Polski finał krajowego etapu międzynarodowego konkursu Hack4Europe, czyli dwudniowego maratonu programowania, którego uczestnicy opracowywali aplikacje z wykorzystaniem otwartych zasobów Europeany - największej europejskiej biblioteki cyfrowej, już za nami. Podczas europejskiego finału 21-22 czerwca w Brukseli Polskę reprezentować będzie innowacyjna aplikacja Art Space.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

26 i 27 maja w Warszawie odbył się krajowy finał konkursu Hack4Europe, którego organizatorem był Narodowy Instytut Audiowizualny, we współpracy z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym. Hack4Europe to międzynarodowy konkurs, którego celem jest zachęcenie młodych programistów i IT designerów do twórczego wykorzystania zbiorów największej europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana (www.europeana.eu). Uczestnicy trwającego dwa dni maratonu programowania uzyskali dostęp do ponad 20 milionów cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego Europy – obrazów, fotografii, druków, materiałów audiowizualnych i audialnych oraz interfejsu programowania aplikacji (API) Europeany.

Zadaniem uczestników było opracowanie aplikacji, dzięki którym otwarte zasoby kultury znajdą nowatorskie zastosowanie. W ciągu dwóch dni maratonu programowania opracowanych zostało 6 prototypów aplikacji w kreatywny sposób wykorzystujących zasoby największej europejskiej biblioteki cyfrowej Europeany.

Jury krajowego etapu konkursu, w składzie:

  • Jan Molendijk, Fundacja Europeana (Przewodniczący Jury),
  • Marcin Werla, Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe,
  • Agnieszka Słodownik, NInA,

zadecydowało, że podczas europejskiego finału Hack4Europe 21-22 czerwca br. w Brukseli Polskę reprezentować będzie aplikacja opracowana przez Agatę Dziekan i Marka Średniawę – Art Space. Aplikacja ta została doceniona zarówno przez Jury – zwyciężyła w kategorii „Najbardziej innowacyjna aplikacja”, jak również przez publiczność zgromadzoną w trakcie prezentacji efektów hackatonu – zdobywając nagrodę publiczności.

Aplikacja Art Space umożliwia promocję zbiorów europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana i udostępnianie ich w przestrzeni publicznej: kawiarniach, bibliotekach, szkołach, hotelach, klubach itp. Dzięki ekranom LCD na których wyświetlane są zdjęcia wybranych zasobów pochodzących np. z Europeany i dostępnemu online systemowi zarządzania kolekcją złożoną z wybranych dzieł sztuki, każdy mógłby prowadzić „wirtualny leasing sztuki”, tworzyć własne, wysoko spersonalizowane kolekcje i na co dzień cieszyć oczy dziełami wielkich twórców. Projekt łączy Europeanę z innymi zasobami, ułatwiając dostęp do sztuki w codziennych sytuacjach i zachęcając do interakcji za pomocą telefonów i portali społecznościowych.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)