Plum Research zamknął rundę inwestycyjną w ramach której pozyskał 10 milionów złotych od polskiego funduszu venture capital Montis Capital oraz brytyjskiego Weston Investment Management. Nowi inwestorzy objęli łącznie kilkanaście procent udziałów w spółce.
Startup prowadzi badania rynku i oferuje pogłębione analizy oglądalności produkcji filmowych i telewizyjnych, m.in. w kanałach SVOD (subscription video on demand) i telewizji linearnej. Jego flagowy produkt Showlabs ułatwia podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych podmiotom powiązanym z rynkiem wysokobudżetowych produkcji filmowych i telewizyjnych.
– Zastępujemy intuicję wnioskami analitycznymi. Monitorujemy ponad 90 proc. globalnego rynku SVOD. Dostarczamy w czasie niemal rzeczywistym bardzo szczegółowe informacje: wiemy jaka część widowni „połknęła” serial w całości w ciągu jednego weekendu i jesteśmy w stanie przewidzieć, czy popularna w jednym kraju produkcja ma szansę podbić inne rynki. Jako jedyni na świecie operujemy na takich danych. – mówi Łukasz Jeziorski, prezes zarządu i współwłaściciel Plum Research.
Unikalna metodologia, zaawansowana technologia i wysoka granularność zbieranych informacji sprawiają, że z usług polskiego startupu korzystają największe hollywoodzkie studia filmowe, nadawcy telewizyjni, agencje talentów oraz opiniotwórcze media na całym świecie. Dostarczane dane pozwalają im ocenić, czy warto kupić licencję na dany serial, jacy aktorzy mają szansę przyciągnąć najwięcej widzów lub jakie sceny mogą spowodować odpływ widowni i należy ich w scenariuszu unikać.
– Mamy doświadczenia we współpracy m.in. z trzema z pięciu największych studiów filmowo-telewizyjnych na świecie. Nie możemy ujawnić ich nazw ze względu na łączące nas zobowiązania umowne, ale wszystko zaczęło się od jednego klienta. Kolejni przyszli z polecenia otrzymanego od… konkurencji. Wierzymy, że wkrótce na tej liście znajdą się wszyscy najwięksi gracze branży rozrywki. – dodaje Łukasz Jeziorski.
Pozyskane środki Plum Research zamierza przeznaczyć m.in. na rozwój na kolejne rynki zagraniczne, utrzymanie przewagi technologicznej i wzmocnienie zespołu.
– Zamierzamy zdecydowanie przyspieszyć i przyciągnąć do zespołu kolejne światowej klasy talenty. Właśnie otworzyliśmy kolejne po Kalifornii biuro w USA, w Nowym Jorku. Chcemy mocno namieszać w branży światowej rozrywki. – dodaje Łukasz Jeziorski.
– Inwestycja w Plum Research pozwala nam poszerzyć portfolio inwestycyjne o kolejne technologie: big data oraz machine learning. Celem naszej inwestycji jest dostarczenie kapitału koniecznego do rozwoju produktu, a także wsparcie spółki w pozyskiwaniu kolejnych klientów, nie tylko na rynku amerykańskim, ale również w Azji. Badając spółkę odbyliśmy rozmowy z przedstawicielami kluczowych klientów na całym świecie, którzy zgodnie potwierdzali, że obecnie na rynku nie ma innego dostawcy dostarczającego tak dokładną i zaawansowaną analitykę jak Plum Research. Najwięksi producenci filmowi od dłuższego czasu poszukiwali rozwiązania problemu jakim jest pomiar oglądalności w kanałach SVOD, jednak większość z dostępnych produktów bazowała na bardzo przestarzałych modelach. Wierzymy, że ta inwestycja pozwoli nam stworzyć podmiot o globalnej skali, bazujący na polskiej technologii. – komentuje Wojciech Szwankowski z Montis Capital.
Plum Research powstała w modelu venture buildingowym funduszu Tar Heel Capital Pathfinder.
– Jesteśmy zaangażowani w projekt od samego początku i obserwowaliśmy, jak zespołowi niesamowicie utalentowanych profesjonalistów przy bardzo niewielkich – jak na światowe standardy – budżetach udaje się stworzyć produkt wyprzedzający rynek technologicznie i odpowiadający w punkt na potrzeby globalnych klientów. Teraz pora na kolejny rozdział tej imponującej historii: skalowanie biznesu oraz uruchamianie kolejnych ambitnych technologicznie rozwiązań. – mówi Arkadiusz Seńko, partner zarządzający Tar Heel Capital Pathfinder.
Showlabs nie jest pierwszym produktem wprowadzonym przez Plum Research na rynek. Wcześniej spółka stworzyła m.in. narzędzie analizujące dane dla przemysłu muzycznego dzięki któremu znalazła się w gronie dwudziestu “najgorętszych muzycznych startupów” wyróżnionych w ramach znanej branżowej konferencji Midem (wcześniej w tym gronie pojawiały się marki takie jak SoundCloud czy Songkick). Opracowane rozwiązanie przeniesione zostało następnie na dużo lepiej rokujący, większy wartościowo rynek filmu i seriali. Spółka nieustannie pracuje nad kolejnymi zastosowaniami dla wypracowanej metodologii i technologii: w obszarze jej zainteresowań znajduje się m.in. wart ok. 500 mld dolarów rynek licencji filmowych i telewizyjnych.