10 pytań do… Kamila Janiszewskiego

Dodane: 14.11.2012

Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Naszą startupową 10tkę uzupełnił Kamil Janiszewski – współzałożyciel Listonic.com – wygodnej listy zakupów na telefon oraz magazynu liberalnego Liberte.pl.

Naszą startupową 10tkę uzupełnił Kamil Janiszewski – współzałożyciel Listonic.com – wygodnej listy zakupów na telefon oraz magazynu liberalnego Liberte.pl.


Dobry startup to taki, który… zarabia. Chyba, że działasz w Stanach wtedy masz wybór, albo zarabiasz, albo rokujesz 🙂 Oba podejścia są ok. Gdybyśmy w kraju mieli więcej kapitału też moglibyśmy patrzeć długoterminowo i oceniać startupy nie tylko po zysku, ale również po potencjale.

Najważniejszą cechą startupowca jest… zdolność dobrania się z dobrymi współzałożycielami a później zbudowania zespołu pierwsza klasa. Nie znam jednej cechy klucza, trzeba mieć ich kilka, a ponieważ trudno zmieścić je w jednym ciele, najłatwiej pracować z uzupełniającymi się ludźmi.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… szybkość działania i spryt. Właśnie te cechy odróżniają startup od zasiedziałej firmy lub korporacji. Warto też pamiętać o umiejętnościach właściwych dla domeny problemu którym firma się zajmuje. Polecam książkę „The Innovator’s Dilemma” Claytona M. Christensena.

Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że… muszą szybciej zarabiać, a to z uwagi na mniej kapitału dostępnego na polskim rynku i inną kulturę. To dobrze, bo w ten sposób w branży zbudujemy kapitał, który w przyszłości, pozwoli na budowanie Twitterów i Instagramów.

Innowacyjność jest dla startupu jak… powietrze. Możesz robić albo coś nowego, albo coś starego, ale szybciej, lepiej lub taniej. Bez innowacji nie da się tego osiągnąć.

Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się… na własne środki, fundusz VC, lub inwestora branżowego. Pieniądze z UE omijałbym szerokim łukiem.

Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… czytanie i testowanie różnych rozwiązań. Startupy występują we wszystkich kolorach tęczy, każdy jest inny i każdy sam musi znaleźć swój sposób na promocję.

Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest… brak środków, które pozwoliłyby wystarczająco długo być wytrwałym.

Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… wytrwałość – z niej płyną doświadczenia i wiedza o dziedzinie problemu, który rozwiązuje startup, znajomości i pivoty.

Warto jest zrobić startup, ponieważ… startupowanie zapewnia pokłady wyzwań, nauki, radości, spełnienia i kilku mniej przyjemnych wartości, ale o nich nie warto mówić 🙂