Według raportu Komisji Europejskiej „E-skills for job in Europe”, w całej Unii Europejskiej brakuje około 500 tys. specjalistów IT. To jeden z powodów, dla których globalne firmy coraz chętniej korzystają z usług outsourcingu IT.

Dużym zainteresowaniem cieszą się szczególnie usługi polskich przedsiębiorstw, którym często powierza się realizację zaawansowanych projektów.  

Kraków jednym z najatrakcyjniejszych miast

W ciągu ostatnich kilku lat największe światowe koncerny na dobre zagościły na polskim rynku usług IT. W Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi czy Warszawie otwierane są kolejne centra usługowe (tzw. SSC, czyli Shared Services Centers), które świadczą usługi dla oddziałów globalnych firm. Do niedawna liderem tego typu usług były Indie i Chiny, dziś uwagę menedżerów przykuwa właśnie Polska. Wystarczy powiedzieć, że w znanym w branży outsourcingowym raporcie firmy Tholons, Kraków znalazł się w pierwszej dziesiątce najatrakcyjniejszych dla branży outsourcingowej miast, jako jedyne miasto europejskie - deklasując Dublin, Pragę czy Budapeszt. Według rocznego raportu Fundacji Pro Progressio sektor outsourcingu w Polsce zwiększał się w 2015 roku w tempie 18-20 proc.

Co przekonuje firmy do korzystania z usług polskich specjalistów? Nasi inżynierowie posiadają wysokie i cenione w branży IT umiejętności, znają język angielski a dzięki obecności zachodnich i amerykańskich firm mają także dostęp do najnowszych technologii. Jednocześnie świetny stosunek jakości usług do ich ceny powoduje, że często wygrywamy z potentatami tej branży z Indii czy Chin. Nie bez znaczenia są również kwestie związane z położeniem geograficznym. Polska może pochwalić się bardzo dobrą siatką połączeń lotniczych, dzięki czemu w zaledwie dwie godziny programiści czy menedżerowie mogą znaleźć się w Londynie lub innym mieście europejskim. Dodatkową przewagą jest brak różnic czasowych (które są wyzwaniem np. we współpracy z firmami bazującymi w krajach azjatyckich), co pozwala na łatwiejszą komunikację i efektywniejszą realizację zadań projektowych.

Szansa dla programistów

Dobra koniunktura firm świadczących usługi outsourcingu IT to także szansa dla polskich programistów, którzy szukają ciekawych wyzwań i są nastawieni na rozwój zawodowy. Jedną z zalet zatrudnienia na zasadach outsourcingu, oprócz często oferowanego przez pracodawców elastycznego modelu pracy, jest możliwość realizacji zróżnicowanych, pionierskich projektów IT, dla największych organizacji na świecie. Firmy znad Wisły dają takie perspektywy, stawiając na innowacje i wykorzystując najnowsze rozwiązania technologiczne, takie jak Virtual Reality (VR). Technologia ta jest coraz częściej stosowana do tworzenia oprogramowania, na którym bazują nowoczesne symulatory szkoleniowe wykorzystywane w różnych branżach. Z symulatorów korzysta już kolej, lotnictwo czy wojsko, dzięki czemu szkolenie odbywa się w wiarygodnie odtworzonych warunkach otoczenia.. Innowacyjność oraz złożoność tego typu projektów pokazuje, że polscy specjaliści posiadają wysokie kwalifikacje w obszarze nowych technologii, a rodzime firmy chętnie je wykorzystują.

Outsourcing się opłaca

Według raportu KPMG „Zupełnie nowy świat outsourcingu IT”, 26 proc. badanych respondentów wskazuje, ze największą zaletą outsourcingu IT jest redukcja kosztów. Inne zalety, na które wskazują menadżerowie to: dążenie do realizacji usług na najwyższym poziomie (21 proc.), specjalizacja pracy, koncentracja na funkcjach biznesowych, dostęp do specjalistycznej wiedzy (19 proc.). Dodatkowo inżynier IT skierowany do współpracy z przedsiębiorstwem korzysta z całego zasobu wiedzy zgromadzonej w firmie, z firmowych baz danych, wskazówek innych ekspertów. Organizacja osiąga lepsze wyniki i rośnie jej wartość rynkowa poprzez zapewnienie najwyższej jakości usług bazujących na doświadczeniu i kompetencji firmy z zewnątrz.

Przed outsourcingiem IT w Polsce stoi duża szansa rozwoju. Jest to szansa dla firm, ale również dla pracowników, którzy mogą realizować bardzo atrakcyjne projekty bez konieczności opuszczania kraju.

-

Bartłomiej Łatka

Z branżą IT związany prawie 20 lat. Od maja 2015 roku Dyrektor Centrum Kompetencyjnego Professional Services, działu w Qumak S.A. odpowiedzialnego za usługi outsourcingu IT. W latach 2012-2015 Dyrektor Operacyjny w Sii Polska. Wcześniej zdobywał doświadczenie jako konsultant, analityk i kierownik projektów wdrożeniowych, organizacyjnych i deweloperskich. Pasjonat zmian organizacyjnych, lean management, automatyzacji i pomiaru efektywności procesów organizacyjnych. 

Komentarze (0)