Kto jechał do Madrytu na Startup the Fusion 2014 dla zapowiadanych przez organizatorów "350 osób, 40 startupów i 15% inwestorów" mógł się rozczarować. Impreza miała znacznie mniejszy rozmach. Spotkani tam ludzie nauczyli nas jednak wiele.

Hiszpański kryzys ekonomiczny zredukował zwłaszcza możliwości inwestorów, którzy, unikając ryzyka, są co prawda gotowi wyłożyć dwa miliony euro, ale tylko jeśli firma przynosi już sto tysięcy euro miesięcznie. AudioTrip w Hiszpanii szukał przede wszystkim okazji do wymiany pomysłów - dlatego wracamy zadowoleni i dzielimy się tym, co widzieliśmy.

Na konferencji spotkaliśmy kapitalnych ludzi. Romain Huet, developer advocate z Twittera opowiedział nam o Crashlytics - darmowym narzędziu do rejestrowania błędów aplikacji mobilnych w SDK i wykrywania ich przyczyn - właśnie zaczynamy je testować. Peter "Mighty Eagle" Vesterbacka, Chief Marketing Officer z Rovio podzielił się z nami planami firmy. Wygląda na to, że już nie wystarcza im budowa parków i wesołych miasteczek, przyszła pora, by nauczanie wreszcie pożegnało epokę Guttenberga. A skoro przy Rovio jesteśmy, nie można nie wspomnieć o nowej wersji Angry Birds. Widzieliśmy i nawet graliśmy w nią chwilę, ale musieliśmy obiecać, że nie zarejestrujemy i nie podamy dalej, więc krótko - przygotujcie się na parcour.

Spotkaliśmy się też z Vincentem Rosso, Country Manager Spain & Portugal z BlaBlaCar i Jeroenem Merchiersem, Country Manager Spain & Portugal z Airbnb, który opowiedział nam o szerokiej ofercie jego serwisu, który w Hiszpanii jest niezwykle popularny. Można w nim znaleźć sześćdziesiąt tysięcy mieszkań, a nawet prywatne wyspy do wynajęcia! Jego klienci, o co najmniej dwuletnim stażu, przyznają, że bez Airbnb utrzymanie ich nieruchomości nie byłoby możliwe.

fot. AudioTrip | Na zdjęciu (od lewej): Maciej Frankowicz, Peter Vesterback (Rovio) i Michał Kępiński

Startup the Fusion 2014 pozwolił nam też posłuchać przedstawicieli największych konferencji startupowych w Europie m.in. Slush, Arctic15, Pioneers czy Mobile World Congress. Opowiedzieli o tym, jak to jest być organizatorem, do czego dążą i jakie triki stosują na organizowanych przez siebie wydarzeniach. Nas zainteresowały szczególnie rady Dimitria Sarle, CEO z Arctic 15. Pierwsza mówiła o tym, że nie warto oglądać więcej niż dwóch wystąpień na konferencji. Zamiast tego należy rozmawiać z pozostałymi jej uczestnikami.

Porada druga dotyczyła tego, że każdy prelegent musi iść na godzinę "do kąta", zaraz po skończonym wykładzie. Tam pozostaje do dyspozycji wszystkich, którzy chcą z nim porozmawiać. Takie stanie w kącie lubimy! Jakie wyciągnęliśmy wnioski z pobytu w Madrycie?

Nie jedź tam, żeby szukać inwestora, bo to kraj w/po kryzysie, gdzie założenie firmy zajmuje ponad sto dni. Jedź tam, by poznać ludzi i nieco odmienności. Jedź na mały event, bo dzięki temu z głównymi mówcami będziesz miał szansę porozmawiać osobiście, bez wielkiego ścisku i przez 40 minut - jeśli będzie o czym. Podczas całej podróży nie zobaczyliśmy stadionu ani zbiorów del Prado - nie uciekną. Za to przyjrzeliśmy się nowo powstającemu centrum startupowemu i wierzcie nam - było warto!

Michał Kępiński

CEO AudioTrip

Dzięki przygotowaniu akademickiemu w dziedzinie psychologii i socjologii oraz ogromnemu zamiłowaniu do jakościowego softu, przypadło mu w udziale nadzorowanie i troska o synergię całego projektu, oraz pisanie dokumentów z Dużą Ilością Trudnych Słów. W swojej karierze zawodowej był już Key Account Managerem, Po prostu Managerem, Marketing Managerem, Dyrektorem Handlowym i Pełnomocnikiem Zarządu ds. ISO. Nie zna się na silnikach spalinowych, wierzy w Agile i SCRUM, wieszczy świetlaną przyszłość Project Glass i interface’ów opartych na okularach VR.

Komentarze (0)