10 pytań do… Marka Przystasia

Dodane: 13.11.2011

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Z naszą startupową 10-tką zmierzył się Marek Przystaś – człowiek odpowiedzialny m.in. za projekt Ciufcia.pl.

Z naszą startupową 10-tką zmierzył się Marek Przystaś – człowiek odpowiedzialny m.in. za projekt Ciufcia.pl.

Dobry startup to taki, który… krótko jest startupem i zaczyna być biznesem. Najważniejszą cechą startupowca jest… wytrwałość, cierpliwość, umiejętność wprowadzania zmian.

Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to… pracowitość, wzajemne zaufanie, kreatywne myślenie i chłodne analizowanie.Polskie startupy różnią się od zagranicznych tym, że… są tworzone w Polsce? A tak serio to nie wiem czym się różnią. Często językiem, rzadziej grafiką. Nigdy nie było tak dużego parcia do wyjścia na zewnątrz jak teraz. W końcu się uda. Innowacyjność jest dla startupu jak… obietnica wyborcza dla polityka. Czyli najbardziej wyświechtanym słowem ostatnich lat. Zawdzięczamy to wszelakim programom unijnym, każdy z nich ma w nazwie coś „innowacyjnego”. Masowe rozdawnictwo unijnych środków przeżuło, wypluło i zdeptało innowacyjność startupów. W całym gąszczu chłamu ciężko znaleźć perełki, ale są 🙂Gdybym musiał skorzystać z finansowania swojego pomysłu, zdecydowałbym się…zacisnąć zęby i zrobić jak najwięcej bez finansowania. Później jeździłbym po wszystkich możliwych konkursach i barcampach – poznawał mentorów i jurorów. Znalazłbym takiego, z którym dobrze się rozmawia i czuje mój pomysł. Szukałbym bardziej osoby z kasą, niż funduszu wydającego pieniądze unijne. Fundusz VC dopiero po zweryfikowaniu prototypu na jednym z rynków.Najlepszym sposobem na promocję startupu jest… traktowanie go jako części życia. Sami sobie bądźmy marketingowcami, pr-owcami. Nie sprzedawajmy, tylko ewangelizujmy. Bądźmy wszędzie. Stawiajmy na niestandardowe formy promocji. Olejmy roll-upy – może lepiej kupić karton balonów z logotypem? Na marketingu dmuchanym jeszcze nikt nigdy nie stracił 🙂 Nie bądźmy naiwni, nikt za nas tej roboty nie zrobi!Najczęstszą przyczyną porażki startupu jest… projekt zaślepka 🙂 Czyli zajebisty pomysł, który dopadł nas w nocy, rano kupiona domena. Kolejnego dnia zrobiony logotyp i tyle…Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest… wyciąganie wniosków z błędów swoich i cudzych. Wsparcie zgranego zespołu i odważne myślenie.Warto jest zrobić startup, ponieważ… nie wiem czy warto. Startup, czyli własny biznes to pewna droga. Droga nie dla każdego. Są ludzie, którzy wolą mieć komfort pracy, stałą pensję i bezpieczeństwo. Własny biznes przynajmniej na starcie tego absolutnie nie gwarantuje. Warto przekonać się, czy jesteśmy w stanie być panem swojego losu.
icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem