Każdy projekt potrzebuje lidera, osoby, która pociągnie za sobą innych. Będzie inspirować, motywować tak, aby udało się osiągnąć jak najwięcej. Przyznaję od razu, mogę nie wyczerpać tego tematu w poniższym tekście. To zbyt rozległy i skomplikowany obszar. Przedstawiam Wam za to listę cech, jaką ostatnio na jednym ze szkoleń zrobiliśmy z jego uczestnikami. Wzajemnie się przenikają i uzupełniają, dając przybliżony obraz cech lidera.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

1. Lider ma wizję

Lider to osoba, która ma pomysł na biznes. Wie, w którą stronę chce iść, ma jasno wytyczone kierunki działania. W końcu kto nie wie, dokąd zmierza, zmierza donikąd.

Owszem, bardzo często jest tak, że ktoś ma pomysł, wie co chce osiągnąć, jednak nie wie, jak to zrobić. Wtedy najlepiej jest działać, rozmawiać, próbować i starać się w możliwie najlepszy i najtańszy sposób znaleźć najodpowiedniejszą drogę do realizacji tego celu.

2. Lider wierzy

Nie zawsze wszyscy reagują z entuzjazmem na dany pomysł. Często można usłyszeć „to się na pewno nie uda”, „nie ma szans na naszym rynku”, „odpuść sobie, szkoda czasu”.

Jeśli głęboko wierzymy, że projekt jest właściwy, czujemy, że powinniśmy go rozwijać, prędzej czy później nasza wiara zarazi innych. Musi za tym iść upór, determinacja w jego wdrażaniu, która pokaże, że faktycznie ten produkt ma szansę sukcesu, ale samo to się nie stanie. Trzeba słuchać innych. Czasem mogą zaproponować prostsze, efektywniejsze rozwiązania. Jednak lepiej unikać tych, którzy z góry napełniają nas negatywnymi emocjami.

3. Lider jest pewny siebie

Nie mylić z zarozumiałością. Pewność siebie to wiara w swoje możliwości, w to, że uda się nam osiągnąć zamierzony cel, do którego będziemy jednak potrzebować pomocy innych.

4. Lider umie przekonać innych do swoich pomysłów

Nie wiem, czy teraz cokolwiek jesteśmy w stanie zrobić samemu. Owszem możemy coś wymyślić, stworzyć pewne zręby tego, co ma być i nawet zacząć to realizować, ale prawdziwy sukces odniesiemy współpracując z innymi.

Lider nie może zamykać się tylko na swoje pomysły. Musi dać szansę innym wypowiedzieć się, posłuchać tego, co mówi reszta zespołu, a nie ograniczać się tylko do swojego punktu widzenia. Rozmawiając ze współpracownikami zwiększa ich poczucie identyfikacji z projektem – co jest silnym czynnikiem motywacyjnym.

W momencie kiedy decydujemy się na poszukiwanie inwestorów trzeba się tak przygotować, by móc ich samym zarazić naszą ideą. A do tego potrzebna jest wiara i pewność siebie.

5. Lider dba o pozytywne relacje z innymi

Tak jak bardzo ważne jest budowanie więzi w zespole, poczucia przynależności, tak też ważne jest pokojowe rozchodzenie się, kiedy ktoś nie spełnia swoich funkcji tak, jak lider zakłada. Nie ma co palić za sobą mostów, bo nigdy nie wiemy, czy kiedyś nie przyjdzie nam znowu współpracować.

Tutaj od razu zaznaczę. Chwalimy współpracownika przy wszystkich, a krytykujemy w cztery oczy. Pochwała działa motywująco, pozwala czuć się docenionym, a to według mnie jeden z największych problemów w zespołach. Ktoś kto ma poczucie bycia niedoceniony, szybciej wypali się zawodowo, straci chęć do pracy i będzie chciał odejść, jeśli należycie nie będziemy zauważać i promować jego efektów.

W przypadku krytyki, nie ma potrzeby, aby inni wiedzieli, że ktoś popełnił błąd (bo lider wytknął go tej osobie przy wszystkich). Robiąc tak, nie tylko możemy zaszkodzić wizerunkowi tej osoby, ale zepsuć nastój w grupie, która o problemie i tak już pewnie wie. Rozmowa sam na sam pozwoli wyjaśnić wszystko, poznać motywy i znaleźć rozwiązanie. W efekcie i lider i współpracownik powinni być zadowoleni.

6. Lider sprawnie komunikuje się ze swoim zespołem

Lider komunikuje swojemu zespołowi o tym, co akurat dzieje się z projektem, jak wygląda jego realizacja.

Cieszmy się wspólne z sukcesów, a nawet jak ich jeszcze nie ma, wychodźmy wspólnie do pubu, żeby porozmawiać na nieformalnym gruncie. Wiele startupów to pomysły przyjaciół, osób, które znają się od lat i teraz postanowiły coś razem zrobić. Za każdym razem takie wspólne wyjście dobrze wpływa na relacje w zespole, ale trzeba sobie obiecać, że nie będzie się poruszało, albo bardzo ograniczy, tematykę firmy. Nie jest to łatwe, ale możliwe.

Z drugiej strony nie wszystkie kolejne działania w projekcie są znane jego pracownikom. Problemy są i będą powstawać, ważne jest, żeby lider umiał o nich mówić. Najgorsze co może być to przemilczenie ich w momencie, kiedy będą one odczuwalne dla większości. Jasne powiedzenie wprost, jak aktualnie wygląda sytuacja zapobiega plotkom, szeptaniu czy wymienianiu się przypuszczeniami. Nic tak nie psuje atmosfery w grupie jak właśnie one. Zatem polecam grę w otwarte karty.

7. Lider ma samodyscyplinę

Wszyscy chyba znamy powiedzenie „Bez pracy nie ma kołaczy”, tak samo bez pracy nie ma lidera. Lider powinien cechować się samodyscypliną w takim stopniu, aby już samą swoją postawą motywować innych do działania. A to oznacza dotrzymywać słowa, być efektywnym w tym, do czego się zobowiązało, panować nad czasem!

Kiedy przychodzi do niego współpracownik, powinien znaleźć chwilę, żeby porozmawiać, wyjaśnić wątpliwość, a nie mówić za każdym razem, że nie ma czasu.

Lider to inspirator, działacz. Musi ciągle się rozwijać, poznawać nowe rozwiązania, nowych ludzi, nowe sposoby na ulepszenie pomysłu. Każdy z nas może nazwać się liderem, jednak, nie znaczy to, że inni będą nas tak traktować. Aby zasłużyć na miano lidera potrzebna jest ciągła i ciężka praca nad swoich charakterem, sposobem współpracy i realizacją celów.

Anita Kijanka - Organizatorka barcampu KielceCom. Pracuje jako trener umiejętności miękkich. Uczy jak mówić i zachowywać się – nie tylko na scenie. Pracowała jako dziennikarka radiowa, pisała do gazet, przez dwa lata pełniła funkcję rzecznika prasowego dwóch organizacji pozarządowych. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Marii Cure Skłodowskiej w Lublinie, gdzie zajmuje się wizerunkiem miast.

Komentarze (0)