Polski finał krajowego etapu międzynarodowego konkursu Hack4Europe, czyli dwudniowego maratonu programowania, którego uczestnicy opracowywali aplikacje z wykorzystaniem otwartych zasobów Europeany - największej europejskiej biblioteki cyfrowej, już za nami. Podczas europejskiego finału 21-22 czerwca w Brukseli Polskę reprezentować będzie innowacyjna aplikacja Art Space.

26 i 27 maja w Warszawie odbył się krajowy finał konkursu Hack4Europe, którego organizatorem był Narodowy Instytut Audiowizualny, we współpracy z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym. Hack4Europe to międzynarodowy konkurs, którego celem jest zachęcenie młodych programistów i IT designerów do twórczego wykorzystania zbiorów największej europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana (www.europeana.eu). Uczestnicy trwającego dwa dni maratonu programowania uzyskali dostęp do ponad 20 milionów cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego Europy – obrazów, fotografii, druków, materiałów audiowizualnych i audialnych oraz interfejsu programowania aplikacji (API) Europeany.

Zadaniem uczestników było opracowanie aplikacji, dzięki którym otwarte zasoby kultury znajdą nowatorskie zastosowanie. W ciągu dwóch dni maratonu programowania opracowanych zostało 6 prototypów aplikacji w kreatywny sposób wykorzystujących zasoby największej europejskiej biblioteki cyfrowej Europeany.

Jury krajowego etapu konkursu, w składzie:

  • Jan Molendijk, Fundacja Europeana (Przewodniczący Jury),
  • Marcin Werla, Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe,
  • Agnieszka Słodownik, NInA,

zadecydowało, że podczas europejskiego finału Hack4Europe 21-22 czerwca br. w Brukseli Polskę reprezentować będzie aplikacja opracowana przez Agatę Dziekan i Marka Średniawę – Art Space. Aplikacja ta została doceniona zarówno przez Jury – zwyciężyła w kategorii „Najbardziej innowacyjna aplikacja”, jak również przez publiczność zgromadzoną w trakcie prezentacji efektów hackatonu – zdobywając nagrodę publiczności.

Aplikacja Art Space umożliwia promocję zbiorów europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana i udostępnianie ich w przestrzeni publicznej: kawiarniach, bibliotekach, szkołach, hotelach, klubach itp. Dzięki ekranom LCD na których wyświetlane są zdjęcia wybranych zasobów pochodzących np. z Europeany i dostępnemu online systemowi zarządzania kolekcją złożoną z wybranych dzieł sztuki, każdy mógłby prowadzić „wirtualny leasing sztuki”, tworzyć własne, wysoko spersonalizowane kolekcje i na co dzień cieszyć oczy dziełami wielkich twórców. Projekt łączy Europeanę z innymi zasobami, ułatwiając dostęp do sztuki w codziennych sytuacjach i zachęcając do interakcji za pomocą telefonów i portali społecznościowych.

źródło: informacja prasowa

Komentarze (0)