Polski rynek m-commerce szybko się rozwija – w ubiegłym roku jego wartość wyniosła pół miliarda złotych, a w tym roku ma się podwoić*. Wdrażanie rozwiązań mobilnych stało się sprawą priorytetową dla wielu polskich przedsiębiorstw, natomiast wśród konsumentów widać wreszcie realne zainteresowanie tym kanałem zakupowym.

Pełna treść artykułu dostępna dla naszych stałych czytelników

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem

Partner technologiczny

Jakie są perspektywy?

Ruch generowany przez użytkowników urządzeń mobilnych w polskich e-sklepach wzrósł aż o 130 procent od początku 2013 roku. Przyczyną tak gwałtownego wzrostu jest głównie popularyzacja urządzeń mobilnych w Polsce. Już 44% Polaków posiada smartfony i tablety** i korzysta z nich coraz bardziej świadomie. Od początku roku 2014 jesteśmy świadkami zintensyfikowanych działań i inwestycji firm w rozwój technologii mobilnych w różnych sektorach – od handlu i wyspecjalizowanych usług dostępnych za pomocą smartfona po bankowość i płatności mobilne. – Jednym z najbardziej istotnych elementów tych inwestycji jest odpowiednie przystosowanie oprogramowania do wersji mobilnej w taki sposób, aby było ono intuicyjne dla użytkownika, a usługi dostępne drogą mobilną wygodniejsze niż tradycyjne. Drugą sprawą jest obsługa płatności na urządzeniach mobilnych – komentuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi.

Wyzwania i korzyści mobilności 

Posiadanie wersji mobilnej biznesu niesie ze sobą szereg korzyści, zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Jedną z nich są m.in. rozwiązania takie jak geolokalizacja, pozwalająca wykorzystać lokalizację potencjalnego klienta i przesłać mu odpowiednią ofertę w odpowiednim momencie, np. kiedy pojawia się w okolicy stacjonarnego punktu sprzedaży. Dzięki urządzeniom mobilnym potencjalni sprzedawcy mogą również dostarczać spersonalizowane treści i oferty dla konkretnego klienta. W połączeniu z szybkością dotarcia w kanale mobilnym aspekty te mogą być głównym czynnikiem skłaniającym użytkowników smartfonów i tabletów do zakupów. - Z całą pewnością liczy się zrozumienie specyfiki rynku i przyzwyczajeń użytkowników smartfonów. Firmy chcące świadczyć swoje usługi lub sprzedawać towary w kanale mobilnym muszą upewnić się, że ich rozwiązania niosą dla użytkownika wartość dodaną, tzn. są szybsze czy wygodniejsze niż znane mu dotychczas – ocenia Urban. Tendencji na rynku nie wolno ignorować, a obecność w kanale mobilnym może stać się wyróżnikiem marki. Posiadanie wersji mobilnej biznesu internetowego powoli stanie się koniecznością, determinującą konkurencyjność na rynku. Wprowadzenie strategii wielokanałowej sprzedaży z uwzględnieniem m-commerce będzie elementem wspierającym handel internetowy, w wielu przypadkach zgodnie z zasadą „przeglądam oferty na mobile, a kupuję poprzez desktop”. 

-
* Według raportu „M-commerce w praktyce 2013“ przygotowanego dla mGenerator.pl
** Według raportu „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” przygotowanego pod patronatem TNS Polska

Komentarze (0)