Jak zostać dobrym grafikiem? Jakie zasady powinniśmy przestrzegać wykonując ten zawód? Na te i na wiele innych pytań odpowiedzi znajdziecie w tym artykule. O tym, czego nie wie przeciętny internauta w tematyce projektowania rozmawiamy z doświadczonymi grafikami.

Na zdjęciu: Dawid Liberadzki, UI/UX designer w Docplanner i Goldenline

Użytkownik nie ma myśleć

Dawid Liberadzki, UI/UX designer w Docplanner i Goldenline zapytany o to, czego przeciętny internauta nie wie na temat projektowania wymienia aż sześć rzeczy. Pierwsza dotyczy tego, że dobry UX opiera się nie na inteligencji, tylko na odruchach. - Nie pozwólmy, aby na Twojej stronie odwiedzający “tracili czas” na myślenie. Mają wykonywać akcje podświadomie - przekonuje Dawid Liberadzki. Jego zdaniem, użytkownik powinien też wykonywać takie akcje, które są podsuwane przez nas. Przykład takiego polecenia, wzięty z życia, dotyczy zapalenia światła w łazience i obserwowania, jak współlokator przechodząc obok najpierw je gasi, a później znów zapala przy wejściu do niej. Kolejna rzecz, o której nie wie przeciętny internauta dotyczy tego, że podobno nie lubimy używać wyszukiwarki. - Większość woli wyklikać szukaną informację, jeśli ma taką możliwość, niż wpisać frazę - mówi.

Przypomina, że to kolejny dowód na to, że ważny jest dobry układ strony, bo klikanie nie wymaga chwili zastanowienia. Za to wpisywanie zmusza do zatrzymania się i przemyślenia, co chcemy wpisać. - Generalnie flow użytkownika w przypadku, gdy ma listę stu widocznych elementów, z wyszukiwarką nad nimi wygląda tak: zaczyna się od przejrzenia kilkudziesięciu pierwszych elementów i dopiero, gdy nie znajdzie pożądanego elementu, użyje wyszukiwarki - opowiada UI/UX designer Docplannera i Goldenline. Kolejną rzeczą, którą warto wiedzieć o projektowaniu jest to, że najciekawsze dla użytkownika są prawdziwe zdjęcia, nie stocki kupowane w bankach zdjęć. Są lepsze nawet jeśli nie przedstawiają ciekawej sytuacji. Użytkownik widząc jednak prawdziwe zdjęcie będzie czuł się pewniej, niż widząc panią przypominającą ”lalę z telewizji”.

Budujmy fejm wśród klientów

“Lorem ipsum przy projektowaniu nie jest ok” to kolejna zasada projektowania, która może zaskoczyć nie jednego amatora. Na forach i przykładowych pracach możemy znaleźć właśnie teksty lorem ipsum, czyli wygenerowaną treść, która ma posłużyć tylko jako wypełniacz. Okazuje się, że wykorzystanie jej nie przynosi oczekiwanych efektów. - Bardzo często po wprowadzeniu prawdziwego tekstu cały układ się sypie. Jeżeli mamy taką możliwość, to projektujmy na prawdziwych tekstach - mówi Dawid Liberadzki. - Poza tym rozwiązuje to kolejny problem grafików. Czytamy to, co projektujemy, przez to grafika odpowiada treści tekstu - dodaje. Przedostatnia rzecz, o której powiedział nam ten doświadczony UI/UX Designer dotyczy kopiowania prac. Liberadzki uważa, że kopiowanie jest wyłącznie dobre, o ile kopiujemy najlepszych i wyłącznie w celach szkoleniowych.

W ostatniej zasadzie każdego grafika, nasz rozmówca zamieściłby dotyczącą tego, że grafik powinien projektować dla klientów zleceniodawcy, a nie dla kolegów designerów. - Grafik powinien poznać potrzeby docelowego klienta zleceniodawcy. I dopiero wtedy, w konsultacji z klientem, zabrać się za projektowanie - przekonuje. Mówi też, że większość stron typu 'wizytówka' ma pełnić dwie funkcje. Po pierwsze, dostarczyć pożądanych informacji. Po drugie, nakierować na kontakt czy sprzedaż. - Jeżeli klient zauważy wzrost ilości zapytań, bądź zadowolenia klientów powinniśmy czuć, że zrobiliśmy dobrą robotę. Fejm wśród grafików wcale nie robi z nas dobrego grafika. Budujmy fejm wśród klientów! - dodaje Dawid Liberadzki, UI/UX designer w Docplanner i Goldenline. Podobnego zdania jest Łukasz Kułakowski, grafik z piętnastoletnim doświadczeniem.

Największa nagroda dla projektanta

- Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że wszystko wokół nich jest w jakiś sposób zaprojektowane: dobrze lub źle - mówi Łukasz Kułakowski, Head of Design at Websummit.net. Przekonuje, że tak naprawdę ten mały design, z którego korzystamy na co dzień jest dla nas najważniejszy. Bilety, druki w urzędach, system oznakowania przestrzeni to rzeczy, które powinny być zaprojektowane najlepiej. - Może nie przynoszą chwały, ani wielkich nagród na międzynarodowych festiwalach i konkursach, ale zmieniają nasze życie na lepsze. A to chyba największa nagroda dla projektanta - dodaje. Rozmawialiśmy z nim, o czym przeciętny internauta nie wie w tematyce projektowania. Podobno najczęściej zapominamy o podstawowej rzeczy, czyli o tym, że to właśnie design naszej strony pomaga klientowi nam zaufać.

Na zdjęciu: Łukasz Kułakowski, Head of Design at Websummit.net

- Twórcy startupów zapominają o tym, że ich produkt i cała otoczka wokół niego powinna być profesjonalnie zaprojektowana - przekonuje Kułakowski. Jego zdaniem na designie się nie oszczędza, bo jeżeli raz zbudujemy swój branding poprawnie i będziemy poprawnie go prowadzić, to często staje się on gwarantem rozpoznawalności, zdobywania inwestorów i sukcesu na rynku. Po zobaczeniu loga naszej firmy klient powinien od razu wiedzieć czym się ona zajmuje. Zanim jednak zaczniemy budować branding musimy odpowiedzieć na kilka pytań: co robimy, kto jest naszym targetem, jakie są nasze atuty, co robimy dobrze, jak chcemy się rozwijać, kto jest naszą konkurencją itp. - Taki dokument nazywamy briefem i pomaga on projektantowi zbudować odpowiednią komunikację i strategię, której wizualna stroną jest logo i cała identyfikacja wizualna - mówi Łukasz Kułakowski.

Skromny, dociekliwy i cierpliwy

Jeśli miałby udzielić porad młodym projektantom, to pierwsza dotyczyłaby właśnie skromności. - Pamiętaj, że zawsze jest ktoś lepszy od Ciebie, nie ważne jak dobry jesteś - przekonuje. Za chwilę dodaje jednak, że nie warto marnować czasu na myślenie o tym, a lepiej skupić się na projektowaniu. Kolejna rada: bądź cierpliwy i zadawaj dużo pytań. - Nawet jeżeli wydaje ci się, że znasz odpowiedź, dobrze jest poznać zdanie drugiej osoby. Po 15 latach pracy w branży nadal zadaje pytania, przez co czasem dowiaduje się, jak mało jeszcze wiem - mówi Head of Design at Websummit.net. Zaleca też poświęcanie jak najwięcej czasu na projektowanie. Jego zdaniem każda minuta, nawet “zmarnowana” na nieudany projekt, nie jest czasem straconym, ale poświęconym na naukę. Bo każdy popełnia błędy, a projektowanie to nie linia ciągła z punktu A do B. To wiele dróg, które często kończą się ślepą uliczką.

-

To tylko kilka z wielu rzeczy, o których nie wie przeciętny internauta na temat projektowania. Jeśli uważasz, że do powyższej listy powinny zostać dodane kolejne przykłady - napisz o tym w komentarzu pod artykułem. Chętnie dodamy je do artykułu!

Komentarze (0)