Public Relations. Pracowała m.in. jako kierownik marketingu w Wydawnictwie Bezdroża, szkoleniowiec z zakresu zarządzania procesami w przedsiębiorstwach i skutecznej rekrutacji opartej na wykorzystaniu nowoczesnych technologii w firmie Yeslogo, prowadziła własną firmę zajmującą się copywritingiem i PR. Po godzinach – dramaturg i tekściarka.

Komentarze (0)