10 najważniejszych trendów eCommerce na świecie w 2017 roku

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Mobile is not the king anymore! To będzie rok pod znakiem personalizacji, narzędzi analityki internetowej oraz sztucznej inteligencji. Dział Badań i Rozwoju PayU po raz trzeci przeanalizował kilkaset światowych publikacji i raportów dotyczących sektora eCommerce.

Trend nr 1:  Personalizacja

To słowo pada najczęściej w prognozach na 2017 rok i jest odmieniane przez wszystkie przypadki.

– Personalizacja ostatecznie zdetronizowała „mobile” jako wiodący trend w branży. Nowoczesny biznes w coraz większym stopniu opiera się na spersonalizowanych ofertach i przekazach marketingowych. Najważniejszym zadaniem właścicieli biznesów internetowych jest doprowadzenie do sytuacji, w której klient będzie czuł, że jest traktowany wyjątkowo. Nie jak jeden z tysięcy konsumentów, lecz ten jeden, szczególny odbiorca, który może liczyć na skrojone pod swój gust produkty, treści, metody komunikacji i obsługę  – mówi Aleksandra Lenartowicz z działu badań i rozwoju PayU.

Potwierdzają to liczni eksperci. – Personalizacja będzie kluczem do sukcesu w eCommerce w 2017 roku. Musisz wiedzieć, czego klienci potrzebują, i to często zanim oni sami się tego dowiedzą. Jeśli rozpoznasz potrzebę i dostarczysz im rozwiązanie, zbudujesz rosnącą społeczność lojalnych odbiorców – pisze brytyjska blogerka Kathryn Monkcom.

– W 2017 roku zakupy online będą wspierane przez analizę danych bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – wszystko dlatego, że dostosowanie oferty do kontekstu i okoliczności, w jakich znajduje się klient, staje się koniecznością, aby mu w ogóle coś sprzedać – twierdzi John Komarek, założyciel agencji marketingu efektywnościowego Pixelter. 

Trend nr 2: Dostawa i zwrot

Dostawa (najlepiej tego samego dnia) i zwroty (najlepiej darmowe) są Świętym Graalem dla branży handlowej. Choć dla wielu eSprzedawców to wciąż odległy horyzont, dzięki inwestycjom w sieć partnerów i poprawie logistyki, zobaczymy w 2017 wiele pozytywnych zmian na tym polu.

Nie będzie to jednak wynikać z jednej konkretnej innowacji, tylko raczej wielu drobnych usprawnień:

  • Nadchodzące miesiące będą stały pod znakiem dostawy tego samego dnia (same-day delivery), której oczekuje coraz więcej konsumentów.
  • Wzrośnie liczba lokalnych punktów odbioru (automatów, stacji, kiosków, sklepów spożywczych itp.).
  • Branża sprzedażowa wykorzysta rosnącą popularność crowdsourcingu (w końcu paczki mogą przewozić nie tylko kurierzy, ale też „zwyczajni” kierowcy, w tym pracujący dla aplikacji taksówkowych, jak np. Uber).
  • Nie słabną również emocje wokół dostarczania przesyłek za pomocą dronów. Choć tę opcję testują wszystkie wielkie firmy z branży eCommerce, to na razie pozostaje ona głównie atrakcyjną wizją marketingową.

Czy te wielkie nakłady na logistykę mają sens? Tak! – Raport firmy Forrester pokazuje, że już 29 proc. osób gotowych jest ponieść dodatkową opłatę, żeby otrzymać zamówienie tego samego dnia – zauważa Kit Smith, content writer w firmie marketingowej Brandwatch.

Trend nr 3: Kanał mobilny

Mobile is the King – to hasło już się wytarło, bo przez ostatnie lata wybrzmiewało w całej branży eCommerce. Temat wciąż jednak pozostaje aktualny i zajmuje wysokie miejsce w rankingu światowych trendów. Urządzenia mobilne odpowiadają już za ponad połowę całego ruchu w internecie i wciąż zwiększają przewagę nad komputerami stacjonarnymi czy laptopami. Eksperci przewidują, że w 2017 roku mCommerce osiągnie nowe szczyty popularności i dochodowości. Tymczasem z perspektywy eSklepów wciąż sporo pozostało do zrobienia.

– To może wydawać się zaskakujące, ale dużo część konsumentów wciąż nie jest zadowolona z tego, w jaki sposób kupuje się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ponad połowa z nas woli finalizować transakcję przy pomocy pecetów, a wielu ma obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa – pisze Robert Allen, redaktor serwisu Smart Insights.

– Jak podaje Gartner, w 2017 roku zachowania konsumentów spowodują wzrost przychodów z mobile w branży eCommerce o co najmniej 50 procent– zauważa Michael Lazar, specjalista od marketingu internetowego, autor w serwisie Engadget.

Na pozycjach 4-10 w rankingu PayU znalazły się: analityka i targetowanie, social commerce, omnichannel, płatności, sztuczna inteligencja, wirtualny asystent zakupowy oraz obsługa klienta w czasie rzeczywistym. Z pełnym opisem światowych trendów w eCommerce można zapoznać się na blogu PayU.