... ... ...

Equity Crowdfunding to hasło-parasol

Pressroom MamStartup
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Dodane

27-06-2014

Informacja prasowa

Equity crowdfunding to dynamicznie rozwijający się mechanizm o ogromnym potencjale dla rynku kapitałowego, wspierany przez Komisję Europejską i wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców na całym świecie. Eksperci i interesariusze jego rozwoju w Polsce dyskutowali o skutecznych strategiach jego stosowania i adaptacji podczas konferencji zorganizowanej przez fundację Centrum Gospodarki Społecznościowej.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

- Postaram się zrobić projekt w branży nieruchomości stosując crowdfunding udziałowy. Takie przedsięwzięcia miały miejsce na świecie i, choć jest to wyzwanie, to podejmę taką próbę, ale zrobię to poza grupą kapitałową Rank Progress S.A. – zadeklarował Prezes Jan Mroczka. W Polsce mechanizm ten dopiero się rozwija, ale jego potencjał został dostrzeżony i doceniony przez wielu uczestników rynku kapitałowego.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

– Crowdfunding to nie jest moda. Jako społeczeństwo nadążamy za ważnym trendem. Chcemy wszyscy żyć w sposób prostszy i przyjemniejszy, dlatego stworzyliśmy mechanizm crowdfundingu – mówił Adam Maciejewski, Prezes Giełdy Papierów Wartościowych. Dodał, że przejście przez proces pozyskiwania kapitału jest dosyć trudny i czasem zabija to inicjatywę, ten najważniejszy pierwiastek małej przedsiębiorczości. A to uzasadnia zainteresowanie rozwojem rozwiązań, które zwiększają dostęp do finansowania, zwłaszcza dla przedsięwzięć we wczesnych fazach rozwoju.

Regulacja

Bank Światowy szacuje, że w ciągu 11 lat rynek udziałowego finansowania społecznościowego będzie wart 96 miliardów dolarów. Tylko na 10 największych portalach tego typu w Europie przedsiębiorcy pozyskali łącznie 473,5 miliona złotych. – Equity crowdfunding to nie jest efekt ewolucji portali społecznościowych, tylko dopasowania rynku finansowego do aktualnych potrzeb przedsiębiorców i inwestorów, przy wykorzystaniu technologii – mówił Karol Król z Centrum Gospodarki Społecznościowej. Przekonywał też, że equity crowdfunding należy rozumieć jako hasło-parasol na różne formy koinwestycji, nie tylko te społecznościowe i mocno rozproszone.

Przepisy w tym zakresie są klarowne, a Komisja Europejska rozważa nawet deregulację, która ułatwi dostęp do kapitału. – Do kwoty 100 000 euro rocznie nie występują obowiązki prospektowe, a do kwoty 2,5 miliona euro spółka musi jedynie przygotować memorandum informacyjne, które nie podlega zatwierdzeniu, ale musi zawierać określone informacje – mówiła Ilona Pieczyńska-Czerny z Komisji Nadzoru Finansowego. Uczestnicy dyskusji podkreślali jednak wagę regulacji rynku kapitałowego w prowadzeniu działalności tego typu, a w szczególności kwestię ochrony inwestorów. Uznali jednak, iż nadmierna regulacja może być szkodliwa i wyhamuje rozwój rynku. – W przypadku crowdfundingu udziałowego mamy de facto do czynienia z przeniesieniem do internetu procesu, który i tak można przeprowadzić w świecie rzeczywistym. Może wystarczy ustalić, jak on powinien przebiegać przy zgodzie wszystkich uczestników, albo wręcz otworzyć pewne nowe ścieżki – pytał Król. – Wydaje się, że warto wykorzystać doświadczenia z wielu lat rozwoju publicznego rynku kapitałowego, a dobrym rozwiązaniem byłaby samoregulacja branży – skwitował Mirosław Kachniewski.

Rejs 2 dzięki społeczności

Część dyskusji poświęcono praktycznym aspektom finansowania projektów inwestycyjnych tą drogą. Poza historiami sukcesu polskich przedsiębiorców, pojawił się też wątek inwestowania w branży rozrywkowej.  – Film jest terenem o szybkiej stopie zwrotu, ale i dużym stopniu ryzyka. To ryzyko można jednak rozpoznać i je minimalizowować – mówił o specyfice inwestowania w projekty rozrywkowym reżyser Marek Piwowski. – Od pewnego czasu planujemy wykorzystanie crowdfundingu do sfinansowania produkcji „Rejsu 2”. Budżet to 6-7 milionów, nie będzie to proste, ale wydaje się możliwe – dodał Król.

-W moim głębokim przekonaniu rozwój kolejnych możliwości pozyskania kapitału wspomaga rynek. Nie sama forma finansowania jest najważniejsza, a wspieranie przedsiębiorców, także tych, którzy dopiero startują, podejmują trud działalności na własną odpowiedzialność – komentował Artur Zaperty z Banku Pekao S.A. Goście konferencji zastanawiali się nad możliwości skutecznej adaptacji equity crowdfunding na polskim rynku kapitałowym. - Przejście przez proces pozyskiwania kapitału jest dosyć trudne i czasem zabija to inicjatywę, ten najważniejszy pierwiastek małej przedsiębiorczości – Adam Maciejewski, Prezes Giełdy Papierów Wartościowych, który niedawno zapowiedział, iż GPW platformę tego typu utworzy. O tym, w jaki sposób crowdfunding może pomóc firmie pozyskać inne źródła finansowania mówił Krzysztof Ślisiński z Fundacji CGS. – Świetny przykład stanowi polska spółka Zortrax, która pozyskała 180 tys. dolarów w ramach kampanii finansowania społecznościowego, a po tym sukcesie uplasowała emisję obligacji na rynku Catalyst na kwotę 6 milionów złotych.

Przyszłość equity crowdfunding

Wspólnicy.pl i crowdangels.pl to portale, z których już obecnie mogą korzystać polscy przedsiębiorcy, podobne plany ma też GPW. – Giełda planuje realizację zarówno platformy equity crowdfunding, jak i podobnego rozwiązania dla instrumentów dłużnych – mówił Adam Drutel. W sens takich rozwiązań wierzą także przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

Karol Król przekonywał, że rozwój equity crowdfunding w Polsce wymaga połączenia trzech czynników – odpowiedniej i bezpiecznej infrastruktury, dobrze przygotowanych i profesjonalnie wycenionych projektów biznesowych oraz świadomych inwestorów. – Jest potrzeba rozwoju tego procesu, zwiększenia profesjonalizmu i wprowadzenia określonych standardów informacyjnych. Dopiero to przyciągnie inwestorów, doprowadzi do zwiększenia transparentności procesu inwestycyjnego na prywatnym rynku kapitałowym i  zagwarantowania ochrony jego uczestników – ocenił Król.

Equity crowdfunding ma duży potencjał do rozwoju i stwarza ogromne szanse dla polskich przedsiębiorców i inwestorów. Choć wymaga zwiększenia świadomości i zaangażowania interesariuszy rozwoju rynku kapitałowego, to uczestnicy konferencji zgodnie przyznali, że należy go promować. Wkrótce zostanie opublikowany specjalny raport „Equity Crowdfunding w Polsce”.

Celem powstania Centrum Gospodarki Społecznościowej jest zwiększanie dostępu do kapitału, popularyzacja alternatywnych form finansowania oraz rozwoju przedsięwzięć biznesowych, społecznych i kulturalnych. Doradzamy, edukujemy i wspieramy pomysłodawców, przedsiębiorców, inwestorów oraz współpracujemy z nauką i administracją publiczną.

Partnerami strategicznymi organizacji konferencji był Bank Pekao S.A., Mind Progress Group i właściciel portalu wspólnicy.pl. Więcej informacji www.cgs.org.pl.

Komentarze (0)