Zmieniliśmy formułę naszego cyklu pt Startupy przy tablicy. Postanowiliśmy zebrać komentarze ekspertów w branży startupowej i jednocześnie uciec od punktowego oceniania startupów i wyłaniania „startupu miesiąca”. Odstąpiliśmy również od nagrody, ponieważ uważamy, że darmowy mentoring przewyższał ją o wielokroć.
Zasady nowej odsłony Startupy przy tablicy są takie: redakcja MamStartup wybiera najciekawsze projekty z tego miesiąca, prosi o zgodę w wzięciu udziału w cyklu i podsyła twórcom dodatkowe, szczegółowe pytania dotyczące projektu. Dane ujawnione przez twórców nie zostaną podane do informacji publicznej, trafią wyłącznie do jurorów. Startupy z października ocenili: Marcin Szeląg z Innovation Nest, Michał Olszewski z LMS Invest oraz Marcin Kurek, prywatny inwestor.
Oto komentarze naszych jurorów:
Marcin Szeląg
Investment Director @Innovation Nest
Audeo
Rynek audiobooków jak sami twórcy wskazują jest rynkiem młodym, który dopiero się rozwija. Pomimo tworzącego się rynku, jego potencjał w ujęciu globalnym jest duży. Próbując oszacować ten potencjał można wziąć pod uwagę choćby liczbę smartfonów na świecie, która dynamicznie rośnie. JPMorgan szacuje, iż w samym 2012 roku sklepy opuści blisko 700 milionów smartfonów.
Produkt oferowany przez Audeo potencjalnie mógłby zaadresować tak duży rynek jednak są pewne ograniczenia, które powodują że rynek docelowy dla Audeo jest znacznie mniejszy. Kilka powodów dlaczego:
- Katalog audiobooków, które oferuje Audeo jest ograniczony językowo;
- Segmenty klientów będą również ograniczone przez demografię (nie każdy użytkownik smartfona instaluje na nim aplikacje);
- Dodatkowym czynnikiem zmniejszającym rynek docelowy, będzie liczba czytelników na poszczególnych rynkach lokalnych
Jeżeli twórcy poradzą sobie z ograniczeniem językowym swojego katalogu, to nawet uwzględniając pozostałe ograniczenia – potencjalny rynek może pozwolić na zbudowanie dużej, globalnej firmy.
Model biznesowy wybrany przez Audeo spełnia dwa podstawowe założenia, jest powtarzalny oraz skalowalny. Dużym wyzwaniem dla twórców będzie jednak pozyskiwanie, utrzymywanie i zwiększanie liczby/wartości klientów. Jednym z kluczowych zasobów, który powinien zostać uwzględniony w modelu biznesowym to kompetencje pozyskiwania ruchu (growth hacking). Warto również zwrócić uwagę na innowację w modelach biznesowych związanych z dostępem do treści, jako przykład można podać Spotify (muzyka) czy też niedawno utworzony Oyster (książki).
Obszarem ryzyka, na który warto zwrócić szczególną uwagę może być pozyskiwanie nowych tytułów, zwłaszcza międzynarodowych.
FajneCV
Problem poszukiwania pracy i przechodzenia przez proces rekrutacyjny jest jednym z większych problemów, które próbują rozwiązać startupy na całym świecie. Adopcja technologii w celu ułatwienia i optymalizacji procesów związanych z rekrutacją wydaje się być oczywistym rozwiązaniem zarówno dla osób poszukujących pracy jak i dla pracodawców oraz agencji rekrutacyjnych.
Tworząc produkt skierowany do tego segmentu należy zwrócić szczególną uwagę na konkretne problemy i potrzeby potencjalnych klientów zarówno po stronie osób szukających pracy jak i pracodawców szukających pracowników. O ile liczba osób szukających pracy, może być duża to należy wziąć pod uwagę:
- ile osób z pośród tego segmentu faktycznie ma problem z przygotowaniem odpowiednich dokumentów rekrutacyjnych i czy będą skłonni zapłacić za ułatwienie im tego procesu;
- jak duże znaczenie dla pracodawców ma forma dokumentów rekrutacyjnych w odniesieniu do treści tych dokumentów;
W aspekcie ryzyk związanych z modelem biznesowym, to dużym wyzwaniem dla twórców może być znalezienie wystarczająco dużego wyróżnika i atraktora dla swojego produktu. Otoczenie konkurencyjne jest duże a produkt na poziomie propozycji rynkowej nie wyróżnia się szczególnie z szeregu innych rozwiązań zapewniających zbliżoną korzyść dla klienta.
TimeCloud
Produkt oferowany przez TimeCloud adresuje bardzo konkretny problem występujący u wielu potencjalnych klientów. Jednocześnie dotyka sfery, która jest indywidualna dla każdego przedsiębiorstwa, mianowicie relacji pracownik – pracodawca. W zależności od typu przedsiębiorstwa, charakteru wykonywanej pracy czy kultury w danym kraju, podejście do problemu efektywności pracowników będzie bardzo zróżnicowane.
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań marketingowych warto zastanowić się jaki konkretny segment (typ przedsiębiorstwa) klientów ma największy problem z monitorowaniem i zwiększaniem efektywności swoich pracowników oraz jest skłonnych płacić za rozwiązywanie tego problemu. Mając wybrany taki segment, warto spróbować oszacować jego skalę – do ilu potencjalnych klientów możemy zaadresować nasz produkt.
Model biznesowy podobnie jak w przypadku Audeo spełnia założenia powtarzalności i skalowalności. Jednym z głównych wyzwań dla twórców może być również znalezienie odpowiednich kanałów dystrybucji i dotarcie do klientów z poza Polski. Warto również zwrócić uwagę na to w jaki sposób wybrane segmenty klientów obecnie radzą sobie z problemem efektywności pracowników i czy oferowana korzyść jest znacząco większa.
Michał Olszewski
Członek Zarządu i Manager Inwestycyjny LMS Invest
Audeo
Prawdopodobnie nie jestem najlepszym jurorem do oceniania tego właśnie projektu, gdyż nie czytam (nie słucham?) audiobooków. Gdybym chciał zacząć, zapewne sięgnąłbym po znany mi już kanał ich dystrybucji – iTunes, Audiotekę, może poszukałbym czy da się je kupić na stronie Empiku. Jak trafię na Audeo? Nie jest to na pewno proste zadanie – na pierwszych kilku stronach wyników Google na hasła związane z audiobookami próżno szukać Audeo.
Jedyne co mogę w takiej sytuacji doradzić, to zwiększenie wysiłków promocyjnych – nawet najlepsza aplikacja i najszersza oferta zdadzą się na nic, jeśli serwis pozostaje anonimowy.
Czy ładniejsze CV i lepiej sformatowany list motywacyjny mogą coś faktycznie zmienić przy poszukiwaniu pracy? Być może, ale mam mocne przekonanie, że osoby które umieją znaleźć tak wyspecjalizowane narzędzie jak fajnecv.pl potrafią sobie też poradzić z przygotowaniem odpowiednich dokumentów na potrzeby rekrutacji. Nie wiem natomiast, jak twórcy fajnecv.pl zamierzają dotrzeć do tych, którzy tej pomocy w rekrutacji potrzebują.
Nie napawa też optymizmem brak modelu biznesowego – osobiście jedyny jaki widzę to sprzedaż inwestorowi branżowemu. Tylko czy działające na rynku rekrutacyjnym firmy (pracuj.pl, goldenline.pl, gazetapraca.pl…) takiego narzędzia faktycznie potrzebują i chcą za nie zapłacić? Nie jestem pewien.
Na dzień dobry zaskoczyła mnie nieco nazwa – zaskakująco podobna do aplikacji TimeCamp, której miałem przyjemność doradzać kiedyś podczas Mini SeedCamp Warsaw. Mam nadzieję, że tylko zbieg okoliczności, że dwie usługi o podobnych zastosowaniach posługują się tak podobną nazwą.
Co do samego rozwiązania – oparcie o chmurę ma zarówno zalety (o których szeroko można poczytać na stronach TimeCloud) jak i wady – nie wszystkie firmy akceptują trzymanie wrażliwych informacji (a do takich na pewno należą te dotyczące aktywności pracowników) poza infrastrukturą firmy. Na pewno jest to wyzwaniem dla autorów TimeCloud i ciekaw jestem jak rozmawiają o tym z klientami.
W przypadku tego typu SaaSowych biznesów najistotniejsza jest właśnie strona sprzedażowa – być może będę się powtarzał, ale doskonałość techniczna produktu i obfitość jego funkcji jest mniej ważna niż sprawność w identyfikowaniu potencjalnych klientów, docierania do nich z ofertą i skutecznego sprzedawania rozwiązania. Bardzo optymistycznie wyglądają tu informacje o rozpocząciu działań telemarketingowych i budowy sieci dystrybucyjnej.
Marcin Kurek
Przedsiębiorca i prywatny inwestor, m.in: Niania.pl, Brainly.com, Skubacz.pl
Audeo
Podoba mi się ten projekt zarówno pod względem koncepcyjnym jak i produktowym. Mimo, iż audiobooki wciąż nie wydają się tematem mainstreamowym to można oczekiwać rozwoju tego rynku, szczególnie ze względu na bardzo szybko rosnący mobile. Pod względem produktowym serwis jest zrobiony bardzo fajnie. Proste i przejrzyste usability, wyszukiwarka w centralnym miejscu. Fajna prezentacja konkretnych audiobooków.
Bardzo dobrze, że serwis zaczyna od razu z gotowymi aplikacjami na IOS i Android bo to wydaje się kluczowe.
Mimo, iż konkurencja na rynku jest widoczna to chyba jeszcze nikt “banku nie rozbił”. Zapewne wygra ten kto będzie miał najlepszy ‘sourcing’ czyli dostęp do produktów. Ze względu na specyfikę branży, prawa autorskie oraz wpływy wydawnictw zdobycie dostępu do produktów może być kluczowe i stanowić barierę wejścia dla konkurencji.
Zabrakło mi trochę informacji o planie marketingowym. Zakładam że Adwords może w tym przypadku być fajnym lewarem. Podobnie Fastdeal.pl może być jednym z kanałów. Można także liczyć na powolną indeksację stron przez Google. Tutaj na pewno warto zadbać o odpowiednią optymalizację strony i wewnętrzne linkowanie. W tym wypadku brakuje na przykład tytułu strony dla wyszukiwań po autorach. Autor powinien również występować w tytule strony.
Nie do końca natomiast rozumiem relacje pomiędzy Audeo.pl i Audiobook.pl, które należą do tego samego właściciela. Na stronie napisane jest, iż Audiobook.pl to CD a Audeo.pl to mp3. Zastanawiam się czy oba formaty nie mogłyby funkcjonować na jednym serwisie. Chyba, że nie do końca rozumiem specyfikę branży i powód rozdzielenia tego na dwa serwisy jest zasadny.
Fajne CV
Bardzo przydatne rozwiązanie. Sam wiem z doświadczenia, że kiedy pisałem swoje CV to szukałem szablonów po różnych mniej lub bardziej poważnych stronach. I zupełnie nie wiedziałem, z którego skorzystać.
Aż dziwne, że takie serwisy jak Linkedin czy Pracuj.pl gdzie nasze dane już są nie dają bardziej rozbudowanego rozwiązania w tej kwestii. Traktują to jako funkcję trzeciej kategorii.
Mimo to mam wrażenie, że fajnecv.pl trudno nazwać serwisem internetowym. Jest to bardziej narzędzie. Nie wiem czy da się na jego podstawie zbudować ‘firmę’.
I mam też wątpliwości jak można na tym zarabiać. Kuszące wydaje się proszenie użytkownika o wysłanie SMS aby stworzone CV zapisać jak pdf. Lub wykonanie jakiejś ‘akcji’ jak kliknięcie w reklamę lub wypełnienie formularza. Jednak na pewno nie spowoduje to euforii wśród userów. Jest to dość agresywne rozwiązanie.
Na pewno warto zintegrować to z Goldenline, Pracuj i Linkedin.
Jeżeli team myśli poważnie o rozwoju projektu to od razu powinno to być po angielsku i nastawione na rynek międzynarodowy. Szczególnie w przypadku powodzenia integracji z Linkedin. Nie ma żadnego powodu, aby robić taki serwis tylko po polsku i z polską domeną.
TimeCloud
Ciekawy projekt z kategorii SaaS i wyjątkowo dobrze zrobiona strona. Zarówno projekt strony, grafika, usability jest naprawdę na dobrym poziomie. Jedynie cennik nieco zbyt skomplikowany. Kilka linijek mniej byłoby lepiej. Ceny też są dość zagadkowe. Nie do końca wiadomo ile i za co trzeba zapłacić. Użytkownik patrząc na cennik w ciągu 5 sekund powinien go rozumieć. Tutaj tak nie jest niestety.
Bardzo fajnie, że serwis startuje od razu w wersji angielskiej. Myślę, że w przypadku projektów typu SaaS należy zwykle od razu odważniej podchodzić do ewentualnej internacjonalizacji. Pod warunkiem oczywiście, że nie jest konieczne budowanie oddzielnych struktur dla każdego rynku, na przykład sprzedażowych.
Usługa realizowana przez serwis wydaje się mieć w teorii bardzo dużo sensu. Jeżeli chodzi natomiast o merytoryczną ocenę produktu i jego funkcjonalności to jest to dość trudne. Sądzę, że prawdziwą wartość produktu i jego ewentualną przewagę konkrecyjną można ocenić jedynie wdrażając produkt u siebie w firmie i to od razu na grupie pracowników. A następnie obserwować jego działanie przez okres 1-2 miesięcy. Dlatego w kwestii samego produktu ciężko mi się wypowiedzieć.
Ciekawy jestem natomiast planu marketingowego. Raczej Adwords będzie ciężki, gdyż jest to produkt dość nowy, dla którego trzeba częściowo stworzyć potrzebę. Nie sądzę aby dużo użytkowników szukało tego typu usług w Google. Takie keywordy jak ‘monitorowanie pracowników’ czy nawet ‘ewidencja czasu pracy’ nie mają dużo wyszukań. Czyli należy pewnie postawić na branding i początkowo struktury sprzedażowe. Pewnie sens ma współpraca z innymi SaaSami związanymi z HR jak na przykład Humanway.