​Kwestia bilansu zewnętrznego i wewnętrznego jest ważna nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i w projektowaniu produktu. Jak zaprojektować go tak, by przypadł do gustu użytkownikom? Trzeba próbować, próbować i jeszcze raz próbować. Aż znajdziemy ten idealny model.

Gdy mamy do czynienia z produktem dla rynku masowego, zawsze warto zaczynać od wzoru zewnętrznego. W tym przypadku rozmiar i kształt mają duże znaczenie i właśnie dyktują zasady wewnętrznego układu akcesoriów produktu.

Design dla produktu masowego to fizyczny interfejs jego wykorzystania, który bezpośrednio wpływa na doświadczenie użytkownika. Więc podejście do opracowania wzoru ma być takim, jak podczas projektowania interfejsów. Musimy brać pod uwagę psychologię, anatomię, ergonomikę, otoczenie oraz wydarzenia, które mają miejsce w środowisku jego eksploatacji.

Żeby zrozumieć, jak ma wyglądać produkt, trzeba spróbować przewidzieć scenariusze użycia (zarówno standardowe jak i niestandardowe), przewidzieć rozwój technologii, po prostu przewidzieć przyszłość, ponieważ, niestety, odstęp czasowy od pomysłu do wysyłki gotowego produktu z fabryki często wynosi kilka lat.

Niedociągnięcie któregokolwiek, wydawałoby się, drugorzędnych czynników może wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika tak samo jak i nieprawidłowe działanie podstawowych funkcji. Na przykład, niefortunna lokalizacja uchwytu na kubek w samochodzie może w dużej skali zmniejszyć wielkość sprzedaży konkretnej marki i zostać przyczyną porażki modelu w walce konkurencyjnej.

W niektórych przypadkach ze względu na design zewnętrzny musimy przerobić prototyp i całkowicie zmienić zasady działania produktu.

Tak na przykład stało się ze startupem Bike Lift&Carry. Na etapie projektowania wzięliśmy za podstawę zasadę działania drążku skrętnego, takiego jak na lotnisku. Ale przez taką mechanikę produkt był za długi i za gruby, czyli niefunkcjonalny i po prostu nieładny. Potrzebowaliśmy alternatywy. Szukaliśmy wokół siebie podobnych rzeczy, przyglądaliśmy wszystkiemu, co się skręca, by zainspirować się i poprawić nasz produkt.

Do czasu gdy przypadkiem natknęliśmy się na prostą ruletkę, na której kręci się linka stalowa. Taki mechanizm można zobaczyć na przykład w sklepach elektroniki, tymi linkami podłączają się telewizory, żeby złodziej nie mógł wynieść towaru.

Na zdjęciu: Poszukiwanie rozwiązania dla prototypu Bike Lift&Carry

Proste i eleganckie rozwiązanie pozwoliło zaprojektować produkt, który zadowolił wszystkie wymagania z punktu widzenia mechaniki, wymiarów i wyglądu.

Na zdjęciu: Aktualny wygląd Bike Lift&Carry

Skupienie się na wzorze zewnętrznym to nie priorytet formy nad funkcją, lecz priorytet komfortu użytkownika nad komfortem inżyniera. Wspomnijmy produkty przemysłu radzieckiego. I wspomnijmy produkty Apple.

Design zewnętrzny i architektura wewnętrzna są powiązane ze sobą. Opracowanie wyglądu albo scenariuszy wykorzystania produktu jest niemożliwe bez względu na wewnętrzne wyposażenie techniczne: elektronikę czy mechanikę. Produkt to kompleks funkcji.

Technologii i zewnętrzny form factor rozwijają się współbieżnie stymulując siebie nawzajem: pragnienie użytkownika by zaoszczędzić miejsce w mieszkaniu ciągle zmuszało wyrobników do wymyślania coraz bardziej płaskich ekran. W tym samym czasie istnienie płaskich ekranów zmuszało wynalazców do szukania nowych form factors dla elektroniki użytkowej.

Stałe zwiększające się ekrany smartfonów powodują inne niedogodności, na przykład ryzyko złamania albo uszkodzenia ekranu. To stymuluje inżynierów do wymyślenia ekranów elastycznych. Z kolei dostępność takich technologii inspiruje designerów do przemyślenia innych produktów. I to jest proces permanentny.

Sens wzornictwa przemysłowego polega na tym, by maksymalnie wykorzystać możliwości i geometrię istniejących rozwiązań technicznych, nie dodając ani joty zbędnego materiału, przestrzeni albo elementu niefunkcjonalnego. Wszystko po to, by otrzymać wzór logiczny, zakończony funkcjonalnie i estetycznie.

Dobrym przykładem jest ciało sportowca. W ciele człowieka nie ma zbędnych i niefunkcjonalnych detali. Maksymalnie estetyczny wygląd osiąga się gdy powłoka, skóra dopasowuje się do ciała cienką warstwą bez zbędnych objętości i ciał obcych. To podstawa. A dalej swoją magię tworzy już kosmetyka.

-

Aleksander Nesterenko

CEO biura opracowania nowych produktów ARTKB

 

 

Komentarze (0)