Kolejną osobą, którą zaprosiliśmy do dokończenia dziesięciu startupowych zdań jest Marcin Przasnyski, człowiek legenda wśród wydawców pism komputerowych, współzałożyciel StockWatch.pl oraz Vodeon.pl.
Dobry startup to taki, który… ma już pierwszych klientów na swoje produkty lub usługi i teraz musi je tylko zrobić.
Najważniejszą cechą startupowca jest… wytrwałość. To nie ja powiedziałem, tylko Calvin Coolidge, jeden z najlepiej ocenianych prezydentów USA – niestety już nie żyje i nie może nam pomóc czynem, ale może słowem.
Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… sprzedaż, sprzedaż i jeszcze raz sprzedaż. Każdy element ma sprzedawać. Grafika ma sprzedawać. Usability ma sprzedawać. Nawet regulamin ma sprzedawać – przez co rozumiem ustawienie się w każdym calu frontem do Klienta.
Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że… mają znacznie, ale to kolosalnie większe trudności z dostępem do kapitału. Nie mówiąc o tym, że statystycznie sama wielkość inwestycji też jest wielokrotnie mniejsza.
Innowacyjność jest dla startupu jak… narkotyk dla nastolatka. Może sprowadzić na złą drogę.
Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się… najpierw włożyć tyle własnych pieniędzy ile mogę, żeby wzmocnić swoją pozycję przed wpuszczeniem na udziały drapieżnika.
Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… jak najdłuższy okres publicznej bety. Zamiast tradycyjnego podziału: producent-klient, pojawiają się zupełnie inne relacje, które łączą zamiast dzielić.
Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest… koniec końców niekonkurencyjna oferta. Klienci, którzy mieli mdleć na nasz widok, wybierają jednak kogoś innego, albo całkowicie ignorują nasz cudowny produkt, bo nie widzą w nim dla siebie wartości.
Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… poprawne zidentyfikowanie popytu i spozycjonowanie oferty we właściwym segmencie lepiej niż robi to konkurencja.
Warto jest zrobić startup, ponieważ… dowiemy się, czy naprawdę umiemy robić biznes, czy może tylko tak nam się wydaje.