Branża:

turystyka

lifestyle

Finansowanie:

własne

Model biznesowy:

reklama

pośrednictwo

CityTester.pl - turystyczny tester miast

Czym jest Wasz projekt?

To turystyczny serwis skupiony wokół tzw. turystyki miejskiej. Z dala od informacji miejskich,  gospodarczych, politycznych itp. Przy czym w naszym wypadku turystyka jest rozumiana bardzo ogólnie – chodzi o spędzanie czasu w mieście (imprezy, koncerty, zwiedzanie, nocleg, zakupy, jedzenie itp.)

Jaki problem rozwiązujecie?

Dziś planując pobyt w mieście „skaczemy" po serwisach, szukając najpierw noclegu, potem miejsc kulinarnych, atrakcji turystycznych czy też wydarzeń w mieście. Nasz serwis jako agregator pozwala w jednym miejscu zlokalizować miejsca, z których będzie blisko (lub daleko, jak ktoś szuka spokoju) do restauracji, muzeum, na zakupy czy na koncert lub imprezę sportową. Pozwoli też sprawdzić aktualne imprezy w czasie pobytu w mieście. Agregacja tego typu miejsc z całą pewnością pozwoli zaoszczędzić czas i spojrzeć na miasto z bardzo szerokiej perspektywy, co ułatwi zaplanowanie pobytu czy dla mieszkańców - spędzenie wolnego czasu w swoim mieście. Poza tym, budowana baza przewodników ludzi, którzy są gotowi pokazać miasto z nieznanej dotąd strony uatrakcyjni wizytę w mieście.

Do kogo kierujecie swój produkt/swoją usługę?

Zarówno do polsko, jak i obcojęzycznych (pracujemy nad wielojęzycznością) turystów odwiedzających miasto oraz oczywiście mieszkańców miast opisywanych w serwisie. Ja sam wielu interesujących rzeczy o moim mieście dowiedziałem się z własnego serwisu, zwłaszcza jeśli chodzi o atrakcje turystyczne, a myślałem, że dobrze znam miasto.

Jaka jest Wasza konkurencja? Co jest Waszą przewagą nad nią?

Wydaje nam się, że konkurencja jest dość duża, ale skupia się na pojedynczych aspektach. Być może wychodzi z założenia, że jak coś jest od wszystkiego, to jest do niczego. My łamiemy to przysłowie. Mówiąc szczerze, liczymy na ścisłą współpracę z konkurencją i na to samo liczymy od konkurencji.

Jaki jest Wasz model biznesowy?

Zarabianie na reklamie, wyróżnieniach wpisów, prowizji z możliwości rezerwacji czy zakupu biletów. Obecnie są to wpływy tylko z reklam typu Google Adsense i to wpływy bardzo małe.

Kto stoi za projektem?

Mała firma skupiająca kilku pracowników z entuzjastycznym podejściem. Poszukujemy też ludzi, profesjonalistów do współpracy. Myśleliśmy też o zleceniu pewnych prac profesjonalnym firmom, ale obawiamy się stracić w ten sposób kontrolę nad projektem.

Na jakim etapie jest projekt? Jakie macie obecnie wyniki?

Nasz projekt jest na etapie startupu. Obecnie uzupełniamy bazę miejsc i mamy już kilka tysięcy pozycji: restauracje, hotele, atrakcje turystyczne. Wyniki to około 10% wzrost wejść z tygodnia na tydzień. Zakładając, że nigdzie się specjalnie nie reklamujemy, poza kilkoma wpisami na forach, jest to pozytywna informacja. Tygodniowo dodajemy prawie 1000 wpisów/miejsc – ale jesteśmy przygotowani do zwielokrotnienia liczby wpisów.

W jaki sposób projekt jest finansowany?

Własne środki. Mimo iż prowadzę firmę od ponad 15 lat, to nigdy nie korzystałem z dotacji i trochę mnie to przeraża. Chodzi głównie o składanie dokumentów i wypisywanie wniosków. Skoro gdzieś tam można się pomylić i wniosek może zostać odrzucony, to uznałem, że szkoda czasu. Natomiast nie wykluczam takiego unijnego podejścia. Skłamałbym gdybym powiedział, że nie liczę na zyski, ale to co obecnie robimy przy projekcie traktuję bardzo osobiście i podchodzę do niego bardziej jak do hobby (bo robię coś, co lubię) niż daleko idącej inwestycji i może stąd się bierze też niechęć do szukania alternatywnych źródeł finansowania.

Jakie są plany rozwoju?

Globalizacja pod domeną globalną. I kilka innych istotnych zmian. I oczywiście poszukanie inwestora strategicznego. Skuteczna promocja serwisu w Internecie, a reszta planów to niespodzianka i tajemnica :)

Grzegorz Sperczyński, członek komitetu inwestycyjnego Technoboard oraz eFund


Na początek


Projekt CityTester wyłonił się z bardzo fajnego pomysłu na agregator informacji turystycznych. W pewnym zakresie odpowiada potrzebie rynkowej, polegającej na dostępie do informacji (w tym płatnej), jednakże konkurencja na tym polu jest względnie wysoka, choć mocno rozproszona w usługach. Dobrym strzałem w działalności było ukierunkowanie się na duże miasta, istotny jest zakres informacji, jakie dotrą do klienta końcowego. Podstawową, zidentyfikowaną zaletą tego rozwiązania jest zatem prostota w dostępie do informacji.

Pomierzenie rynku

W serwisie widać ogromne zaangażowanie twórców w jego budowę. Podstawowym działaniem, jakie powinien przeprowadzić twórca są własne badania rynkowe na temat zakresu informacji w serwisie (nawet przy wykorzystaniu mechanizmu ankietowania facebooka). Zbadane powinno być to, jakie konkretnie informacje chce uzyskać odbiorca i jakiej wartości dodanej oczekuje. Oczywiście istotne jest zbudowanie konceptu w taki sposób, aby badał tylko tę część rynku, którą na początku serwis jest w stanie zagospodarować biznesowo. Kontent, zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami, powinien być dostępny za darmo. Istotne tu wydaje się przeniesienie ciężaru budowania kontentu na tzw. liderów sekcji oraz na samych użytkowników, dla których to miejsce powinno się kojarzyć z wykładnią prawdziwej i rzetelnej informacji. Twórca powinien zatem popracować nad mechanizmem:

  • Budującym kontent.
  • Uwiarygadniającym kontent.
  • Selekcjonującym kontent i eliminującym szum informacyjny.
  • Sposobem monetyzacji na usługach w oparciu o kontent.


Model biznesowy

Obecny model biznesowy zakłada czerpanie zysków z reklam, co nie jest dobrą drogą. Portal powinien iść w kierunku integracji usług z partnerami (powinien zostać opracowany program partnerski) np. w obszarze zakupów grupowych. Istotnym będzie również wprowadzenie płatnych recenzji, jednakże nie może to być wykonane kosztem wiarygodności. Przede wszystkim, budując portal na szacunku do użytkowników, mechanizm ten powinien stanowić dodatek potwierdzający słuszność wskazywanych informacji. Można tutaj posiłkować się np. usługą płatnych audytów, np. dokonując płatnej, ale wiarygodnej recenzji przez samych pracowników portalu. Z czasem można w ten sposób zbudować dodatkowe struktury i działać w formule przewodnika. Oczywiście jest to jeden z kierunków: to sam twórca powinien określić, w jakim kierunku serwis powinien pracować na wartość dodaną dla użytkowników i pieniędzmi – na konto firmowe.

Dalsze finansowanie

Po określeniu właściwej ścieżki rozwojowej portalu, twórca powinien skorzystać z finansowania w inkubatorze, który razem z nim dokona preinkubacji. Zaletą takiego rozwiązania wobec dotacji będzie szereg usług doradczych, które pomogą w rekonfiguracji biznesu i pomogą określić ścieżkę rozwojową np. pod ekspansję na rynki zagraniczne lub inwestora branżowego w drugim etapie rozwoju. Twórcy nie powinni uciekać od dokumentacji – formalizacja pewnych procesów w firmie świadczy o jej przygotowaniu do tzw. dużego biznesu, co może działać tylko z korzyścią dla serwisu.

Baza, wyniki

Twórcy w projekcie powinni nie tylko skupiać się na budowaniu rynku. Tutaj lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie partnera, który w zamian za barterową wymianę usług wprowadzi np. odpowiednią bazę. Twórcy powinni skupić się na zbudowaniu odpowiedniej wizji sprzedaży i monetyzacji ruchu, który już zaczyna pojawiać się w serwisie.

Zastosowanie

Obecnie serwis ma przed sobą dość długą ścieżkę rozwojową, jednak przy małej rekonfiguracji, może wejść od razu na właściwe tory, które pozwolą mu nabrać odpowiedniej szybkości. Czy będzie to metoda z inwestorem, czy małych kroczków przy zaangażowaniu własnych środków, na każdym etapie inwestycji tych środków w portal powinno towarzyszyć przekonanie i takie działanie, że zainwestowane środki muszą się zwrócić. Np. wraz z kampanią, wynikiem której będzie pozyskanie użytkowników, twórcy od początku powinni pomyśleć nad mechanizmem monetyzacji użytkowników w taki sposób, aby ich zatrzymać w serwisie, zbudować dla nich konkretną wartość dodaną (np. „napisz artykuł o ciekawym miejscu, dostaniesz zniżkę w hotelu o wartości n procent”). Istotne jest również skupienie się w konkretnym obszarze i operowanie w obrębie core-biznesu. Obecnie otwartych jest kilka wątków (np. zakładka ludzie i ich oferty), jednakże żaden z tych wątków nie jest zagospodarowany biznesowo.

Podsumowanie

Portal w obecnej chwili jest ciekawą, wartą sprawdzenia alternatywą dla obecnych portali turystycznych, for internetowych i macierzystych serwisów miast (w tym BIP-ów). Jednakże obecnie dysponuje bardzo małym kontentem i jest na początku swojej ścieżki.

Oczywiście życzę odnalezienia właściwego toru, który pozwoli zarówno spełnić misję społeczną serwisu, jak i zapewnić twórcom serwisu zarobek na godziwym poziomie.