... ... ...

Tak się blokuje reklamę w Polsce. Robi to co trzeci polski internauta

Pressroom MamStartup
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Dodane

21-06-2016

Informacja prasowa
Nawet 7 mln użytkowników, czyli co trzeci internauta w Polsce (34,4 proc.), blokuje reklamę online. Takie wnioski płyną z raportu autorstwa Cloud Technologies, które badanie zrealizowano w oparciu o analitykę danych z ponad 100 mln urządzeń podpiętych do globalnej Sieci.

Zdjęcie główne artykułu by stocksnap.io

To pierwsze w Polsce badanie rynkowe sprawdzające faktyczną, a nie tylko deklaratywną, skalę popularności rozwiązań do blokowania reklam w Sieci wśród internautów. Z badania przeprowadzonego przez Cloud Technologies wynika ponadto, że reklamę online najrzadziej blokują internauci korzystający z urządzeń mobilnych: w tym segmencie odsetek blokujących sięgnął raptem 1,3 proc.

– Nasze badanie opiera się na metodyce, której do tej pory nie wykorzystywano w raportach branżowych tego typu. Braliśmy bowiem pod uwagę wyłącznie twarde, empiryczne dane, sprawdzając aktualną, a nie tylko deklarowaną obecność wtyczek blokujących w przeglądarkach użytkowników. Metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interview), najczęściej stosowana w podobnych raportach, w naszej ocenie nie oddaje rzeczywistego stanu rzeczy. Bada jedynie deklaracje użytkowników, które same w sobie są problematyczne. Internauci mogą np. nie wiedzieć, że korzystają z wtyczek blokujących bądź pobrali oprogramowanie blokujące reklamy jakiś czas temu, ale realnie już z niego nie korzystają. Wykorzystując w naszej metodyce analizę Big Data, jesteśmy w stanie zobrazować faktyczną i aktualną skalę blokowania reklam w Polsce. Poprzez ten raport chcemy zwrócić uwagę na realny problem, który tyczy się nie tylko branży reklamowej i wydawców, lecz polskiego Internetu w ogóle. Skalę blokowania reklam w Polsce bez cienia przesady można już porównać do skali piractwa komputerowego z lat ’90 XX wieku. Jeśli co trzeci internauta blokuje u nas reklamę online, a raptem co piąty decyduje się wesprzeć wydawców niewielką opłatą za dostęp do treści online, która nie przekracza u nas 50 zł w skali roku, to mamy poważny kłopot – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.

– Jeśli polscy internauci nadal będą masowo blokować reklamy w Sieci, to muszą przygotować się na sytuację, w której wydawcy postawią im ultimatum i wystawią rachunek: roczny dostęp do treści na kwotę 128 zł. Tyle wychodzi po podzieleniu wartości polskiego rynku reklamy w Sieci przez liczbę osób korzystających z serwisów. Musimy uzmysłowić sobie fakt, że jeśli będziemy blokować reklamy w Sieci, to albo doprowadzimy sytuacji, w której będziemy musieli płacić za dostęp do każdej treści większe pieniądze, albo tej treści po prostu nie będzie – dodaje Prajsnar.

Wedle statystyk e-Marketera globalne straty wydawców spowodowane blokowaniem reklam mogą w tym roku sięgnąć nawet 27 mld dolarów.

– Ciekawe wnioski z naszego badania płyną dla sektora e-commerce. Okazuje się, że użytkownicy blokujący reklamy odpowiadają za blisko 40 proc. odsłon w sklepach internetowych. Tak spory odsetek może stanowić istotne ograniczenie dla działań retargetingowych w e-sklepach, ponieważ wydawca nie jest w stanie odpowiednio określić profilu zainteresowań i zainteresowań blokującego internauty. Użytkownicy blokujący reklamy online, mają również o ponad 30 proc. mniejszą skłonnością do dokonania zakupu. Fakt ten może świadczyć o rzeczywistym wpływie reklamy internetowej na decyzje zakupowe użytkowników. Jeśli oczywiście wyświetlana przez wydawcę reklama została odpowiednio stargetowana, dopasowana i spersonalizowana do konkretnego użytkownika – tłumaczy CEO Cloud Technologies, spółki będącej właścicielem największej hurtowni danych w tej części Europy.

Zgodnie z raportem Cloud Technologies wśród systemów operacyjnych prym wiodą użytkownicy MacOS. Odsetek użytkowników blokujących reklamę online jest największy właśnie w tej grupie internautów i sięga 37,82 proc. Na drugim miejscu, z nieznacznie gorszym wynikiem, uplasowali się użytkownicy systemu Windows, wśród których 36,45 proc. korzysta z wtyczek lub rozszerzeń blokujących reklamę online. Trzecie miejsce, z wynikiem 36,07 proc, zajęli użytkownicy systemu Linux. Poza podium, ze znacznie już mniejszym odsetkiem blokujących, znaleźli się kolejno: użytkownicy systemu Android (reklamę blokuje raptem 1,43 proc. z nich) oraz iOS (0,28 proc.).

Z kolei w podziale na konkretne przeglądarki internetowe zdecydowanie najwięcej blokujących użytkowników (37,99 proc.) korzysta z Firefoxa. Tuż za nimi największy odsetek użytkowników blokujących reklamę online korzysta z Chrome (30,25 proc.) oraz Opery (29,66 proc.). Z kolei w przeglądarce Safari reklamy blokuje raptem 5,41 proc. użytkowników. Najniższy odsetek blokujących odnotowano u osób korzystających z przeglądarki Edge: raptem 0,43 proc. Ten ostatni wynik można wytłumaczyć zarówno faktem, iż najnowsza przeglądarka Microsoftu umożliwia natywne pozbycie się reklam dzięki funkcji „Widok do czytania”, a ponadto nie posiada jeszcze wsparcia ze strony AdBlock Plusa, najpopularniejszego programu do blokowania reklam na świecie.

Patową sytuację wydawców na polskim rynku Cloud Technologies chce rozwiązać za pomocą nowego mechanizmu emisji reklamy online, jakim jest UnBlock. Jest on odporny na działanie oprogramowania blokującego i umożliwia wydawcy wyświetlenie reklamy nawet u tych użytkowników, którzy korzystają z rozmaitych wtyczek i rozszerzeń blokujących w swoich przeglądarkach.

– UnBlock pozwala na odblokowanie i wyświetlenie internaucie dowolnej kreacji reklamowej, która została uprzednio zablokowana poprzez wtyczkę czy rozszerzenie blokujące. Nasze rozwiązanie obsługuje praktycznie każdą stosowaną dzisiaj formę reklamową, włącznie z kreacjami typu Rich Media, czyli np. reklamą video – tłumaczy Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, spółki będącej właścicielem UnBlocka – UnBlock posiada również drugą, równie istotną funkcjonalność. Potrafi przetworzyć kreację reklamową i wyeliminować dużą część operacji obliczeniowych z przeglądarki użytkownika. Dzięki temu odblokowana reklama w żaden sposób nie spowalnia ładowania witryny. Choć UnBlock jest w stanie odblokować reklamę w praktycznie dowolnym formacie, to zachęcamy wydawców do korzystania z możliwości targetowania przekazu reklamowego i emitowania mniej natarczywych ofert. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu gromadzonych i przetwarzanych przez nas danych, czyli Big Data. UnBlock to mechanizm systemowy typu win-win. Odblokowując reklamę UnBlock ogranicza straty wydawców, a zarazem nie wymaga od internautów przeznaczenia choćby złotówki na opłacenie dostępu do treści online – dodaje Piotr Prajsnar.

W raporcie Cloud Technologies oprogramowanie blokujące reklamy internetowe było wykrywane przy pomocy zestawu heurystyk, pozwalających na zidentyfikowanie najpopularniejszych wtyczek do przeglądarek internetowych. Do przygotowania opracowania zostały wykorzystane dane zebrane w czerwcu 2016 roku z serwisów internetowych działających w domenie polskiej lub udostępniających treści w języku polskim oraz bez względu na lokalizację i język preferowany przez użytkownika.

Pełny raport Cloud Technologies o blokowaniu reklam w Sieci dostępny jest do pobrania pod tym linkiem: http://www.cloudtechnologies.pl/#start

Komentarze (0)