Wielozadaniowość jest szkodliwa zarówno dla efektywnie wykonywanej pracy, jak i dla zdrowia. Okazuje się, że przez wykonywanie wielu czynności jednocześnie spada produktywność o 40 procent i obniża się poziom IQ. Dowiedz się, jakich zachowań powinno się unikać, aby osiągać dobre rezultaty.

Spadek efektywności o 40%

Nadmiar zawodowych obowiązków i napięte terminy często sprawiają, że jednocześnie zajmujemy się wieloma sprawami naraz. Dzieje się tak, ponieważ chcemy czym prędzej wywiązać się z danych obietnic i przejść do wykonywania kolejnych zadań. Nie tędy droga. Okazuje się, że wielozadaniowość niesie ze sobą szereg negatywnych konsekwencji, a pracownicy, którzy „łapią wiele srok za ogon” są mniej efektywni, niż podwładni skupieni na jednym celu.

Devora Zack, autorka książki pt. „Singletasking: Get More Done – One Thing at a Time” jest przekonana, że wykonywanie wielu czynności w jednym czasie może być przyczyną złych następstw, podaje serwis Entrepreneur. Pierwszym z nich jest spadek efektywności nawet o 40 procent. Kolejnym i najpoważniejszym zagrożeniem związanym z wielozadaniowością jest obniżenie poziomu IQ.

Lepiej nie przełączać zadań

Dlaczego wielozadaniowość jest tak szkodliwa dla efektów pracy i zdrowia? Zack wyjaśnia, że mózg może być jednocześnie w jednym miejscu, a więc próba podzielenia jego uwagi na kilku różnych zadaniach jest sprzeczna z naturą. Działając w ten sposób nie możemy skoncentrować się w pełni na realizacji konkretnego celu, a skaczemy między kilkoma opcjami.

Autorka książki o jednozadaniowości wskazuje, że  powyższe zjawisko nazywane „przełączaniem zadań” w naszych mózgach oprócz negatywnego wpływu na produktywność, może destruktywnie oddziaływać na nasze życie. I tu Zack przytacza wyniki badań dotyczących ruchu na drogach w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że kierowcy, którzy podczas jazdy piszą SMSy częściej doprowadzają do wypadków drogowych niż osoby pijane za kółkiem. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. W jednym czasie możemy wykonywać dobrze tylko jedną czynność.

Usuń rozpraszacze

Chcąc efektywnie pracować Zack radzi, aby poświęcić całą uwagę podejmowanym czynnościom. W tym celu należy oczyścić środowisko z „rozpraszaczy” i np. ustalić w ciągu dnia momenty, w których będziemy sprawdzać pocztę elektroniczną zamiast robić to co chwila. Autorka dodaje również, że powinniśmy wyłączyć wszelkiego typu alerty informujące nas o połączeniach i wiadomościach tekstowych.

Komentarze (0)