Wysłuchanie prezentacji 20 startupów w Chorwacji było dla mnie prawdziwą przyjemnością. Dlaczego? Z dwóch powodów: dobre pomysły, dobre wystąpienia - przede wszystkim zrozumiałe. W 19 na 20 przypadków pojąłem na czym polega przedstawiany biznes! Wysłuchałem wszystkich prezentacji, zamiast odpłynąć w przestworza internetu sprawdzając Twittera, Facebooka czy pocztę. Organizator opowiadał, że cały dzień poświęcono na ten element spotkania. Cel został osiągnięty ponieważ poziom prezentacji był bardzo wysoki.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Z drugiej strony, braki w całości 'ekosystemu startupowego' w Chorwacji są większe niż w Polsce. Dostęp do finansowania jest trudniejszy, mentorów znacznie mniej, a pierwszy inkubator w kraju dopiero powstaje. Pomimo tego, od Tallina po Sofię bardzo dużo dzieje się w sferze nowych technologii. Startupowa Europa to już nie tylko Londyn i Berlin. Żeby na takim rynku konkurować trzeba być naprawdę dobrym.

Pisząc o GOAP nie mogę nie zacytować Dave'a McClurea. Cytat na dziś to: „99% of startups are s***”. Ponownie zgodzę się z Davem, że tylko mały procent to bardzo dobre startupy. Czego zatem brakuje? Co zrobić by osiągnąć sukces? Wielu przedsiębiorców odpowiada: pieniędzy. Inni dodają: dobrych mentorów i doradców. Gdybym był w Krzemowej Dolinie i miałbym tylko inwestora to osiągnąłbym sukces? Bez zasobów – materialnych i tych niematerialnych - jest ciężko. Nie można się jednak do nich ograniczać. Oprócz zasobów niezbędny jest lider oraz świetny zespół współtworzący startup. Potrzebny jest również kierunek strategiczny i sprawność operacyjna. W Innovation Nest szukamy startupów o wyżej wymienionych cechach, a w Szkole Przedsiębiorczości uczymy ich o czterech filarach.

Zatrzymajmy się na tym pierwszym - liderze. Czy potrafiłbyś rzucić to co robisz obecnie i wyjechać do Doliny Krzemowej jeśli tylko nadarzy się okazja? Czy zrezygnujesz z wyjazdu, bo żona/mąż, firma, produkt niegotowy, czy coś jeszcze innego? Czasami zatrzymuje nas po prostu niechęć do opuszczenia swojej strefy komfortu. Jeśli chcesz należeć do tego 1% najlepszych projektów to musisz być zdecydowany na wyjście poza tą strefę. Musisz chcieć walczyć, ale nie możesz walczyć sam. Jak pisałem poprzednio potrzebni są: hacker, hipster i hustler...

W Chorwacji są właśnie tacy liderzy a przykładem jest Mate Rimac. Jak słyszałem, jeszcze zanim skończył 18 lat, wylicencjonował do BMW rozwiązanie technologiczne dotyczące konstrukcji układu napędowego w samochodach. Czym się zajmuje obecnie? Rimac wynalazł niezwykle ciekawy sportowy samochód elektryczny. Jego zalety to, oprócz wyglądu, najmocniejszy silnik i największe przyspieszenie. Mate mówi: „Jesteśmy firmą technologiczną robiącą między innymi samochody.” Jestem przekonany że Mate odniesie sukces.

Piotr Wilam, @piotrwilam

Współtwórca, inwestor i partner zarządzający w Innovation Nest (funduszu seed/VC) oraz współzałożyciel i członek zarządu SPIN - Szkoły Przedsiębiorczości Innovation Nest; przedsiębiorca; założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl; business angel zaangażowany m.in. w Merlin.pl; z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.

Innovation Nest - fundusz seed/VC założony przez Piotra Wilama i Marka Kapturkiewicza, wspierający przedsiębiorców z branży high-tech, którzy chcą się rozwijać globalnie. Ponadto z inicjatywy Innovation Nest powstała Szkoła Przedsiębiorczości SPIN, w której prowadzone są warsztaty dla początkujących i doświadczonych przedsiębiorców oparte o filozofię Customer Development.

Komentarze (0)