Przedsiębiorcy w Dolinie są wszędzie. Głoszą swoją mantrę. Zbierają energię. Niektórzy z nich mają już setki tysięcy użytkowników, a inni dopiero pomysł, jedni mają finansowanie, drudzy dopiero myślą o inwestorze, pracują w małych grupach albo wolą wieloosobowe zespoły. Wszyscy – tak się przynajmniej wydaje – są już po kilku przełomowych decyzjach w poszukiwaniu swojego miejsca na rynku. Niektórzy wciąż go szukają, a inni już znaleźli i robią wszystko, by udowodnić, że ich pomysł działa.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Mój znajomy Richard Titus, inwestor, opowiada taką historię: “Znałem jednego Anglika, który postanowił działać w Dolinie. Przeprowadził się. Najpierw szukał mieszkania, potem przyjechała jego dziewczyna, w końcu rozmyślał nad koncepcją i tak minęło kilka miesięcy. W tym czasie jego konkurencja weszła na rynek, pozyskała finansowanie i była lata świetlne przed nim”. Ważna lekcja.

Allan Grant, założyciel CureBit – firmy, która przeszła przez Y Combinator i pozyskała Dave'a McClure'a z 500 Startups jako inwestora, opowiada o ważnej dla YC koncepcji “time sink”: polega ona na wyeliminowaniu spośród realizowanych działań tych, które przynoszą mało pożytku, a zajmują dużo czasu. Kiedy się ostatnio zastanawialiście nad swoimi “wysysaczami czasu” dającymi może i ważne rezultaty, ale nie te, które najszybciej przybliżają Was do celu?

Na dolinowych meetupach przedsiębiorcy podchodzą do ludzi i wprost, bezceremonialnie, bez żadnej gry wstępnej pytają: "hi, what are you doing?" Wykręt, żart lub zmiana tematu zamiast odpowiedzi nie wchodzą w grę! Masz pół minuty żeby wyjaśnić co robisz i zainteresować sobą rozmówcę.

Przedsiębiorcy gromadzą energię. Ich firmy są jak huragany: powoli zataczają coraz szersze kręgi, by zasysać jak najwięcej. Prezentowanie siebie, swojej firmy i produktu następuje wszędzie. Nie ma to jednak nic wspólnego z nachalnym zagadywaniem czy ekspresją przedsiębiorczego ego – na zakończenie zawsze padają pytania: co o tym sądzisz? Czy możesz mi w jakiś sposób pomóc?

Peter Berger, CEO Topicmarks, wyraża w prostych słowach przepis, który wydaje się być obowiązującą tutaj receptą na sukces: “jak tylko znajdziesz na rynku to, co chcesz robić – zrób to natychmiast i z pełną energią, skoncentruj się tylko na tym. Masz trzy próby, jeśli nie wyjdzie – zostaw to!”

Piotr Wilam, Twitter: @piotrwilam

Piotr Wilam - przedsiębiorca, założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl. Business angel zaangażowany w Merlin.pl, a obecnie założyciel Innovation Nest, klastra zaawansowanych technologii. Z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.

 

 

 

Zobacz wszystkie teksty autora

Komentarze (0)